Bezpieczne mistrzostwa

Michał Piekarski  /  SPECIAL OPS 5-6/2010  /  30-05-2010
Andrzej Krugler, KGP
Sonda
Czy służby specjalne w Polsce przygotowane są na? (Zagłosuj i skomentuj!)

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL OPS” 3-4/2010) zostały omówione możliwe rodzaje zagrożeń terrorystycznych. Tym razem więcej miejsca poświęcimy możliwościom zapobiegania im oraz reagowania na sytuacje kryzysowe.

 4  7. Ciąg dalszy artykułu...

Na szczeblu regionalnym, problem równoczesnego wykonywania zadań bieżących i zabezpieczenia mistrzostw będzie bardziej wyraźny. Problem jest szerszy niż tylko same rozgrywki i ich bezpośrednie zaplecze, skupione w danym miejscu.

W chwili obecnej, rozgrywki mają zostać przeprowadzone w czterech miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. Nawet uwzględniając fakt, że mecze będą rozgrywane tylko w niektórych dniach, należy wziąć pod uwagę inne elementy. Kibice będą przybywać i odjeżdżać przez dłuższy czas, wielu może pozostawać w Polsce tak długo jak w turnieju gra ich drużyna, same reprezentacje również będą obecne w Polsce przez dłuższy czas.

W wymiarze geograficznym problem jest podobny – wspomniane cztery miasta to nie jedyne obszary wymagające osłony, to także trasy przejazdu kibiców, „centra pobytowe” poszczególnych reprezentacji. Inne miasta mogą i prawdopodobnie będą stanowić podczas imprezy zaplecze hotelowe, wiele z nich zorganizuje u siebie w tym czasie imprezy towarzyszące. Wreszcie, cały szereg potencjalnie atrakcyjnych celów nie jest związanych z samymi rozgrywkami, ale zaatakowanie ich w tym okresie może dodatkowo nagłośnić dany czyn. Dalszym elementem układanki są sprawcy – którzy mogą dążyć do uniknięcia przeciwdziałania służb bezpieczeństwa i skupić swoją uwagę na obszarze, na którym spodziewają się mniejszej aktywności policji.

Biorąc pod uwagę możliwe zagrożenia, należy założyć, że na szczeblu regionalnym potrzebne są siły zdolne do samodzielnego rozwiązania sytuacji o średnim rozmiarze (do stu zakładników lub innych poszkodowanych osób). Są to takie przypadki jak uprowadzenie pojedynczego samolotu komunikacji regionalnej, autobusu, opanowanie przez terrorystów budynku lub jego części, ataki z użyciem broni palnej na osoby chronione oraz obiekty użyteczności publicznej. Tego rodzaju sytuacje mogą zaistnieć w sposób mniej przewidywalny oraz wymagać szybszej reakcji niż przypadki właściwe dla użycia odwodu centralnego. Także w razie zaistnienia bardziej skomplikowanej sytuacji, konieczne może okazać się podjęcie natychmiastowych działań (klasyczny przykład – szturm nagły w sytuacji zakładniczej). Tego rodzaju zdarzenia, powiązane z podwyższonym ryzykiem wystąpienia sytuacji kryzysowych podczas imprezy w ogóle, a podczas określonych meczy i innych wydarzeń w szczególe, oznaczają konieczność wzmocnienia sił, jakie stoją do dyspozycji poszczególnych komendantów wojewódzkich policji.

Zwiększone ryzyko oraz prawdopodobne duże obciążenie zadaniami, a także konieczność utrzymywania zdolności do szybkiej reakcji na nagłe zdarzenie, dyktują rozmiar potrzebnych sił, który należy ocenić na około stu ludzi – w grupach szturmowych i wsparcia. Dlaczego tylu? Podstawowe założenie to zachowanie zdolności do reagowania przez 24 godziny na dobę. Taka liczba operatorów pozwala także prowadzić działania w różnych wariantach, w razie potrzeby w kilku miejscach, oraz na elastyczność w wykorzystaniu dostępnych sił.

Warszawa jest w tej sytuacji uprzywilejowana, jako miejsce stacjonowania jednostek centralnych szeregu służb oraz Wydziału Realizacyjnego KSP. Trójmiasto to również region, w którym stacjonuje tamtejszy SPAP oraz specjalizujące się w działaniach wodnych siły DWS i Straży Granicznej. W Poznaniu i Wrocławiu jedynymi etatowymi jednostkami specjalnymi są tamtejsze SPAP-y.

Wzmocnienie sił regionalnych może odbywać się zasadniczo na trzy sposoby. Może mieć miejsce skierowanie do poszczególnych miast sił z województw, w których nie będą odbywały się mecze. Jest to jednak opcja, która wydaje się problematyczna. Siły innych SPAP-ów i sekcji AT mogą stanowić istotne wzmocnienie dla jednostek w zagrożonych regionach, ale należy postawić pytanie – czy jest celowe „odsłanianie” inprzenych regionów? O ile w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej może okazać się wręcz konieczne ściągnięcie wszystkich dostępnych sił, to nie należy zakładać, że taka opcja wchodzi w grę w czasie imprezy trwającej przez prawie miesiąc. Trudno założyć, że przez tak długi okres można pozwolić sobie na uszczuplenie sił w poszczególnych województwach, z powodów wskazanych powyżej.

Drugą możliwością jest wzmocnienie liczebne zagrożonych województw poprzez siły spoza policji. Szczególnie interesujące jest tutaj wzmocnienie ich przez siły wojskowe – w tym 1. PSK oraz „Formozę”, jako nieobciążone bieżącymi zadaniami. Możliwe użycie ich w ten sposób wymagałoby jednak skoordynowania tego zadania z ich udziałem w misjach zagranicznych. Nieodzowne byłoby także poświęcenie pewnego okresu na szkolenie zgrywające i uzupełniające o aspekty działań typowo policyjnych (w tym prawne). Z drugiej strony, atutem jest tutaj pełne uzawodowienie tych jednostek oraz ich coraz lepsze wyposażenie. Udział w misjach stabilizacyjnych, podczas których ważną rolę odgrywa „czarna taktyka”, oraz działanie ograniczone zasadami użycia siły jest także czynnikiem przemawiającym za celowością takiego wykorzystania dostępnego potencjału. Elementy te są jeszcze bardziej widoczne w przypadku jednostek od początku tworzonych z myślą o zadaniach przeciwterrorystycznych, a więc GROM oraz OS ŻW – w przypadku tych ostatnich dodatkowym atutem są bliskie związki szkoleniowe z policyjnymi antyterrorystami.

Z tą opcją łączy się trzecia, która nie jest wszakże rozwiązaniem na cały okres rozgrywek. Jest to czasowe wzmacnianie szczególnie zagrożonych regionów poprzez siły wydzielone z odwodu centralnego. Wariant taki pozwala na skierowanie adekwatnych sił w miejsca, w których dokonanie zamachu o większym rozmiarze może być szczególnie prawdopodobne. Wówczas tak skomponowany zespół zadaniowy pod względem potencjału lokowałby się pomiędzy siłami regionalnymi a centralnymi.

W każdym przypadku należy dążyć do zapewnienia jednostkom specjalnym adekwatnego wsparcia logistycznego, transportowego rozpoznawczego oraz efektywnego systemu dowodzenia i łączności. Finalnie, pozostałe jednostki, nieobarczone zadaniami bezpośredniego zabezpieczenia imprezy, w okresie samej imprezy i ją poprzedzającym, prawdopodobnie również będą miały istotny wkład w jej przebieg. Możliwe zagrożenia będą wymuszały zaangażowanie do bieżących zadań jednostek o charakterze realizacyjnym, zwłaszcza do działań wobec zorganizowanych grup przestępczych, w tym o zasięgu międzynarodowym.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  9
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 5-6/2010

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Jakie elemnty munduru nie mogą zawieźć w akcji»

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


55 litrów na jak długo wystarczy »
 plecak taktyczny

 


Przeczytaj  - Operator 594 »

Wybierz buty odpowiednie do misji specjlnych »

operator

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Czym powinny wyróżniać się latarki taktyczne »
broń konserwacja latarka taktyczna

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Czego nie wiesz o strzelnicach modułowych » 
zasilanie strzelnice modułowe

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz »
zegraki taktyczne

 


Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Prosty sposób na wzmoznienie celności »
latarki taktyczny

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Aktualny numer

4/2020
SPECIAL OPS 4/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - 30 lat ZW
  • - GOI SOK
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl