International SOTV jest rozwinięciem opracowanego przez firmę Indigen Armor wozu NSTT (Non-Standard Tactical Truck), który miał bazować na konstrukcji komercyjnego pick-upa i przypominać go wyglądem (np. Toyota Tacoma/Hilux), będąc jednak całkowicie przebudowaną konstrukcją przeznaczoną do wsparcia operacji realizowanych przez siły specjalne, jak: działania bezpośrednie (Direct Action), rozpoznanie specjalne, działania niekonwencjonalne, operacje antyterrorystyczne, czy w misjach przeciwpartyzanckich (COIN).
Przeczytaj także: Polskie GMV
Celem założycieli Indigen Armor, którzy są byłymi żołnierzami jednostek podległych USSOCOM, było stworzenie pojazdu, który niezależnie od warunków terenowych i klimatycznych zapewni wysoką mobilność, będzie wyposażony w osłony balistyczne, jego ładowność pozwoli na transport odpowiedniej ilości sprzętu i amunicji oraz zmieści się w ładowni śmigłowca M/CH-47.
Poza Navistar Defence oraz Indigen Armor w projekcie uczestniczy jeszcze firma Science Applications International Corporation (SAIC), która odpowiedzialna jest za integrację systemów C4ISR oraz wsparcie logistyczne.
Przeczytaj także: Prezentacja pojazdów firmy Oshkosh
Non-Standard Tactical Vehicle
Akronimem NSTV określane są wszystkie pojazdy znajdujące się na wyposażeniu jednostek specjalnych, nawet w większych ilościach, a niebędące typowymi pojazdami wojskowymi używanymi przez daną armię. Są to więc przede wszystkim cywilne/komercyjne samochody terenowe np. Toyota Land Cruiser, czy pick-upy z napędem 4×4, np. Toyota Hilux.
Pick-upy z napędem 4×4 są w wielu regionach naszego globu, jak Afryka, Azja czy Ameryka Środkowa i Południowa, bardzo popularne zarówno wśród użytkowników cywilnych, jak i różnego rodzaju organizacji paramilitarnych i regularnych sił zbrojnych.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |
Geneza NSTV sięga roku 2001 i początku działań amerykańskich sił specjalnych w Afganistanie, gdzie Toyoty Hilux były jednym z podstawowych środków transportu zarówno oddziałów Sojuszu Północnego, jak i Talibów oraz Al-Kaidy. Stały się one także jednymi z pierwszych pojazdów wykorzystywanych przez operujące w tym kraju oddziały specjalne państw zachodnich. W początkowym okresie były to głównie samochody pozyskane lokalnie, ale później Amerykanie zakupili pewną liczbę Toyot Tacoma (amerykańska wersja Hiluxa), wyposażonych w turbodoładowane silniki benzynowe, które zostały poddane pewnym modyfikacjom (np. oświetlenie IR, anteny do radiostacji VHF/UHF, system łączności satelitarnej, Blue Force Tracker, montaż do karabinu maszynowego M240B/M249 SAW) i wysłane drogą lotniczą do Bagram.
Również JW Grom na początku swoich działań w Afganistanie wykorzystywała Toyoty Hilux oraz 4Runner.
Przeczytaj także: EAGLE w Polsce
Powodów, dla których siły specjalne sięgają po cywilne pojazdy, jest kilka i wynikają one przede wszystkim z warunków operacyjnych danego teatru działań. Do głównych czynników przemawiających za takim wyborem należą:
- popularność tego typu samochodów na terenie działań, a co za tym idzie, łatwy dostęp do części i serwisu,
- low profile, czyli możliwość wtopienia się w otoczenie i zachowania skrytości działań, dzięki wykorzystaniu pojazdu, który jest popularny na danym terenie,
- spore możliwości pokonywania trudnego terenu oraz stosunkowo duża ładowność,
- podatność na modyfikacje i duży wybór różnych akcesoriów oraz części.