XVII MSPO - targi czasu kryzysu

Przód Kojota chroni sporych rozmiarów osłona rurowa, na której umieszczono m.in. wyrzutnie granatów dymnych. Podobne wyrzutnie zamontowano także z tyłu.
Przód Kojota chroni sporych rozmiarów osłona rurowa, na której umieszczono m.in. wyrzutnie granatów dymnych. Podobne wyrzutnie zamontowano także z tyłu. Mateusz J. Multarzyński, Krzysztof Piątek, Andrzej Krugler, Paweł Garyś

Tegoroczna XVII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach upłynęła w cieniu dwóch wydarzeń: światowego kryzysu ekonomicznego i pożaru głównej hali F kieleckiego centrum wystawienniczego, który wybuchł w przeddzień otwarcia salonu. Kryzys ekonomiczny, który wyraźnie dotknął przemysł zbrojeniowy, spowodował, że w tegorocznym MSPO wzięło udział ponad 100 firm mniej niż w edycji z 2008 roku. Z kolei pożar głównej hali wystawienniczej zmusił niektóre firmy do wycofania się z targów, a inne do przenosin do innych hal, na często mniejsze stoiska, co niewątpliwie zmniejszyło ich atrakcyjność. Sprawdźmy, czy w tak trudnych warunkach na tegorocznym MSPO znalazło się coś ciekawego z oferty produktów związanych z tematyką naszego czasopisma.

 3  4. Ciąg dalszy artykułu...

Pojazdy dla specjalnych

Założenie przy tworzeniu tego typu pojazdów jak Kojot, a będących mobilną platformą bojową dedykowaną do działań jednostek szybkiego reagowania – specjalnych, można sprowadzić do dwóch grup kryteriów, takich jak: mobilność i wielozadaniowość/uniwersalność. Pojazd taki, aby zapewnić mu wysoki poziom mobilności, powinien być zbudowany na podwoziu samochodu terenowego. Ważna jest tu zarówno dzielność terenowa, szeroki zakres temperatur, w jakich może on działać, jak i wysoka dynamika, zwrotność oraz duży zasięg działania. Istotne z punktu widzenia działań SOF (Special Operations Forces) jest również przystosowanie (punkty kotwiczenia, masa, wymiary) do taktycznego transportu lotniczego, zarówno na pokładzie śmigłowca, np. CH-47, pionowzlotu lub samolotu C-130, jak i na podwieszeniu pod śmigłowcem czy pionowzlotem.

Wielozadaniowość takiego pojazdu powinna umożliwić jego użycie w różnego typu operacjach specjalnych: od zasadzek, dalekich rajdów, do akcji ewakuacyjnych. Ze względu na ich ofensywny charakter ważne są takie elementy jak szybkość, skrytość, duża siła ognia oraz ładowność samochodu zapewniająca wystarczającą autonomiczność. Skrytość działań wiąże się zarówno z sylwetką pojazdu, niską emisją cieplną, jak i z jego wyposażeniem, np. w oświetlenie działające w podczerwieni, elementy maskujące itp.

Kilka stanowisk ogniowych zapewniających pokrycie wszystkich sektorów (360°), na których można zamontować różnego rodzaju uzbrojenie, od km-ów po automatyczne granatniki, pozwoli na uzyskanie przewagi ogniowej. Dodatkowo, wraz z zamontowanymi wyrzutniami granatów dymnych pozwoli to na bezpieczny odwrót. Odpowiednia ładowność w połączeniu z dodatkowymi akcesoriami w postaci koszy na kanistry, wyposażenie indywidualne żołnierzy, uchwytów na sprzęt saperski, dodatkowe uzbrojenie, amunicję, ma szczególne znaczenie przy kilkudniowych operacjach, w których można liczyć tylko na „zapasy” sytuzabrane ze sobą. Obecnie prowadzone operacje bojowe, a szczególnie rosnące zastosowanie różnego rodzaju min pułapek, wymuszają stosowanie opancerzenia nawet w pojazdach dla sił specjalnych, w związku z tym nośność ich podwozi jest jednym z kluczowych elementów. Konstrukcje takich samochodów uzupełniają elementy odpowiadające za bezpieczeństwo bierne poruszających się nimi operatorów: klatka bezpieczeństwa, wielopunktowe pasy itp.

Mobilna platforma bojowa

W tego typu pojazdach oczywiście tak samo ważne jak podwozie jest i nadwozie, a to zostało w Kojocie zaprojektowane i wykonane zgodnie z panującymi obecnie „trendami”. Jest więc ono otwarte z góry, co pozwala nie tylko na sprawną ewakuację, ale również na prowadzenie ognia we wszystkich kierunkach jednocześnie. W tym celu samochód posiada zarówno obrotnicę, jak i dodatkowy montaż dla km-ów z przodu, z tyłu zamontowano dwa obrotowe fotele dla kolejnych członków załogi, którzy mogą prowadzić ogień ze swojej broni osobistej. Pokładowe uzbrojenie uzupełniają wyrzutnie granatów dymnych, które mogą być zamontowane na rogach nadwozia. Do środka można dostać się przez dwoje bocznych drzwi oraz tylną klapę. Na dodatkowe wyposażenie, jak kanistry na paliwo i wodę, plecaki, trapy, amunicję przewidziano miejsce zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu, np. na specjalnej rozkładanej półce. Po bokach Kojota zamontowano także szerokie podesty oraz poręcze umożliwiające jazdę na zewnątrz pojazdu. Przód chroni sporych rozmiarów rurowa osłona, stanowiąca równocześnie jeden z punktów do podwieszenia samochodu pod śmigłowcem (pozostałe cztery zostały rozmieszczone z boków nadwozia).

Nadwozie zostało opancerzone w klasie BR6 (stal pancerna)/FB6 (szyby kuloodporne) i chroni przed pociskami: 7,62 x 39 mm, 7,62 x 51 mm, 5,56 x 45 mm, SS109 oraz wybuchami granatów ręcznych. Chroniony na całej wysokości pojazdu jest przód (poza komorą silnika), boki oraz częściowo tył, jednocześnie nadwozie jest otwarte z góry, co daje możliwość prowadzenia ognia przez „załogę”. Część osłon balistycznych można złożyć lub zdemontować, dzięki czemu uzyskuje się lepsze pole do obserwacji czy ostrzału.

Kojot jest prototypem, a nawet bardziej studium pojazdu taktycznego dla sił specjalnych, i przed ewentualnym wprowadzeniem go do produkcji seryjnej na pewno musiałby przede wszystkim zostać skonfrontowany z jego przyszłymi użytkownikami. Praktyczne sprawdzenie zastosowanych w nim rozwiązań zapewne wymusiłoby pewne zmiany, modyfikacje, co jest sprawą oczywistą, gdyż ma to być profesjonalny sprzęt wykorzystywany przez specjalistów w wojennym fachu. Trzeba jednak podkreślić, że stworzenie nawet prototypu tak wyspecjalizowanego pojazdu świadczy o sporych umiejętnościach i możliwościach pracowników AMZ Kutno. Kojot jest także pojazdem, jakiego do tej pory nie posiadają polskie jednostki specjalne – co nie jest właściwą sytuacją. Ma to wpływ zarówno na proces szkolenia, jak i gotowość operacyjną, czy zdolność do realizacji różnych zadań. Nie można przecież cały czas polegać na sojusznikach i pożyczonym od nich sprzęcie.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  7
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 11-12/2009

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Co zabrać ze sobą na jesienną wyprawę »
sprzet jesienny

 


Dostosuj mundur patrolowy do terenu »

Nowe kamizelki taktyczne poznaj ich zastosowanie »

linia taktyczna
kamizelka taktyczna

 


Jak postępować, gdy niebezpieczeństwo czai się na oceanie »
buty taktyczne

 


100% byczej skóry »

 Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych »


latarka na broń

 


Co jest niezbędne w mundurze komandosa »
buty taktyczne

 


Czeka Cię wyprawa po Tajdze? Czy wiesz, jakie ubranie wybrać »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

noktowizja

 

 

 


Jakie możliwości daje Ci szybka wymiana szkieł balistycznych »
okulary balistyczne

 


Buty do lasu - które wybrać »

Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »


 


Niezbędnik żołnierza - co powinno się w nim znaleźć »
ubranie taktyczne

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja

 


Nie czekaj aż ktoś będzie lepszy zapisz się na trenig strzelecki »
kursy strzeleń

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Święto 6BPD

Dziś swoje święto obchodzi 6 Brygada Powietrznodesantowa im. gen. bryg. Stanisława Franciszka Sosabowskiego. Stacjonująca w Krakowie 6BPD jest doborowym, aeromobilnym związkiem taktycznym o wysokim...

17. promocji na 17. urodziny Kolby

Już od siedemnastu lat jesteśmy z Wami, wspierając Was wszystkich w realizowaniu hobby związanego z outdoorem, strzelectwem oraz myślistwem. Bez względu na to, czy jesteś strzelcem, turystą,...

Aktualny numer

4/2021
SPECIAL OPS 4/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - GEI - Obrońcy Katalonii
  • - Macedońskie Wilki
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl