Grasujący terroryzm

Grasujący terroryzm cz. 3
Michał Piekarski  /  SPECIAL OPS 1/2018  /  16-03-2018
SPECIAL OPS

Osiem lat temu na łamach „SPECIAL OPS” w artykule „Terror na ulicach” zostało opisane i trafnie przewidziane nowe wówczas, a obecnie niestety częste zjawisko w postaci ataków terrorystycznych dokonywanych przez małe, działające z dużą dynamiką grupy, wykorzystujące przede wszystkim broń palną i inne narzędzia obok lub zamiast improwizowanych urządzeń wybuchowych.

Eight years ago in "SPECIAL OPS", in the article "Terror on the streets" one of the authors described and accurately predicted the new by then and now unfortunately quite common type of the terrorist attacks, conducted by small groups that act very dynamically and use first all firearms and other tools next to or instead of the improvised explosive devices.

 3  4. Ciąg dalszy artykułu...

Pojawia się więc pytanie, jakie są tego konsekwencje dla systemu antyterrorystycznego w Polsce?

Przede wszystkim, kluczowy w reagowaniu na incydenty typu MTFA jest czas reakcji sił policyjnych, ale tych sił policyjnych, które są w stanie skutecznie poradzić sobie z relatywnie silnie uzbrojonymi i wysoce zdeterminowanymi terrorystami. W polskich realiach będą to obecnie przede wszystkim Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji, jednak ich ulokowanie relatywnie wysoko w strukturze (na szczeblu Komend Wojewódzkich Policji) i zaangażowanie w różnego rodzaju bieżące działania, nie mówiąc o szkoleniu, może opóźnić ich reakcję. Pojawia się więc pytanie o możliwość i efektywność wykorzystania wspomnianych rozwiązań stosowanych we Francji czy Wielkiej Brytanii, a zatem stworzenia pododdziałów (grup) interwencyjnych o większych możliwościach taktycznych i sprzętowych niż typowe patrole, zdolnych do szybkiej reakcji na nagłe zdarzenia. Może to okazać się poważnym wyzwaniem organizacyjnym, logistycznym i kadrowym, ale nie jest niewykonalne.

Potencjalnie może to odbyć się na kilka sposobów. Jednym byłoby rozbudowanie struktur wojewódzkich pododdziałów antyterrorystycznych w taki sposób, aby umożliwić wystawianie przez nie patroli interwencyjnych. Drugą możliwością jest utworzenie takich – etatowych bądź nieetatowych – komórek w składzie oddziałów i pododdziałów prewencji policji (na wzór niemieckich BFE+ tworzonych właśnie w tamtejszych oddziałach zwartych). Wreszcie możliwe jest także ich tworzenie w strukturach pionów prewencji komend miejskich lub wręcz komisariatów Policji.Problemem w świetle istniejących przepisów może być jednak zakres zadań i uprawnień funkcjonariuszy oraz procedur. O ile bowiem można uznać konstrukcję kierowania działaniami kontrterrorystycznymi za zasadną w przypadkach typowych sytuacji zakładniczych, to może ona okazać się nieadekwatna w sytuacji konieczności reakcji na nagłe i dynamicznie się rozwijające sytuacje. Kierowanie działaniami antyterrorystycznymi, zgodnie z ustawą realizowane jest na bardzo wysokim poziomie decyzyjnym. Tymczasem kluczowe mogą okazać się decyzje podjęte na niskim szczeblu, w pierwszych minutach lub kwadransach działań, w chwili gdy na miejsce zdarzenia przybędą pierwsze siły służb interwencyjnych, tworzące z zasady względnie doraźny, jeśli nie wręcz przypadkowy zestaw sił i środków, warunkowany bardzo różnymi czynnikami.

Dowiedz się więcej: OMEGA - ostatnia opcja!

Mówiąc wprost: na miejsce zdarzenia w pierwszej kolejności przybędą ci funkcjonariusze i ratownicy, którzy będą najbliżej miejsca zamachu, a kolejne siły, w założeniu także mają różną dostępność w zależności od pory doby, dnia, innych bieżących zadań. Może się zdarzyć, że siły będą dostępne bardzo szybko (jak w San Bernardino, gdzie interweniował ćwiczący w pobliżu miejsca zamachu oddział SWAT), ale może się zdarzyć, że na przybycie pododdziału kontrterrorystycznego przyjdzie czekać bardzo długo (np. dlatego, że właściwy miejscowo pododdział będzie zaangażowany w zaplanowane wcześniej działania w obszarze odległym od miejsca zdarzenia).

Zasadne jest zatem sięgnięcie do rozwiązań już i tak istniejących w polskim prawie, choćby w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, gdzie wyróżnia się interwencyjny, taktyczny i strategiczny poziom dowodzenia (podobne zapisy znajdują się w wewnętrznych przepisach policyjnych). Wskazane byłoby przeniesienie tych rozwiązań do przepisów ustawy antyterrorystycznej i nadanie uprawnień – przynajmniej w przypadkach niecierpiących zwłoki – komendantom niższych szczebli niż wojewódzki. Pytaniem otwartym jest, czy podobnie jak w przypadku działań ratowniczo-gaśniczych, kierującym działaniami powinien być funkcjonariusz o odpowiednich kwalifikacjach, czy też należałoby wskazać na osoby zajmujące określone stanowiska (przykładowo: komendant powiatowy, komendant komisariatu, dyżurny jednostki Policji, czy może dowódca patrolu interwencyjnego). Dotyczy to zarówno samego kierowania działaniami, jak i wydania zgody na specjalne użycie broni. Wprawdzie ten ostatni przepis został wprowadzony przede wszystkim z myślą o strzelcach wyborowych jednostek kontrterrorystycznych, ale nie ulega wątpliwości, że możliwość użycia broni w sposób odmienny od standardowych procedur powinni mieć także inni funkcjonariusze zaangażowani w działania wobec szczególnie niebezpiecznych sprawców – nie tylko z powodów taktycznych, ale także ich bezpieczeństwa prawnego.

Przeczytaj również: "Każde życie jest dla nas najważniejsze, bez względu na to, po której stronie kraty się znajdujesz"

Z tego samego powodu należałoby jednoznacznie uregulować kwestie oceny, czy dana sytuacja jest zdarzeniem o charakterze terrorystycznym. Mając na uwadze całokształt polskiego systemu prawnego, za zasadne należy uznać, że atak z użyciem broni palnej w miejscu publicznym lub na obiekcie zamkniętym powinien być traktowany jak przestępstwo o charakterze terrorystycznym w rozumieniu art. 115 § 20 kk – do momentu uzyskania jednoznacznych dowodów świadczących, że jest inaczej. Takie, potencjalnie kontrowersyjne rozwiązanie powinno zapewnić nie tylko bezpieczeństwo prawne funkcjonariuszy, ale i zapewnić szerokie możliwości reakcji.Kolejnym problemem w dynamicznie rozwijających się sytuacjach jest wykorzystanie pełnego potencjału aparatu państwowego, w tym wojska i służb ratowniczych.

W chwili obecnej może okazać się to kłopotliwe z uwagi na istniejące rozwiązania prawne. Zgodnie z nimi, wsparcie Policji przez oddziały i pododdziały Sił Zbrojnych jest możliwe na podstawie decyzji ministra obrony lub zwierzchnika sił zbrojnych – w zależności od tego rozwiązania, po które w danej sytuacji decydenci zdecydują się sięgnąć. Możliwe jest zwrócenie się przez wojewodę do ministra obrony narodowej, w celu użycia wojska zgodnie z przepisami ustawy o zarządzaniu kryzysowym, jednak wówczas oddziały i pododdziały Sił Zbrojnych mogą wykonywać zadania ratownicze, inżynieryjne, ewentualnie rozpoznawcze. Natomiast ustawa o Policji oraz ustawa o działaniach antyterrorystycznych wydłużają procedury, wymagając wniosku ministra spraw wewnętrznych kierowanego albo do ministra obrony, albo do premiera, w określonych sytuacjach (a takowych jest większość) wymagana jest zgoda Prezydenta RP. W omawianych sytuacjach jest to bardzo długa ścieżka decyzyjna, a trzeba pamiętać, że mowa może być o użyciu sił i środków znajdujących się blisko miejsca ataku (w tym samym mieście lub województwie). Tak samo decyzja ministra spraw wewnętrznych niezbędna jest, aby pomocy Policji udzielili funkcjonariusze Straży Granicznej.

Czytaj też: Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2 >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  10
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 1/2018

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »


latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »


ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft




Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »


sprzet logistyczny

 


5 kluczowych zalet butów taktycznych »
buty wojskowe

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz buty do swojego hobby »
buty taktyczne

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmocnienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Rozbito grupę zajmującą się handlem bronią

Świętokrzyscy policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie i Delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Lublinie pod nadzorem Prokuratury...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl