WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

Mateusz J. Multarzyński, Thales Australia

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcji w swojej klasie – pojazdu Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle) firmy Thales Austalia. Do naszego kraju trafił egzemplarz wersji eksportowej, czyli z kierownicą po lewej stronie i 5-osobową konfiguracją wnętrza, która swoją światową premierę miała podczas tegorocznego Eurosatory (SPECIAL OPS 5/2014). Hawkei jest oferowany przede wszystkim Wojskom Specjalnym, które poszukują wielozadaniowego pojazdu.

 2  3. Ciąg dalszy artykułu...

W czerwcu 2012 roku australijskie Ministerstwo Obrony podpisało kontrakt z firmą Thales Australia (wcześniej Australian Defence Industries Ltd., producent m.in. pojazdu Bushmaster) na budowę 6 prototypów przeznaczonych do testów, co było związane z realizacją drugiego etapu (Stage 2) fazy 4 programu Land 121, mającej m.in. sprawdzić możliwości produkcji i wsparcia eksploatacji pojazdów przez krajowy przemysł (Manufactured and Supported In Australia). Dostarczone w 2013 roku wozy w trzech wersjach: Command (2 szt.), Reconnaisance (2 szt.) oraz Utility (2 szt. plus przyczepa) poddawane są licznym testom realizowanym przez armię australijską. Poza jazdami w różnych warunkach terenowych sprawdzana jest również ich przydatność do realizacji dużego wyboru zadań, w tym np. desantowania z barek lub okrętów desantowych. Jeżeli wszystkie próby wypadną pomyślnie, to decyzja o zakupie Hawkeia powinna być podjęta przez australijski MON w przyszłym roku.

W prace nad pojazdem poza firmą Thales Australia jest zaangażowanych kilka podmiotów, które razem tworzą konsorcjum Hawkei Industry:

– izraelska firma Plasan, spejalizująca się w projektowaniu i wytwarzaniu różnego typu osłon i systemów chroniących m.in. załogi pojazdów, odpowiedzialna jest za opracowanie, przebadanie i produkcję opancerzonej kabiny-cytadeli oraz przeciwwybuchowych foteli;

– Boeing Australia, który odpowiada za stworzenie oraz wdrożenie systemu logistycznego wspierającego eksploatację pojazdów;

– PAC Group, odpowiedzialna za industrializację projektu, czyli opracowanie planu wdrożenia seryjnej produkcji Hawkeia.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi 10 400 kg, a masa własna w zależności od wersji to 6800 kg lub 7000 kg. Jest on przeznaczony do realizacji różnego typu zadań na współczesnym polu walki: od transportu żołnierzy, poprzez zastosowanie w charakterze wozu dowodzenia, walki elektronicznej, czy wykonywania misji rozpoznawczych i zwiadowczych.

Obecnie oferowane są 4 podstawowe wersje tego wozu: 4-drzwiowy Command (załoga: 5 lub 6); Utility z 2-drzwiową, 3-miejscową kabiną i skrzynią ładunkową, Special Operations Vehicle (SOV) z częściowo otwartym nadwoziem oraz Border Protection (bazowy poziom ochrony). Dwie pierwsze odmiany są obecnie testowane przez armię australijską (Reconnaisance bazuje na wersji Command) i gotowe w zasadzie do produkcji seryjnej, pozostałe to na razie demonstratory, które będą rozwijane w przypadku pojawienia się konkretnego zainteresowania ze strony rynku/użytkowników.

Wymiary Hawkeia w wersji Command, którą prezentowano w Polsce, to: 5780 mm długości, 2395 mm szerokości oraz 2300 mm wysokości.

Objętość wnętrza kabiny wynosi 5,3 m3, zewnętrznych schowków: 1,6 m3, a przestrzeni ładunkowej: 1,8 m3. W australijskiej konfiguracji wersja Command wyposażona jest 6 foteli (3+3), prezentowany w Sulejówku i podczas MSPO Hawkei miał ich 5, a w miejsce środkowego siedzenia z przodu zainstalowane były stelaże na środki łączności. Co ciekawe, podstawowa grupa specjalna w większości naszych jednostek to sześciu ludzi, a w wymaganiach dla Pegaza/WPWS liczby miejsc w pojeździe, w zależności od wersji, określana jest na 4–5. Oczywiście trudno znaleźć tej klasy pojazd z 6 miejscami (w wersji bazowej), choć akurat Hawkei w takiej odmianie istnieje, to na pewno można wymagać tego od wozów przeznaczonych dla specjalsów.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  20
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2014

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jak dopasować ring w butach »
buty taktyczne

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Trudny egzamin przed misją

Przez trzy dni kluczyli po terenie opanowanym przez przeciwnika, aby dołączyć do swojego oddziału. Musieli wykazać się m.in. umiejętnościami nawiązywania łączności bezpiecznymi kanałami czy...

Aktualny numer

6/2020
SPECIAL OPS 6/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Droga cywila do WS
  • - 10 lat GISW
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl