WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

Mateusz J. Multarzyński, Thales Australia

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcji w swojej klasie – pojazdu Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle) firmy Thales Austalia. Do naszego kraju trafił egzemplarz wersji eksportowej, czyli z kierownicą po lewej stronie i 5-osobową konfiguracją wnętrza, która swoją światową premierę miała podczas tegorocznego Eurosatory (SPECIAL OPS 5/2014). Hawkei jest oferowany przede wszystkim Wojskom Specjalnym, które poszukują wielozadaniowego pojazdu.

 2  3. Ciąg dalszy artykułu...

W czerwcu 2012 roku australijskie Ministerstwo Obrony podpisało kontrakt z firmą Thales Australia (wcześniej Australian Defence Industries Ltd., producent m.in. pojazdu Bushmaster) na budowę 6 prototypów przeznaczonych do testów, co było związane z realizacją drugiego etapu (Stage 2) fazy 4 programu Land 121, mającej m.in. sprawdzić możliwości produkcji i wsparcia eksploatacji pojazdów przez krajowy przemysł (Manufactured and Supported In Australia). Dostarczone w 2013 roku wozy w trzech wersjach: Command (2 szt.), Reconnaisance (2 szt.) oraz Utility (2 szt. plus przyczepa) poddawane są licznym testom realizowanym przez armię australijską. Poza jazdami w różnych warunkach terenowych sprawdzana jest również ich przydatność do realizacji dużego wyboru zadań, w tym np. desantowania z barek lub okrętów desantowych. Jeżeli wszystkie próby wypadną pomyślnie, to decyzja o zakupie Hawkeia powinna być podjęta przez australijski MON w przyszłym roku.

W prace nad pojazdem poza firmą Thales Australia jest zaangażowanych kilka podmiotów, które razem tworzą konsorcjum Hawkei Industry:

– izraelska firma Plasan, spejalizująca się w projektowaniu i wytwarzaniu różnego typu osłon i systemów chroniących m.in. załogi pojazdów, odpowiedzialna jest za opracowanie, przebadanie i produkcję opancerzonej kabiny-cytadeli oraz przeciwwybuchowych foteli;

– Boeing Australia, który odpowiada za stworzenie oraz wdrożenie systemu logistycznego wspierającego eksploatację pojazdów;

– PAC Group, odpowiedzialna za industrializację projektu, czyli opracowanie planu wdrożenia seryjnej produkcji Hawkeia.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi 10 400 kg, a masa własna w zależności od wersji to 6800 kg lub 7000 kg. Jest on przeznaczony do realizacji różnego typu zadań na współczesnym polu walki: od transportu żołnierzy, poprzez zastosowanie w charakterze wozu dowodzenia, walki elektronicznej, czy wykonywania misji rozpoznawczych i zwiadowczych.

Obecnie oferowane są 4 podstawowe wersje tego wozu: 4-drzwiowy Command (załoga: 5 lub 6); Utility z 2-drzwiową, 3-miejscową kabiną i skrzynią ładunkową, Special Operations Vehicle (SOV) z częściowo otwartym nadwoziem oraz Border Protection (bazowy poziom ochrony). Dwie pierwsze odmiany są obecnie testowane przez armię australijską (Reconnaisance bazuje na wersji Command) i gotowe w zasadzie do produkcji seryjnej, pozostałe to na razie demonstratory, które będą rozwijane w przypadku pojawienia się konkretnego zainteresowania ze strony rynku/użytkowników.

Wymiary Hawkeia w wersji Command, którą prezentowano w Polsce, to: 5780 mm długości, 2395 mm szerokości oraz 2300 mm wysokości.

Objętość wnętrza kabiny wynosi 5,3 m3, zewnętrznych schowków: 1,6 m3, a przestrzeni ładunkowej: 1,8 m3. W australijskiej konfiguracji wersja Command wyposażona jest 6 foteli (3+3), prezentowany w Sulejówku i podczas MSPO Hawkei miał ich 5, a w miejsce środkowego siedzenia z przodu zainstalowane były stelaże na środki łączności. Co ciekawe, podstawowa grupa specjalna w większości naszych jednostek to sześciu ludzi, a w wymaganiach dla Pegaza/WPWS liczby miejsc w pojeździe, w zależności od wersji, określana jest na 4–5. Oczywiście trudno znaleźć tej klasy pojazd z 6 miejscami (w wersji bazowej), choć akurat Hawkei w takiej odmianie istnieje, to na pewno można wymagać tego od wozów przeznaczonych dla specjalsów.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  20
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2014

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Co jest niezbędne w uzbrojeniu komandosa »
uzbrojenie

 


Na czym polega: monitoring ze sztuczną inteligencją  » Podpowiadamy, jakie urządzenia chronią Twoje informacje »
mobilny monitoring bezpieczna komunikacja

 


Co zabrać ze sobą na zimową wyprawę »
sprzet na zime

 


Dobierz pojazd elektryczny na niedostępne tereny »

Olej w piance? Do czego to służy »

pojazd elektryczny
olej do czyszczenia

 


Dostępny już dla Ciebie! Nie tylko dla mundurowych »

 


Zostań najbardziej pożądanym absolwentem na świecie »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

uczelnia wojskowa

 

 

 


 Co sprawia, że ten filtr do wody jest wyjątkowy »

filtry do wody

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
ubranie taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
ubrania taktyczne

 


Jakie buty na zimowe wyprawy »
kursy strzeleń
05/07/2020

 


Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


LUBLINIEC.PL Cicho i skutecznie Tajemnice najstarszej jednostki specjalnej Wojska Polskiego Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
lubieniec przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To nie tylko wznowienie książki, ale także akcja CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) byłych żołnierzy tej formacji, którzy obecnie świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa. To oni przekonali autora do uzupełnienia i wznowienia książki LUBLINIEC.PL (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Warsztaty z reagowania na zamachy

W dniach 24-25 maja 2022 roku w hotelu “Kuźnia napoleońska” w Paprotni koło Warszawy odbędą się II ogólnopolskie warsztaty ph. “Reagowanie na zamachy- dobre praktyki i rekomendacje” organizowane...

Aktualny numer

6/2021
SPECIAL OPS 6/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - Master of protection
  • - Bicykle dla specjalsa?
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl