M-ATV dla wojsk specjalnych

M-ATV w wersji bazowej M1240A1 przekazanej Wojskom Specjalnym z nadwyżek sprzętowych US Army.
M-ATV w wersji bazowej M1240A1 przekazanej Wojskom Specjalnym z nadwyżek sprzętowych US Army. Mateusz J. Multarzyński
 2  2. Ciąg dalszy artykułu...

Prawie jak SFV

Jak już wspomniano, wszystkie 45 szt. pozyskanych M-ATV to wersja podstawowa M1240A1, różniąca się od tej przeznaczonej do działań specjalnych – M1245 M-ATV SFV (Special Forces Vehicle). Teoretycznie możliwe jest skorzystanie z pakietu modernizacyjnego, który znajduje się w ofercie firmy Oshkosh Defense i obejmuje większość elementów zastosowanych w wozach M1245, a który ma na celu zwiększenie przydatności pojazdów do realizacji szerokiego spektrum zadań i zniwelować ich podstawowe wady. W jego skład wchodzą elementy istotne z punktu widzenia przyszłych użytkowników z jednostek specjalnych, jak:

– właz/drzwi umożliwiające dostęp do przestrzeni ładunkowej z wnętrza kabiny,
– większe przednie okna (takie jak w wersji SFV),
– reflektory na podczerwień (IR) przeznaczone do prowadzenia pojazdu w goglach noktowizyjnych,
– zwiększona liczba miejsc przeznaczonych na zapasową amunicję,
– osłona skrzyni ładunkowej z szynami montażowymi.

W ramach pakietu modernizacyjnego oferowane są również tłumiki końcowe w układzie wydechowym zmniejszające sygnaturę dźwiękową pojazdu, których nie montowano na opuszczających fabrykę bazowych M1240, ale zostały w nie wyposażone M-ATV dostarczone do Polski.

Przypomnijmy, że wozy w wersji SFV były prezentowane przez Oshkosh Defense w Polsce kilkukrotnie, w 2012, 2013 i 2014 roku.

Na szczęście nie jest planowane znaczące przystosowanie pozyskanych pojazdów do przepisów Ustawy prawo o ruchu drogowym, co umożliwiają stosowne zapisy, także w przepisach unijnych, a dotyczące pojazdów specjalnych użytkowanych przez wojsko lub inne służby mundurowe. Być może nawet nie zostaną zmienione przednie reflektory, wykonane, podobnie jak całe oświetlenie M-ATV, w technologii LED, i nie będą raczej, tak jak to miało miejsce w przypadku wozów HMMWV, montowane stacyjki, zamki drzwi, czy główne wyłączniki masy (tzw. heble). Oczywiście konieczne będzie choćby zamontowanie pomarańczowych kierunkowskazów, ale może to być zrealizowane na przykład przez wymianę całych tylnych lamp.

Ostateczna decyzja w kwestii rozdysponowania pojazdów pomiędzy jednostkami Wojsk Specjalnych nie została jeszcze podjęta, wstępnie planowano przekazanie wszystkich M-ATV do JW „Agat”, ale obecnie rozważany jest również wariant skoncentrowania tam większej części M-ATV i rozdzielenia pozostałych pomiędzy pozostałymi jednostkami Wojsk Specjalnych.

M-ATV a WPWS

Według zapewnień przedstawicieli MON pozyskanie M-ATV nie będzie miało wpływu na realizację programu zakupu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) („SPECIAL OPS” 6/2014), który ma być kontynuowany. Kwestia ta jest o tyle interesująca, że amerykańska konstrukcja jest bardzo zbliżona do wymagań dla WPWS, dla porównania DMC M-ATV to 15 100 kg, a dla WPWS DMC to maks. 11 000 kg, ładowność M-ATV sięga do 1814 kg, w przypadku WPWS powinna wynosić min. 1800 kg. Również liczebności załóg obu pojazdów są takie same: od 4 do 5 ludzi. Także poziomy ochrony, zarówno balistycznej, jak i przeciwminowej oraz przeciwodłamkowej, są porównywalne. M-ATV, podobnie jak WPWS, może być również uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie lub opancerzoną wieżyczkę strzelca pokładowego.

Tak naprawdę dopiero po wprowadzeniu do linii i zebraniu przez nowych użytkowników doświadczeń z eksploatacji M-ATV w europejskich warunkach oraz wypracowaniu taktyki ich użycia, będzie można ocenić, czy Wojska Specjalne potrzebują jeszcze podobnych opancerzonych i minoodpornych pojazdów w postaci WPWS-ów, czy też może zupełnie innych, lżejszych konstrukcji.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  15
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 2/2015

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »

buty taktyczne

ubranie taktyczne

 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualny numer

1/2021
SPECIAL OPS 1/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - „Oczy” i „uszy” WS
  • - 10 lat SGO siła pasji
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl