Wojsko i inne formacje mundurowe wybierając plecak często sięgają po wzory i rozwiązania bazujące na dokonaniach cywilnej branży wyposażenia do turystyki górskiej i alpinizmu, a zaprojektowane przez tych, którzy na tym „zjedli zęby”, doświadczenie zbierając w wieloletnim zaspokajaniu potrzeb wymagających, bo świadomych użytkowników, czyli wspinaczy górskich. Przy tym oczywiście nie mogą być to wzory identyczne z cywilnymi odpowiednikami, bo muszą uwzględniać rozmaite niuanse specyfiki ich docelowego bojowego użytkowania.
Przeczytaj także: Tasmanian Tiger Small Medic Pack
Za projektami najlepszych wzorów o przeznaczeniu militarnym stoją tak uznane marki jak Lowe Alpine (plecaki armii holenderskiej), Berghaus (plecaki wojska niemieckiego), Begans of Norway (plecaki brytyjskich sił zbrojnych), Mystery Ranch (plecaki komandosów amerykańskich), Arc’teryx (plecaki systemu ILBE US Marine Corps). W Polsce zasobnik piechoty górskiej opracował Alpinus (obecnie znany jako Hi-Mountain, po odsprzedaży marki Alpinus koncernowi Euromark). Nie inaczej jest w przypadku kolekcji plecaków Tasmanian Tiger, który jest militarną marką niemieckiej firmy Tatonka, wyspecjalizowanej w produkcji ekwipunku turystycznego. Jej profil produkcji kierowany nie tylko do odbiorców z formacji mundurowych obejmuje oprócz plecaków oporządzenie modułowe, torby, odzież i różnego rodzaju akcesoria.
Kolekcja plecaków Tasmanian Tiger sygnowana logiem przedstawiającym tasmańskiego tygrysa liczy kilka modeli, różniących się konstrukcją, pojemnością i zastosowaniem. Są wśród nich nieduże wzory przygotowane do towarzyszenia żołnierzom w patrolach, większe, zdolne pomieścić wyposażenie potrzebne w długotrwałych akcjach, i tak specyficzne, jak przygotowane do przenoszenia w nich broni wyborowej. Międzynimi jest też plecak Raid Pack Mk II, który w ofercie firmy jest modelem wypośrodkowanym pod względem pojemności. To już druga wersja tego wzoru, cosymbolizuje oznaczenie Mk II. Reprezentuje szereg rozwiązań stosowanych w nowoczesnych konstrukcjach plecaków, nie tylko militarnych. Z tej racji jest warty prezentacji, tym bardziej żewraz z modelem Pathfinder trafił do wyposażenia jednej z polskich jednostek wojsk specjalnych.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |
Na rajdy
Już na pierwszy rzut oka Raid Pack Mk II wyglądem zdradza swoje korzenie, bo proporcjami przypomina typowy plecak do trekkingu górskiego i wspinaczki. Jest zwarty i na tyle wąski (szerokość 30 cm), że nie wystaje zanadto na bokach poza obrys sylwetki człowieka. Daleko mu więc do pękatych obszernych worków, jakie jeszcze do niedawna królowały na plecach żołnierzy wielu armii świata. Nie sięga ponad głowę, bo na to pozwala jego wysokość (70 cm). Jego pojemność nominalnie wynosi 45 litrów, jednak wydaje się, że wnętrze plecaka zdoła zmieścić nieco więcej.
To sprawia, że Raid Pack Mk II stanowi niejako pomost między plecakami patrolowymi, obliczonymi zazwyczaj maksymalnie na 35 litrów, a olbrzymimi plecakami transportowymi, o litrażu przekraczającym nierzadko ponad 100 litrów, co bywa konieczne, by zmieścić cały dobytek żołnierza lub tyle, ile konieczne jest do zapewnienia mu autonomiczności działania w czasie akcji długotrwałych, np. kilkunastodniowych. Taka przestrzeń ładunkowa pozwala na wszechstronne wykorzystanie plecaka. Jest wystarczająca dla wyposażenia używanego w działaniach parodniowych, w rodzaju rajdu szturmowego lub rozpoznawczego, co zapewne wpłynęło na to, że plecak znalazł się w kręgu zainteresowań formacji specjalnych. To rajdowe przeznaczenie jest nawet odzwierciedlone w jego nazwie. Jednocześnie pojemność plecaka może być użyteczna również w krótszych akcjach, kilku- i kilkunastogodzinnych.
Przeczytaj także: "Chudzielec" dla medyka
Masa plecaka wynosi 3 kg, co nie jest ani mało, ani dużo, i raczej jest masą normalną dla tego typu wzorów o tym przeznaczeniu. Co prawda, zbliżone wielkością i konstrukcją odpowiedniki cywilne bywają lżejsze, a to ze względu na wykorzystanie lżejszych materiałów, ale przy tym są albo nieco mniej wytrzymałe i tańsze, albo wprost przeciwnie, droższe.