W czerwcu 2012 roku australijskie Ministerstwo Obrony podpisało kontrakt z firmą Thales Australia (wcześniej Australian Defence Industries Ltd., producent m.in. pojazdu Bushmaster) na budowę 6 prototypów przeznaczonych do testów, co było związane z realizacją drugiego etapu (Stage 2) fazy 4 programu Land 121, mającej m.in. sprawdzić możliwości produkcji i wsparcia eksploatacji pojazdów przez krajowy przemysł (Manufactured and Supported In Australia). Dostarczone w 2013 roku wozy w trzech wersjach: Command (2 szt.), Reconnaisance (2 szt.) oraz Utility (2 szt. plus przyczepa) poddawane są licznym testom realizowanym przez armię australijską. Poza jazdami w różnych warunkach terenowych sprawdzana jest również ich przydatność do realizacji dużego wyboru zadań, w tym np. desantowania z barek lub okrętów desantowych. Jeżeli wszystkie próby wypadną pomyślnie, to decyzja o zakupie Hawkeia powinna być podjęta przez australijski MON w przyszłym roku.
W prace nad pojazdem poza firmą Thales Australia jest zaangażowanych kilka podmiotów, które razem tworzą konsorcjum Hawkei Industry:
– izraelska firma Plasan, spejalizująca się w projektowaniu i wytwarzaniu różnego typu osłon i systemów chroniących m.in. załogi pojazdów, odpowiedzialna jest za opracowanie, przebadanie i produkcję opancerzonej kabiny-cytadeli oraz przeciwwybuchowych foteli;
– Boeing Australia, który odpowiada za stworzenie oraz wdrożenie systemu logistycznego wspierającego eksploatację pojazdów;
– PAC Group, odpowiedzialna za industrializację projektu, czyli opracowanie planu wdrożenia seryjnej produkcji Hawkeia.
Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi 10 400 kg, a masa własna w zależności od wersji to 6800 kg lub 7000 kg. Jest on przeznaczony do realizacji różnego typu zadań na współczesnym polu walki: od transportu żołnierzy, poprzez zastosowanie w charakterze wozu dowodzenia, walki elektronicznej, czy wykonywania misji rozpoznawczych i zwiadowczych.
Obecnie oferowane są 4 podstawowe wersje tego wozu: 4-drzwiowy Command (załoga: 5 lub 6); Utility z 2-drzwiową, 3-miejscową kabiną i skrzynią ładunkową, Special Operations Vehicle (SOV) z częściowo otwartym nadwoziem oraz Border Protection (bazowy poziom ochrony). Dwie pierwsze odmiany są obecnie testowane przez armię australijską (Reconnaisance bazuje na wersji Command) i gotowe w zasadzie do produkcji seryjnej, pozostałe to na razie demonstratory, które będą rozwijane w przypadku pojawienia się konkretnego zainteresowania ze strony rynku/użytkowników.
Wymiary Hawkeia w wersji Command, którą prezentowano w Polsce, to: 5780 mm długości, 2395 mm szerokości oraz 2300 mm wysokości.
Objętość wnętrza kabiny wynosi 5,3 m3, zewnętrznych schowków: 1,6 m3, a przestrzeni ładunkowej: 1,8 m3. W australijskiej konfiguracji wersja Command wyposażona jest 6 foteli (3+3), prezentowany w Sulejówku i podczas MSPO Hawkei miał ich 5, a w miejsce środkowego siedzenia z przodu zainstalowane były stelaże na środki łączności. Co ciekawe, podstawowa grupa specjalna w większości naszych jednostek to sześciu ludzi, a w wymaganiach dla Pegaza/WPWS liczby miejsc w pojeździe, w zależności od wersji, określana jest na 4–5. Oczywiście trudno znaleźć tej klasy pojazd z 6 miejscami (w wersji bazowej), choć akurat Hawkei w takiej odmianie istnieje, to na pewno można wymagać tego od wozów przeznaczonych dla specjalsów.