Eagle V czyli WPWS ze Szwajcarii

Griffin, Mateusz J. Multarzyński, Bundeshwera, GDELS-Mowag

Szwajcarski Eagle był prezentowany w Polsce wielokrotnie, zarówno podczas kieleckiego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, jak i na organizowanych na terenie wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku pokazach dynamicznych. Eagle IV po raz pierwszy prezentowany był w 2007 roku, wtedy jeszcze przez firmę MOWAG GmbH, a w lutym 2012 roku swoją polską premierę, miała najnowsza generacja samochodów –  Eagle V („SPECIAL OPS” 2/2012).

 

 2  2. Ciąg dalszy artykułu...

Eagle V

Najnowsza generacja lekkiego pojazdu taktycznego Eagle rozwijana od 2010 roku, to w zasadzie cała rodzina podwozi 4×4 i 6×6, w tym także przeznaczonych jako platformy dla specjalistycznych nadwozi/kontenerów, czy systemów uzbrojenia. W jej ramach dostępne będą zarówno pojazdy taktyczne/załogowe (od 4 do 12 osób), jak i ciężarowe (utility) o ładowności od 3600 (4×4) do 6500 kg (6×6) oraz wersje specjalne, np. przeznaczone do działań sił specjalnych. Ułatwieniem przy obsłudze wozów Eagle V, poza unifikacją podzespołów oraz wyposażenia, jest również montowana w nich magistrala wymiany danych – szyna CAN-BUS oraz wielofunkcyjny monitor, na którym można wyświetlać wszystkie informacje o stanie podzespołów układu napędowego, elektrycznego itp. Istnieje możliwość programowania dodatkowych funkcji i informacji wyświetlanych na monitorze, jak również wgrania np. instrukcji obsługi pojazdu. Szyna CAN-BUS pozwala także na szybką integrację różnego rodzaju wyposażenia w postaci systemów łączności, dowodzenia, czy uzbrojenia.

Prezentowany w Sulejówku pojazd charakteryzuje się DMC do 10 000 kg oraz ładownością do 3300 kg. Układ napędowy Eagle V składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISB 6.7 E3 245 o mocy 183 kW/250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 925 Nm (opcjonalnie ISB6.7 E3 285 o mocy 210 kW/285 KM i maksymalnym momencie obrotowym 970 Nm) oraz 5-biegowej automatycznej skrzyni Allison 2500 SP. Jednostka napędowa standardowo spełnia normę emisji spalin Euro 3, ale może również być wykonana w wersji Euro 5. Stały napęd wszystkich kół realizowany jest przez 2-biegową skrzynię rozdzielczą. Wysoką mobilność pojazdu uzyskano m.in. dzięki wysokiemu stosunkowi mocy do masy, wynoszącemu 25 KM/tonę, zastosowaniu samoblokujących się mechanizmów różnicowych Torsena (w osiach oraz centralny), osi systemu DeDion z opatentowanym systemem specjalnych drążków stabilizacyjnych, zwolnic w kołach oraz centralnego systemu pompowania kół (CTIS Sygeon) firmy Nexter Mechanics.

Dla lepszego rozłożenia mas, skrzynia biegów i rozdzielcza są zamontowane przy tylnej osi (skrzynia rozdzielcza jest połączona bezpośrednio z przekładnią główną i podobnie jak mosty jest konstrukcją MOWAG-a), a moment obrotowy z silnika przekazywany jest za pośrednictwem krótkiego wału napędowego. Drugi, dłuższy wał napędowy przekazuje napęd ze skrzyni rozdzielczej na przystawkę mocy zamontowaną przy przedniej osi i za jej pośrednictwem na przednie koła. Parametry terenowe charakteryzujące Eagle V to odpowiednio: kąt natarcia 42°, kąt zejścia 45°, możliwość pokonywania zboczy o nachyleniu do 60% i trawersowania stoków do 40%, minimalny prześwit 400–425 mm (w zależności od rozmiaru zastosowanych opon). Pojazd może także pokonywać pionowe przeszkody o wysokości do 0,5 m oraz przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m bez przygotowania lub do 1,5 m z przygotowaniem.

Wpływ na sprawne poruszanie się w terenie lub obszarach zabudowanych ma także stosunkowo niska średnica skrętu, wynosząca ok. 15 metrów. Koła z oponami Michelin XZL o rozmiarze 335/80R20 lub 365/80R20 wyposażone są we wkładki typu runflat firmy Hutchinson.

Nowy Eagle ma zarówno obszerne wnętrze kabiny, które potrzebne jest m.in. na coraz bardziej rozbudowane systemy elektroniczne (pojazd ma również otwartą architekturę wewnętrznej sieci elektronicznej), jak i lepszą ochronę, która jest porównywalna z większymi pojazdami klasy MRAP. Maksymalny poziom, potwierdzony w testach przeprowadzonych m.in. przez niezależne ośrodki badawcze w Szwajcarii oraz Niemczech, odporności pojazdu na eksplozje min to 4a/3b wg STANAG 4569. Ochrona balistyczna dostępna jest maksymalnie na poziomie 3 wg STANAG 4569. Podstawowe opancerzenie nowego Eagle, wykonane z elektrycznie spawanych płyt ze stali pancernej, zapewnia ochronę na tym samym poziomie co kadłub Rosomaka. Wyższe poziomy uzyskiwane są dzięki zastosowaniu osłon wykonanych technologii kompozytowej i ceramicznej, które np. do niemieckich Eagle V dostarczane są przez firmę TenCate Advanced Armour. Dużą uwagę przy projektowaniu opancerzonego nadwozia poświęcono jego odporności na eksplozje IED (odporność na poziomie 4 wg STANAG) i związane z nimi zagrożenia w postaci przyspieszeń, promieniowania termicznego oraz różnego rodzaju odłamków. Wnętrze kabiny wyłożone jest wykładziną przeciwodłamkową, tzw. spall liner.

Podłoga nadwozia jest zintegrowana z osłonami przeciwwybuchowymi (brak np. dodatkowego deflektora przykręcanego do ramy) i ma kształt spłaszczonej litery „W”, której środkowa część w postaci tunelu (schowane są w nim podzespoły układu napędowego) wnika do wnętrza kabiny. Na tunelu umieszczone są szyny montażowe pozwalające na kotwiczenie tam zarówno dodatkowego sprzętu w postaci środków łączności, systemów dowodzenia, czy osobistego wyposażenia żołnierzy, jak i zapasów i amunicji. Dodatkową ochronę nóg żołnierzy zapewnia wewnętrzna podłoga odseparowana od zewnętrznej elastycznymi elementami gumowymi. Wszystkie fotele załogi (4 szt.) są zawieszone na specjalnych kolumnach z wewnętrznym systemem pochłaniania energii i wyposażone w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa z centralnym, szybkim wypięciem. W wersji oferowanej polskiej armii w tylnym rzędzie montowany jest składany (unoszone siedzisko), podwieszany, „miękki” 5 fotel, np. dla strzelca obsługującego uzbrojenie zamontowane na obrotnicy.

Wszystkie szyby są kuloodporne, a dodatkowo przednia oraz boczne w przednich drzwiach mają elektryczne ogrzewanie. Także lusterka wsteczne zamontowane na drzwiach (dodatkowe znajdują się na błotnikach zintegrowanych z pokrywą silnika) są elektrycznie sterowane i ogrzewane. W stropie kadłuba standardowo umieszone są dwa włazy, przedni okrągły, służący do montażu uzbrojenia, np. zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego, oraz tylny prostokątny, pełniący funkcję zarówno wyjścia ewakuacyjnego, jak i umożliwiający obsługę uzbrojenia (np. usunięcie zacięcia). Możliwe są także inne konfiguracje dachu i zmontowanych na nim włazów, zgodne z wymaganiami odbiorcy. Za opancerzonym, 4-drzwiowym nadwoziem znajduje się nieopancerzona skrzynia ładunkowa osłonięta plandeką (możliwe jest też wykonanie sztywnej zabudowy, jak w niemieckich wozach). Po prawej stronie za kabiną zamontowany jest pojemnik mieszczący system filtrowentylacyjny ABC oraz dodatkowe akumulatory i przetwornica umożliwiająca awaryjne uruchomienie pojazdu z sieci 230 V. Z tyłu na stelażu plandeki może być zamieszczona kamera cofania, z której obraz przekazywany jest na wielofunkcyjny monitor zamontowany na tablicy przyrządów. Pod skrzynią ładunkową umiejscowiony jest zbiornik paliwa o pojemności 180 litrów, który zapewnia zasięg 700 km pojazdowi poruszającemu się po utwardzonej nawierzchni. Prędkość maksymalna Eagle’a na biegu „szosowym” to 110 km/h, a na biegu „terenowym” – 55 km/h.

Do standardowego wyposażenia pojazdu Eagle należy także klimatyzacja oraz dodatkowy układ ogrzewania. Lista opcji dodatkowego wyposażenia jest długa i obejmuje m.in. centralny system pompowania kół, system filtrowentylacyjny chroniący przed BMR, system gaśniczy (AFESS) obejmujący kabinę i komorę silnika, różne moduły transportowe montowane z tyłu, dodatkowe pancerze siatkowe chroniące przed granatami ręcznych granatników ppanc. (np. RUAG LASSO RPG) itp. Na bazie Eagle V 4×4 możliwe jest stworzenie różnych odmian specjalistycznych, jak np. opancerzonego wozu ratownictwa medycznego podobnego do niemieckiego – Eagle BAT. Potencjalny klient będzie mógł wybierać nie tylko spośród dwóch wielkości podwozia, ale również wśród różnych konfiguracji nadwozia, jego objętości, ładowności oraz poziomów ochrony. Eagle V, za sprawą zastosowanych podzespołów oraz wysokich reżimów jakościowych produkcji według producenta gwarantuje najwyższą jakość, niczym szwajcarskie zegarki. Przekłada się to na wysoką gotowość operacyjną oraz niskie koszty eksploatacji. Firma GDELS – MOWAG jest otwarta na rozwiązania umożliwiające kooperację produkcyjną z lokalnymi podwykonawcami. Możliwe jest też przekazanie montażu czy częściowej produkcji pojazdów do kraju odbiorcy, o ile takie działania będą ekonomicznie uzasadnione, np. ze względu na liczbę zamówionych wozów. W tym kierunku idą właśnie działania i rozmowy handlowe GDELS z przedstawicielami polskiego przemysłu zbrojeniowego. W przypadku wyboru Eagle V w programie WPWS, jego produkcja będzie stopniowo, w miarę wzrastania liczby zamówionych pojazdów, przenoszona do Polski.

Warto też przeczytać: 

EAGLE w Polsce

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  37
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 3/2015

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


100% byczej skóry »

 



 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »


latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »


ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft




Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »


sprzet logistyczny

 


5 kluczowych zalet butów taktycznych »
buty wojskowe

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz buty do swojego hobby »
buty taktyczne

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmocnienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

CBŚP i olsztyński SPKP w akcji przeciwko pseudokibicom

Rezultatem śledztwa prowadzonego przez olsztyńskie CBŚP i Prokuraturę jest kolejne uderzenie w gang powiązany z pseudokibicami jednego z klubów sportowych. Podczas akcji policjanci zatrzymali...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl