Jaki pojazd dla sił specjalnych?

Na początku listopada 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych. W ramach programu o kryptonimie „Pegaz” planowane jest zakupienie do 2022 roku ok. 500 wozów w dwóch głównych wersjach - bojowej i dowodzenia, przy czym ok. 400 szt. ma trafić do Wojsk Lądowych: pododdziałów kawalerii powietrznej, piechoty górskiej oraz wojsk pancernych i zmechanizwoanych.

 3  5. Ciąg dalszy artykułu...

Pojazdy mają być także opancerzone (osłony balistyczne oraz przeciwminowe), przewidziano dwa poziomy ochrony: podstawowy oraz podniesiony/opcjonalny (za pomocą montażu dodatkowych osłon) zgodne z STANG 4569.

„Pegaz” ma być odporny na działanie broni masowego rażenia (BMR) i wyposażony w automatyczny sygnalizator skażeń (np. TAFIOS-B) oraz przystosowany do instalacji urządzenia filtrowentylacyjnego.

Wraz z wozami ma być oczywiście zakupiony pakiet logistyczny zapewniający wymagany poziom sprawności technicznej (części, materiały eksploatacyjne), dokumentację techniczną i serwisową, pakiet szkoleniowy dla załóg i personelu technicznego oraz kurs dla instruktorów w zakresie podstawowej obsługi technicznej.

Jeden dla wszystkich?

Na postawione w tytule pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi wskazując jednocześnie konkretny model pojazdu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że każda jednostka ze względu na swoją specyfikę i realizowane zadania ma inne potrzeby względem podstawowego środka transportu taktycznego, który ma służyć również do walki.

Dodatkowo do wykonania różnych misji, w zależności od ich profilu, rejonu działań oraz innych czynników, jak np. liczebność i uzbrojenie przeciwnika, czy przewidywane zagrożenie ze strony min lub improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), może zależeć wybór odpowiedniego pojazdu.

Z tego też powodu we flotach jednostek specjalnych można znaleźć zarówno quady, samochody ciężarowe, jak i pojazdy minoodporne, np. RG-33, M-ATV SFV, Bushmaster, czy nawet transportery opancerzone, np. Pandury 6×6.

Można oczywiście pokusić się o przedstawienie głównych cech pojazdów taktycznych czy też bardziej mobilnych platform bojowych przeznaczonych do działań SOF (Special Operation Forces):

mobilność taktyczna i strategiczna, w rozumieniu zarówno możliwości pokonywania trudnego terenu, prędkości, zwrotności, jak i przystosowania do transportu lotniczego, w tym na pokładzie śmigłowcem klasy CH-47 i/lub samolotów transportowych,

autonomiczność, czyli zasięg działania oraz możliwość transportu zaopatrzenia/zapasów pozwalających na długie operowanie w oderwaniu od sił własnych,

wielozadaniowość/uniwersalność, czyli możliwość wykorzystania danej konstrukcji zarówno w misjach rozpoznania/zwiadu (Special Reconnaissance), jak i bezpośredniego działania/akcji (Direct Action),

możliwość zamontowania uzbrojenia pozwalającego na uzyskanie przewagi ogniowej nad potencjalnym przeciwnikiem operującym w danym teatrze działań,

przystosowanie do integracji z systemami łączności, dowodzenia, obserwacji itp., najlepiej na zasadzie plug and paly.

Istotne są więc dwa elementy charakteryzujące pojazd: mobilność oraz ładowność, które decydują o tym, czy dana konstrukcja będzie użyteczna, czy też nie.

Wojna w Iraku, a przede wszystkim w Afganistanie, oraz kolejne konflikty wybuchające w XXI w. wpłynęły na pojawienie się dodatkowego, trzeciego elementu, jakim jest ochrona załogi, rozumiana jako przeżywalność na polu walki (survability).

Oczywiście masa zarówno pancerza, jak i wszystkich systemów tworzących kompleks ochronny

(np. zagłuszarki, fotele przeciwwybuchowe itp.) ma wpływ na dwa pozostałe faktory: mobilność i ładowność.

Jest to tzw. „iron triangle”, czyli współzależności pomiędzy ochroną, ładownością a mobilnością i determinuje ona w zasadzie przydatności danej konstrukcji do realizacji konkretnych zadań. Poprawa każdego z tych elementów odbywa się najczęściej kosztem pozostałych, a więc gdy zwiększamy masę opancerzenia, tracimy ładowność oraz pogarsza się mobilność pojazdu. Z kolei gdy zależy nam na wysokiej mobilności, to będziemy zmniejszać poziom ochrony balistycznej, przeciwminowej. Projektowanie pojazdu czy tworzenie wymagań dla niego to ciągłe rozwiązywanie równania z 3 zmiennymi, tak aby uzyskać najlepszy, najbardziej nas satysfakcjonujący wynik. Kluczowym elementem są oczywiście kilogramy, zarówno te przeznaczone na ochronę, jak i ładowność, które musi „unieść” podwozie (układ napędowy, jezdny). Im cięższy pojazd, tym większej mocy silnik jest potrzebny, trzeba zastosować bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie większe i cięższe elementy zawieszenia itp., a to wszystko pociąga za sobą wzrost masy całej konstrukcji. Ciężar oraz wielkość samochodu mają bezpośrednie przełożenie na jego możliwości poruszania się w terenie, a tu jak wiadomo najlepiej radzą sobie lekkie i niewielkie pojazdy. Nawet najlepiej opancerzony i uzbrojony pojazd będzie niewiele wart, gdy nie będzie mógł sprawnie przemieszczać się, o czym nie raz przekonali się konstruktorzy i wojskowi.

Oczywiście w zasadzie żadnego państwa nie stać na zakup wozów przeznaczonych do każdej konkretnej misji, na która wysyłani są specjalsi. Pewnym wyjątkiem są tak duże operacje, jak afgańska, gdzie ze względu na ilość zaangażowanych sił i środków, obszar działań oraz nowe zagrożenia konieczne stało się pozyskanie także nowych pojazdów.

Generalnie jednak ze względu na nieubłagane prawa ekonomii oraz ograniczone zasoby środków finansowych, szczególnie w czasach kryzysu, kupowane są przede wszystkim uniwersalne, wielozadaniowe platformy, które jednak muszą spełniać pewne specyficzne wymagania, ważne z punktu widzenia przyszłego użytkownika.

W ostatnim czasie takiego zakupu dokonały holenderskie Siły Zbrojne, które dla swoich jednostek specjalnych (Commando Corps) wybrały pojazdy ATTV (Air Transportable Tactical Vehicles) będące odpowiednio zmodyfikowanymi Mercedesami-Benz Klasy G.

Także USSOCOM w sierpniu 2013 r. dokonał wyboru następcy swoich Humvee GMV w ramach programu GMV 1.1. Zwycięzcą, co było sporym zaskoczeniem dla wielu specjalistów z branży, został pojazd Flyer ALSV (Advanced Light Strike Vehicle) oferowany przez General Dynamics Ordnance and Tactical Systems, który pokonał GMV 1.1 proponowanego przez AM General LLC (bazującego na głęboko zmodernizowanym, zmniejszonym i odchudzonym Humvee) oraz International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle) firmy Navistar Defence. Czas pokaże, czy dość kontrowersyjny wybór Flyera ALSV był słuszny i spełni oczekiwania oraz potrzeby użytkowników. 

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  19
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 1/2014

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


100% byczej skóry »

 



 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »


latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »


ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft




Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »


sprzet logistyczny

 


5 kluczowych zalet butów taktycznych »
buty wojskowe

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz buty do swojego hobby »
buty taktyczne

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmocnienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Zawody Highland Games w PKW KFOR

W dniu 19 czerwca 2021 roku, w godzinach popołudniowych w Camp Novo Selo odbyły się Międzynarodowe Zawody Sportowe pk. Highland Games, organizowane przez żołnierzy szkockich armii Wielkiej...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl