Vip-owskie opancerzone samochody terenowe

Mateusz J. Multarzyński  /  SPECIAL OPS 11-12/2009  /  10-12-2009  /  1
Czeska jednostka specjalna żandarmerii SOG Omega używała w Iraku opancerzonych przez firmę SVOS Toyot Land Cruiser i HiLux.
Czeska jednostka specjalna żandarmerii SOG Omega używała w Iraku opancerzonych przez firmę SVOS Toyot Land Cruiser i HiLux. Andrzej Krugler, SOG, BAE Systems, AMZ Kutno

3 październik a 2007 roku Al-Kaida dokonała w Bagdadzie zamachu na polskiego ambasadora w Iraku – gen. broni Edwarda Pietrzyka. Kolumna samochodów wiozących ambasadora została zaatakowana za pomocą bomb oraz ostrzelana z broni maszynowej. W wyniku tego zamachu zginął funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu – plut. Bartosz Orzechowski, a czterech innych zostało rannych. Generał Pietrzyk został ciężko poszkodowany.

Ta zasadzka oraz wyzwania związane z ochroną przedstawicieli państwa polskiego w rejonach działań wojennych – w Iraku czy Afganistanie, gdzie istnieje wysokie ryzyko zamachów, zmusiły Biuro m.in. do pozyskania nowoczesnego sprzętu i wyposażenia. Znalazły się w nim również nowe opancerzone pojazdy zbudowane na podstawie Toyoty Land Cruiser serii 100. Dzięki wykorzystaniu doświadczeń zdobytych podczas misji w Iraku i Afganistanie, a także wytycznym przyszłych użytkowników, udało się stworzyć unikalne na skalę światową samochody opancerzone. Do tej pory nie wykonywano w tego typu konstrukcjach tak dużych modyfikacji, z myślą o wykonywaniu konkretnych zadań związanych z transportem i ochroną VIP-ów w strefie działań wojennych.

Opancerzone samochody terenowe

Opancerzanie dużych aut terenowych, czy też szerzej określanych mianem SUV, nie jest żadną nowinką ostatnich lat i zajmują się tym zarówno producenci niektórych marek samochodów, np. Mercedes-Benz, Land Rover, jak i specjalistyczne firmy np. ACS, Achleitner, BAE Systems, Labock Technologies, PSV-SHIELD, SVOS. Takie pojazdy wykorzystują m.in. różne agendy ONZ, firmy ochroniarskie, służby bezpieczeństwa i organy ścigania oraz armie wielu państw. Znajdują one nabywców również wśród osób prywatnych: biznesmenów i tzw. celebrities, szczególnie dotyczy to rynku amerykańskiego, rosyjskiego oraz krajów Bliskiego Wschodu.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Samochody terenowe są opancerzane także w Polsce, a specjalizują się w tym firmy: Germaz z Wrocławia, AMZ Kutno, Zeszuta z Radomia oraz Igma z Warszawy. Trafiają one do odbiorców zarówno w kraju, jak i za granicą. W naszym kraju pojazdy takie, poza BOR, posiadają m.in. jednostki antyterrorystyczne policji oraz Dowództwo Sił Specjalnych.

Opancerzone „terenówki” budowane są na podstawie różnych samochodów. Do najpopularniejszych modeli należą: Toyota Land Cruiser (100, 105, 120 i 200), Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender, Range Rover, Nissan Patrol, Chevrolet Tahoe/Suburban, choć również wykorzystuje się i pickupy jak np. Toyota HiLux czy Ford serii F. Na ten segment rynku chce też powrócić Jeep ze swoim modelem J8.

Mimo różnic konstrukcyjnych, wielkości czy zastosowanych odmiennych rozwiązań technicznych pomiędzy poszczególnymi samochodami, zakres wprowadzanych w nich modyfikacji jest podobny. Można je podzielić na dwa obszary, jeden dotyczy montażu osłon balistycznych i systemów bezpieczeństwa, drugi – „tuningu” podzespołów mechanicznych.

Pancerz i „gadżety”

Podstawowymi materiałami używanymi do wykonania opancerzenia jest stal pancerna i szkło, z którego wykonywane są wielowarstwowe szyby kuloodporne. Są one też najcięższymi elementami, gdyż na przykład wykonana w najpopularniejszej klasie B6/NJIII szyba ma grubość 38-42 mm i waży ok. 74 kg/m2. Dla porównania, arkusze stali w tej samej klasie mają grubość 6,5 mm (całość opancerzenia kabiny pasażerskiej w B6 waży minimum 1000 kg). Niestety, jak na razie nie ma dla szyb kuloodpornych lżejszych alternatyw, dlatego wykonawcy takich pojazdów poszukują zamienników dla elementów wykonywanych ze stali pancernej. Tu z pomocą przychodzą najnowsze technologie stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych, szczególnie duże możliwości daje zastosowanie polietylenu. Jest to materiał lekki i dający się bardzo łatwo formować, a jednocześnie posiadający wysoką odporność balistyczną. Jedyną wadą polietylenowych pancerzy jest ich słabsza odporność na pociski przeciwpancerne, czy odłamki, których ten materiał skutecznie nie deformuje. Można temu jednak zaradzić tworząc kompozytowe osłony np. poprzez dołożenie wierzchniej warstwy ceramicznej lub z blachy pancernej. Problem, szczególnie z perspektywy polskich doświadczeń, może stanowić również palność polietylenu, choć nie zawsze musi to być czynnik go dyskwalifikujący.

Powszechnie stosowany jest też kevlar w postaci wykładziny mającej przede wszystkim za zadanie wyłapywać odłamki czy „odpryski” z pancerza (stosuje się go także jako dodatkową osłonę, wraz ze stalą, przed pociskami SS109). Na kuloodporne szyby od strony wewnętrznej naklejana jest folia poliwęglanowa, która chroni znajdujących się w środku pojazdu ludzi przed fragmentami szkła powstającymi w wyniku uszkodzenia szyby. Klasy odporności balistycznej, w jakich najczęściej wykonywane są omawiane pojazdy, to:

  • B4/NIJIIIA/DINII (wg Committee European Normalization/National Institute of Justice/German Standard) – ochrona przed pociskami: 9 mm,
  • B5,6/NIJIII/DINIII – ochrona przed pociskami: 7,62×39 mm, 7,62×51 mm, 5,56×45 mm, SS109,
  • B7/NIJIV/DINIV – ochrona przed pociskami: 7,62×51 mmAP, 20 mm odłamki (IED).

Odporność na wybuchy określana jest wg STANAG2920 i odpowiada eksplozji 2 granatów ręcznych DM51 – w tej klasie pojazdów jest to standard.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  11
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 11-12/2009

Komentarze

1
X-men / 05-09-2011, 09:48
Każda akcja rodzi reakcję - większy pancerz - większe ładunki - takie błędne koło
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »

ochrona telefonu

latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »

buty taktyczne

ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Jest już nowy numer SPECIAL OPS

W najnowszym numerze SPECIAL OPS możecie przeczytać m.in. o historii, organizacji i działalności Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Warszawie oraz wywiad z płk Michałem...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl