Bezpieczne mistrzostwa

Michał Piekarski  /  SPECIAL OPS 5-6/2010  /  30-05-2010
Andrzej Krugler, KGP
Sonda
Czy służby specjalne w Polsce przygotowane są na? (Zagłosuj i skomentuj!)

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL OPS” 3-4/2010) zostały omówione możliwe rodzaje zagrożeń terrorystycznych. Tym razem więcej miejsca poświęcimy możliwościom zapobiegania im oraz reagowania na sytuacje kryzysowe.

 3  7. Ciąg dalszy artykułu...

Należy także założyć, że podczas Euro 2012 możliwe będzie użycie w Polsce funkcjonariuszy zagranicznych, co byłoby realne po wprowadzeniu w życie stosownych zmian prawnych. Kilka miesięcy temu zostały upublicznione przez Komendę Główną Policji założenia do projektu ustawy regulującej ten problem. Prawdopodobnie takie prawo zostanie prędzej czy później wprowadzone w życie, z uwagi na fakt, że prawo Unii Europejskiej zawiera już zapisy dotyczące poprawy współdziałania pomiędzy służbami policyjnymi państw członkowskich, w tym także szczególnie dotyczących jednostek specjalnych. Prowadzone są także (np. w ramach programu ATLAS) wspólne ćwiczenia. Należy w tym przypadku spodziewać się ustalenia zakresu uprawnień funkcjonariuszy zagranicznych w zakresie użycia broni i środków przymusu bezpośredniego zbliżonych lub identycznych do tych, jakie przewidziano dla funkcjonariuszy polskich, przy czym prawo polskie zapewne będzie tu miało charakter nadrzędny.

Za sytuacje o najwyższym stopniu skomplikowania, które powinny być punktem odniesienia dla planów reagowania kryzysowego, należy uznać przede wszystkim incydenty o dużym rozmiarze lub/i zachodzące na sporym obszarze (większym niż jeden ośrodek miejski). Są to takie sytuacje, jak na przykład porwanie dużego samolotu (jednego lub kilku, o wielkości Boeinga 767, Airbusa 330 lub większych), opanowanie dużego budynku (centrum handlowe, teatr, obiekt sportowy, hotel), zamach bombowy na dużą skalę (porównywalny do zamachów z 11 marca 2004 roku w Madrycie). Szczególnym wyzwaniem mogą okazać się zamachy na morzu – w tym wzięcie zakładników na statkach wycieczkowych lub promach pasażerskich. Wymagają one użycia jednostek specjalnych w sposób gwarantujący szybkość reakcji, mobilność, ale jednocześnie adekwatną do sytuacji liczebność. Niezbędnym elementem wydaje się tu podział zadań pomiędzy poszczególnymi jednostkami, a dokładniej – pomiędzy ich kategoriami, w sposób odpowiedni do ich potencjału.

Najskuteczniejszą reakcję na złożoną sytuację kryzysową – zwłaszcza zakładniczą lub do niej zbliżoną, a także możliwość prowadzenia na szeroką skalę działań wyprzedzających, może zapewnić silne zgrupowanie jednostek kontrterrorystycznych. Jego kompozycja musi pogodzić liczebność z mobilnością. Biorąc pod uwagę, że najgorszy z możliwych scenariuszy stanowi odpowiednik zamachu na Dubrowce – trzon sił kontrujących powinien być zbliżony liczebnie do sił CSN FSB, realizujących tamtą operację. Liczebność około dwustu – trzystu ludzi w komponencie bojowym wydaje się co najmniej pożądana. Do tego należy dodać inne elementy, w tym zwłaszcza zabezpieczenie medyczne, specjalistów z zakresu reagowania na użycie broni masowego rażenia, techników bombowych, negocjatorów, personel łączności i sztabowy. Pożądana wydaje się także odpowiednia reprezentacja służb dochodzeniowo-śledczych i innych specjalistów, którzy będą musieli sprostać wyzwaniu, jakim będzie prowadzenie czynności procesowych podczas i po ustaniu sytuacji kryzysowej. Celowe może być także wydzielenie odwodu pododdziałów zwartych dla zabezpieczenia rejonu zdarzenia. Całość będzie musiała być szybko przemieszczana, przy zapewne dużym udziale środków transportu lotniczego. Roli poszczególnych elementów odwodu prawdopodobnie nie będą mogły przejąć inne struktury. Należy bowiem pamiętać, że zaistnienie nawet najpoważniejszej sytuacji kryzysowej w jednym – czy nawet kilku miejscach – nie będzie oznaczało natychmiastowego końca imprezy i nie uwolni sił zaangażowanych w wykonywanie konkretnych zadań w innych regionach. Dotyczy to zarówno sił specjalnych, jak i pozostałych elementów systemu bezpieczeństwa imprezy.

Liczebność komponentu bojowego oznacza, że wystawienie go musi być wspólnym wysiłkiem kilku jednostek. Niejako z definicji powinny być to jednostki kontrterrorystyczne – czyli ze strony Polski przede wszystkim Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji oraz GROM. Są to jedne z najlepiej wyposażonych jednostek, o dużej liczebności i doświadczeniu. Ich uzupełnieniem mogłyby być inne siły. Mogą być to jednostki podległe Dowództwu Wojsk Specjalnych, Komendzie Głównej Straży Granicznej, OS ŻW oraz centralne jednostki ukraińskie, a także siły wydzielone przez jednostki kontrterrorystyczne z UE. Siły zagraniczne należy brać pod uwagę, o ile zaistnieje możliwość uzyskania pomocy z tego kierunku i będą wprowadzone na czas stosowne rozwiązania prawne. Dla wsparcia sił odwodowych niezbędne wydaje się sięgnięcie po zasoby wojska, zwłaszcza w zakresie transportu, w tym lotniczego, zabezpieczenia medycznego, reagowania na użycie środków masowego rażenia i być może także porządkowych (pododdziałów zwartych), zważywszy na fakt, że bieżące zabezpieczenie imprezy bardzo poważnie zaangażuje dostępne siły policji.

Pojawia się tu kilka problemów i pytań. Przede wszystkim – jak długo trwałoby zgrywanie poszczególnych elementów, zwłaszcza w przypadku wystawienia owego odwodu przez dwa lub więcej państwa? Czy okres około dwudziestu czterech miesięcy jest wystarczający, aby ustalić procedury współdziałania, łączności, ujednolicić poziom wyszkolenia, wyposażenia, taktyki i przećwiczyć szereg wariantów działań? Dlaszym problemem może okazać się logistyka, a zwłaszcza potencjał lotnictwa. Lotnictwo MSWiA jest stosunkowo skromne liczebnie, a jego podstawowym sprzętem latającym są lekkie śmigłowce. Lotnictwo wojskowe dysponuje większą liczbą śmigłowców i samolotów transportowych, problemem może być tutaj jednak zaawansowany wiek wielu maszyn – zwłaszcza śmigłowców z rodziny Mi-8. Należy postawić także kolejne pytanie – ile maszyn może być użytych do zadań desantowych – w tym w nocy i trudnych warunkach atmosferycznych? Bardzo ograniczona jest także liczba śmigłowców mogących operować nad akwenami morskimi. Jeśli odwód miałyby wystawiać wspólnie Polska i Ukraina – z założeniem jego operowania także na terenie tego drugiego państwa, pojawiają się kolejne problemy związane z użyciem polskich żołnierzy i funkcjonariuszy na jego terytorium. Wprawdzie polskie prawo zezwala na użycie polskich sił na obszarze innego państwa, pozostają jednak problemy związane z kwestiami językowymi, prawem ukraińskim, dowodzeniem, łącznością i współdziałaniem na szczeblu taktycznym.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  9
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 5-6/2010

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Jakie elemnty munduru nie mogą zawieźć w akcji»

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


55 litrów na jak długo wystarczy »
 plecak taktyczny

 


Przeczytaj  - Operator 594 »

Wybierz buty odpowiednie do misji specjlnych »

operator

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Czym powinny wyróżniać się latarki taktyczne »
broń konserwacja latarka taktyczna

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Czego nie wiesz o strzelnicach modułowych » 
zasilanie strzelnice modułowe

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz »
zegraki taktyczne

 


Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Prosty sposób na wzmoznienie celności »
latarki taktyczny

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Aktualny numer

4/2020
SPECIAL OPS 4/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - 30 lat ZW
  • - GOI SOK
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl