Jaki pojazd dla sił specjalnych?

Na początku listopada 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych. W ramach programu o kryptonimie „Pegaz” planowane jest zakupienie do 2022 roku ok. 500 wozów w dwóch głównych wersjach - bojowej i dowodzenia, przy czym ok. 400 szt. ma trafić do Wojsk Lądowych: pododdziałów kawalerii powietrznej, piechoty górskiej oraz wojsk pancernych i zmechanizwoanych.

 4  5. Ciąg dalszy artykułu...

Poszukiwanie Św. Graala

Istotnym dla naszych rozważań i idealnego pojazdu (choć taki zapewne nie istnieje) dla sił specjalnych będzie przypomnienie podstawowych wymagań z amerykańskiego programu GMV 1.1. Miał to być więc pojazd lżejszy od Humvee GMV – masa własna poniżej 3175 kg, szybszy, charakteryzujący się dużą mobilnością taktyczną (m.in. na pokładzie M/CH-47) i strategiczną (transport lotniczy, drogowy, kolejowy i morski) oraz przygotowany do integracji z kolejnymi generacjami systemów elektronicznych oraz komunikacyjnych. Powinien również pomieścić do 7 operatorów, a zamontowane na nim uzbrojenie musi być gotowe do użycia w ciągu jednej minuty po wyjechaniu z ładowni śmigłowca.

Zgodnie z panującymi trendami nie zapomniano oczywiście o opancerzeniu, choć osłony muszą być demontowalne np. do transportu lotniczego lub w przypadku użytkowania wozów do ćwiczeń na terenie kraju. Możliwość zdjęcia zbędnego opancerzenia ma sens i wpływa korzystnie na wydłużenie eksploatacji zarówno samych osłon, jak i pojazdu oraz obniżenie kosztów (np. mniejsze zużycie paliwa).

Jak widać Amerykanie mający doświadczenie z użycia, choćby w trudnych warunkach afgańskich, różnych typów pojazdów, zarówno nieopancerzonych, jak i opancerzonych klasy MRAP, postawili przede wszystkim na  mobilność taktyczną. Dzięki temu można poruszać się poza drogami czy szlakami komunikacyjnymi, unikając choćby min pułapek oraz przerzucić wóz w dowolne miejsce bez konieczności korzystania z przygotowanych lądowisk lub lotnisk.

GMV 1.1 to wóz niejako z drugiego bieguna w porównaniu do „Pegaza”, szczególnie gdy przyjrzymy się zwycięskiej konstrukcji – Flyerowi, którego DMC to zaledwie 3402 kg (ładowność – 1588 kg). Nawet International S-OTV charakteryzujący się ładownością 2903 kg ma DMC wynoszącą „jedynie” 6124 kg.

Oczywiście na rynku dominują głównie konstrukcje cięższe niż Flyer, których masy bojowe sięgają nawet przedziału 12–15 ton, jak Reanult Sherpa Special Forces, ACMAT BASTION PATSAS, M-ATV SFV. Jednak wydaje się, że optymalne są konstrukcje lżejsze o DMC do 10 ton, jak Iveco LMV/LMV SF, Supacat HMT 400, Eagle V, Hawkei, Renault Sherpa Light, między innymi ze względu na możliwości ich transportu śmigłowcami (w większości na zawiesiu).

Śmigłem czy samolotem?

Istotnym elementem z punktu widzenia naszych rozważań na temat przyszłego „transportera” sił specjalnych, jest fakt, że zarówno Holendrzy, jak i Amerykanie za jeden z ważniejszych wymogów uznali dostosowanie pojazdów do transportu w ładowni śmigłowców M/CH-47. Choć oczywiście nie posiadamy Chinooków i na razie nie jest planowane ich pozyskanie w ramach obecnych programów modernizacji sił zbrojnych, to jednak ze względu na bliską współpracę naszych Wojsk Specjalnych z sojusznikami posiadającymi te śmigłowce, istotnym wydaje się dokładne rozważenie kwestii wymagań w zakresie zdolności do przerzutu drogą powietrzną. W końcu siły specjalne mają być wykorzystywane nie tylko do działań na terenie kraju, ale również poza jego granicami, w ramach operacji koalicyjnych. Należy również pamiętać, że nasze Wojska Specjalne starają się o zdobycie uprawnień do dowodzenia sojuszniczymi operacjami specjalnymi, co wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań, które co prawda w sposób bezpośredni nie dotyczą pojazdów, ale narzucają np. konieczność posiadania własnego komponentu lotniczego wyposażonego również w śmigłowce.

Poza tym, o czym już wcześniej wspomniałem, nowy wóz specjalsów ma posiadać zdolność do przerzutu drogą powietrzną na teren leżący w głębi ugrupowania przeciwnika. Jednym ze sposobów ma być transport śmigłowcem, co oczywiście w przypadku pojazdu o DMC ok. 11 ton może okazać się trudne, jeśli pod uwagę bierzemy wnętrze helikoptera, ze względu zarówno na jego masę, jak i wymiary.

Pewną alternatywę stanowi transport na zawiesiu, w ten sposób można transportować większy i cięższy sprzęt oraz uzbrojenie. Zresztą ten sposób przerzutu pojazdów został zapisany w wymaganiach dla „Pegaza”. Jednak to rozwiązanie ma swoje ograniczenia, szczególnie gdy chcemy przerzucić ludzi i sprzęt na teren leżący w głębi ugrupowania przeciwnika. Jego główną wadą jest stosunkowo duża łatwość wykrycia, przez środki technicznej obserwacji przeciwnika, śmigłowca lecącego z podwieszonym np. samochodem. Dodatkowo rozładunek, w tym odczepienie pojazdu od śmigłowca, wymaga obecności ludzi (z odpowiednimi umiejętnościami i certyfikatami) na ziemi, którzy powinni być dostarczeni wcześniej w miejsce lądowania.

Należy również zwrócić uwagę na wady pojazdów przystosowanych do transportu we wnętrzu Chinooka, wynikające wprost z ich dopasowania do wymiarów ładowni CH-47 oraz jego możliwości transportowych. Należą do nich przede wszystkim mniejsze/ograniczone rozmiary (szczególnie szerokość i wysokość) oraz ograniczona masa, a co za tym idzie i ładowność. Ma to bezpośrednie przełożenie na wiele istotnych z punktu widzenia użytkownika parametrów, w tym na możliwe do osiągnięcia poziomy ochrony balistycznej i przeciwminowej. Są oczywiście konstrukcje, które pomimo przystosowania do transportu we wnętrzu M/CH-47 nadają się do realizacji szerokiego spektrum zadań specjalnych, czego przykładem jest Supacat HMT 400/Jackal. Sporo potencjału mają też przegrani w programie GMV 1.1, czyli Navistar SOTV oraz nowy Humvee GMV 1.1.

Pomimo pewnych wad konstrukcji dostosowanych do transportu we wnętrzu kadłuba Chinooka, to jednak przeważają zalety tego rozwiązania, szczególnie z punktu widzenia realizacji misji specjalnych: szybszy rozładunek, krótki czas wejścia do akcji pojazdu i jego załogi, możliwość lotu na niskim pułapie itd.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  19
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 1/2014

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Co zabrać ze sobą na jesienną wyprawę »
sprzet jesienny

 


Dostosuj mundur patrolowy do terenu »

Nowe kamizelki taktyczne poznaj ich zastosowanie »

linia taktyczna
kamizelka taktyczna

 


Jak postępować, gdy niebezpieczeństwo czai się na oceanie »
buty taktyczne

 


100% byczej skóry »

 Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych »


latarka na broń

 


Co jest niezbędne w mundurze komandosa »
buty taktyczne

 


Czeka Cię wyprawa po Tajdze? Czy wiesz, jakie ubranie wybrać »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

noktowizja

 

 

 


Jakie możliwości daje Ci szybka wymiana szkieł balistycznych »
okulary balistyczne

 


Buty do lasu - które wybrać »

Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »


 


Niezbędnik żołnierza - co powinno się w nim znaleźć »
ubranie taktyczne

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja

 


Nie czekaj aż ktoś będzie lepszy zapisz się na trenig strzelecki »
kursy strzeleń

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

CBŚP i CPKP "BOA" zatrzymało podejrzanych o handel narkotykami

Ustalenie 29 podejrzanych czy przejęcie sprzętu do produkcji mefedronu, to efekt akcji przeprowadzonej przez CBŚP, pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Z zebranych informacji wynika, że...

17. promocji na 17. urodziny Kolby

Już od siedemnastu lat jesteśmy z Wami, wspierając Was wszystkich w realizowaniu hobby związanego z outdoorem, strzelectwem oraz myślistwem. Bez względu na to, czy jesteś strzelcem, turystą,...

Aktualny numer

3/2021
SPECIAL OPS 3/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 15 lat CBA
  • - Filipińscy Strzelcy śmierci
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl