International SOTV – pick-up dla specjalsów

Mateusz J. Multarzyński  /  SPECIAL OPS 4/2013  /  09-10-2013  /  1

W zeszłym roku swoją premierę miał nowy pojazd Navistar Defence – International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który został zaprezentowany m.in. na wystawie towarzyszącej konferencji AUSA 2012 (Association of the U.S. Army) oraz salonu Eurosatory 2012. Jest on oferowany amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle), który został ogłoszony przez USSOCOM w celu zastąpienia obecnie używanej floty wozów GMV (różnych odmian) bazujących na HMMWV oraz odmian opancerzonych. Nowe pojazdy, których wybór miał nastąpić w sierpniu br., mają trafić do wszystkich jednostek podległych Dowództwu Operacji Specjalnych.

International SOTV jest rozwinięciem opracowanego przez firmę Indigen Armor wozu NSTT (Non-Standard Tactical Truck), który miał bazować na konstrukcji komercyjnego pick-upa i przypominać go wyglądem (np. Toyota Tacoma/Hilux), będąc jednak całkowicie przebudowaną konstrukcją przeznaczoną do wsparcia operacji realizowanych przez siły specjalne, jak: działania bezpośrednie (Direct Action), rozpoznanie specjalne, działania niekonwencjonalne, operacje antyterrorystyczne, czy w misjach przeciwpartyzanckich (COIN).

Przeczytaj także: Polskie GMV

Celem założycieli Indigen Armor, którzy są byłymi żołnierzami jednostek podległych USSOCOM, było stworzenie pojazdu, który niezależnie od warunków terenowych i klimatycznych zapewni wysoką mobilność, będzie wyposażony w osłony balistyczne, jego ładowność pozwoli na transport odpowiedniej ilości sprzętu i amunicji oraz zmieści się w ładowni śmigłowca M/CH-47.

Poza Navistar Defence oraz Indigen Armor w projekcie uczestniczy jeszcze firma Science Applications International Corporation (SAIC), która odpowiedzialna jest za integrację systemów C4ISR oraz wsparcie logistyczne.

Przeczytaj także: Prezentacja pojazdów firmy Oshkosh

Non-Standard Tactical Vehicle

Akronimem NSTV określane są wszystkie pojazdy znajdujące się na wyposażeniu jednostek specjalnych, nawet w większych ilościach, a niebędące typowymi pojazdami wojskowymi używanymi przez daną armię. Są to więc przede wszystkim cywilne/komercyjne samochody terenowe np. Toyota Land Cruiser, czy pick-upy z napędem 4×4, np. Toyota Hilux.

Pick-upy z napędem 4×4 są w wielu regionach naszego globu, jak Afryka, Azja czy Ameryka Środkowa i Południowa, bardzo popularne zarówno wśród użytkowników cywilnych, jak i różnego rodzaju organizacji paramilitarnych i regularnych sił zbrojnych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Geneza NSTV sięga roku 2001 i początku działań amerykańskich sił specjalnych w Afganistanie, gdzie Toyoty Hilux były jednym z podstawowych środków transportu zarówno oddziałów Sojuszu Północnego, jak i Talibów oraz Al-Kaidy. Stały się one także jednymi z pierwszych pojazdów wykorzystywanych przez operujące w tym kraju oddziały specjalne państw zachodnich. W początkowym okresie były to głównie samochody pozyskane lokalnie, ale później Amerykanie zakupili pewną liczbę Toyot Tacoma (amerykańska wersja Hiluxa), wyposażonych w turbodoładowane silniki benzynowe, które zostały poddane pewnym modyfikacjom (np. oświetlenie IR, anteny do radiostacji VHF/UHF, system łączności satelitarnej, Blue Force Tracker, montaż do karabinu maszynowego M240B/M249 SAW) i wysłane drogą lotniczą do Bagram.

Również JW Grom na początku swoich działań w Afganistanie wykorzystywała Toyoty Hilux oraz 4Runner.

Przeczytaj także: EAGLE w Polsce

Powodów, dla których siły specjalne sięgają po cywilne pojazdy, jest kilka i wynikają one przede wszystkim z warunków operacyjnych danego teatru działań. Do głównych czynników przemawiających za takim wyborem należą:

  • popularność tego typu samochodów na terenie działań, a co za tym idzie, łatwy dostęp do części i serwisu,
  • low profile, czyli możliwość wtopienia się w otoczenie i zachowania skrytości działań, dzięki wykorzystaniu pojazdu, który jest popularny na danym terenie,
  • spore możliwości pokonywania trudnego terenu oraz stosunkowo duża ładowność,
  • podatność na modyfikacje i duży wybór różnych akcesoriów oraz części.
Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  9
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 4/2013

Komentarze

1
Sylwia / 17-10-2013, 14:09
Dobry na dojazdy do pracy - nikt ci nie podskoczy na drodze :))
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Co zabrać ze sobą na jesienną wyprawę »
sprzet jesienny

 


Dostosuj mundur patrolowy do terenu »

Nowe kamizelki taktyczne poznaj ich zastosowanie »

linia taktyczna
kamizelka taktyczna

 


Jak postępować, gdy niebezpieczeństwo czai się na oceanie »
buty taktyczne

 


100% byczej skóry »

 Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych »


latarka na broń

 


Co jest niezbędne w mundurze komandosa »
buty taktyczne

 


Czeka Cię wyprawa po Tajdze? Czy wiesz, jakie ubranie wybrać »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

noktowizja

 

 

 


Jakie możliwości daje Ci szybka wymiana szkieł balistycznych »
okulary balistyczne

 


Buty do lasu - które wybrać »

Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »


 


Niezbędnik żołnierza - co powinno się w nim znaleźć »
ubranie taktyczne

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja

 


Nie czekaj aż ktoś będzie lepszy zapisz się na trenig strzelecki »
kursy strzeleń

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Rozpoczęcie szkolenia Aviation Detachment

W 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego rozpoczęło się wspólne polsko-amerykańskie szkolenie lotnicze w ramach Aviation Detachment Rotation 21-4.

17. promocji na 17. urodziny Kolby

Już od siedemnastu lat jesteśmy z Wami, wspierając Was wszystkich w realizowaniu hobby związanego z outdoorem, strzelectwem oraz myślistwem. Bez względu na to, czy jesteś strzelcem, turystą,...

Aktualny numer

3/2021
SPECIAL OPS 3/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 15 lat CBA
  • - Filipińscy Strzelcy śmierci
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl