Następca Honkera poszukiwany

Mateusz J. Multarzyński  /  17-07-2013

24 czerwca 2013 r. Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego pozyskania samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, w wersji nieopancerzonej i opancerzonej. Docelowe zapotrzebowanie na pojazdy, które zastąpią obecnie używane Honkery oraz nieliczne UAZy 469B w specjalistycznych wersjach, określono na ok 1600 szt. do 2022 roku.

Poza wymienionymi powyżej modelami w Wojsku Polskim są jeszcze używane inne konstrukcje zaliczane do kategorii samochodów ciężarowo-osobowych: Land – Rover Defender 110 (148 szt. z czego 138 szt. w ŻW), Mercedes-Benz G-klasa (ok. 140 -150 szt. różnych generacji 290 GD, 290 GD Wolf, 280 CDI), HMMVW ( ok. 250 szt. różnych wersji: M1043A2, M1045A2, M1025A2, M1035A2, M1097A2, M1151A1,  M1165A1 Special Ops) oraz inne (Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser, Range Rover, Land Rover Discovery 4).
Większość z w/w floty, którą stanowią przede wszystkim Honkery (1500 szt., w tym: Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000, Honker Skorpion 3), jest już wyeksploatowana i zestarzała moralnie. Problemem i sporym wyzwaniem dla służb odpowiedzialnych za obsługę i utrzymanie pojazdów w gotowości jest spore zróżnicowanie pomiędzy poszczególnymi seriami produkcyjnymi Honkera oraz konieczność poszukiwania zamienników dla części i podzespołów produkowanych przez firmy, które upadły lub zaprzestały dalszego wytwarzania danego elementu.
Ostatni zakupy, dosyć kontrowersyjny i szeroko komentowany w fachowych mediach, pojazdów tej klasy został dokonany w 2010 roku i dotyczył on 20 szt. Land Roverów Discovery 4 TDV6 HSE oraz 60 szt. Honker 2000 typ 2N.
Konieczność podjęcia działań prowadzących do wyboru następcy eksploatowanych Honkerów i Uazów była podnoszona już od dawna i należy się cieszyć, choć oczywiście na razie jest to bardzo wstępny etap i jeszcze wszystko (znając polskie realia przetargowe) może się wydarzyć, że ktoś w końcu postanowił zmierzyć się z tym problemem.

Wstępne założenia
W ramach dialogu technicznego IU chce poznać ceny proponowane przez producentów, harmonogram dostaw, koszty pakietu logistycznego, koszty szkolenia kierowców i mechaników oraz koszty wycofania pojazdów z eksploatacji.
Do informacji o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego załączona jest ankieta dotycząca samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, w której zawarto również wymagania taktyczno-techniczne stawiane pojazdowi pozyskiwanemu dla Sił Zbrojnych RP. Poszukiwany jest samochód z układem napędowy 4x4 i reduktorem w wersji nieopancerzonej oraz opancerzonej. Część parametrów, określających m.in. zdolność pokonywania terenu (np. minimalny prześwit od 300 do 400 mm, głębokość brodzenia bez przygotowania i z przygotowaniem (od 0,5 do 0,8 m/ od 0,7 do 1 m), zasięg po drodze utwardzonej (min. 650 km) czy zdolność do holowania przyczepy o masie do 750 kg, są wspólne dla obu odmian. Takie same są również wymagania dotyczące możliwości transportowania nowych samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności transportem lądowym (kolejowym i drogowym), morskim oraz lotniczym (min. Na pokładzie C-130). Wspólny jest też zakładany okres docelowej eksploatacji wynoszący min. 20 lat oraz 24-miesięczna gwarancja, jaką mają być objęte wszystkie wozy.
Jednak pojazdy te według wyspecyfikowanych wymagań będą różnić się od siebie i w zasadzie muszą to być dwie odmienne platformy podwoziowe, choć możliwe jest wykorzystanie w nich tych samych podzespołów.
Wersja opancerzona - wymagany poziom ochrony balistycznej to min. 2 wg STANG 4569 oraz 2b dla ochrony przeciwminowej - musi być zdolna do transportu pięćiu osób, jej ładowność określono na min. 600 kg a moc silnika wysokoprężnego (przystosowanego do zasilania dwoma rodzajami paliwa: olej napędowy F-54 i jednolite paliwo pola walki F-34) to min 200 kW.  
Dla wersji nieopancerzonej, która ma występować w dwóch odmianach nadwoziowych (hard top i soft top) określono m.in. maksymalną DMC – 3500 kg, możliwość przewozu dziewięciu osób, ładowność od 1000 do 2000 kg, moc silnika to min 100 kW (również przystosowanego do zasilania paliwami F-54 i F-34).

Jaki i do czego ten samochód?
Jak już wcześniej wspomniałem, jest to bardzo wstępny etap prac nad pozyskaniem następcy Honkera. Zapewne założenia taktyczno-techniczne będą się zmieniały, choćby pod wpływem informacji pozyskanych na drodze dialogu technicznego z firmami oferującymi tego typu samochody. Można oczywiście w opublikowanych przez IU WZTT znaleźć zarówno wymagania jak najbardziej słuszne (np. opancerzenie na poziomie 2 wg STANG 4569), jak również te które będą trudne do spełnienia (np. prześwit od 300 do 400 mm niedostępny w seryjnych samochodach terenowych o DMC do 3,5 t., nawet w militarnych odmianach), czy zupełnie niepotrzebne i nieprzystające do realiów współczesnej armii (np. możliwość przewozu dziewięciu osób w wersji nieopancerzonej). Zabrakło też wskazania większej ilości odmian podwoziowych, np. podwozie z kabiną pod zabudowy kontenerowe, na bazie których mogłyby powstać różnego rodzaju wersje specjalistyczne: wóz łączności, wóz dowodzenia, wóz ewakuacji medycznej, mobilny warsztat, mobilne laboratorium, pojazd saperski (dla patroli rozminowania), itd.
Tak naprawdę, dużo będzie zależało od odpowiedzi na pytanie „do czego planowane do pozyskania samochody mają służyć?”. Czy tylko do szeroko rozumianego transportu personelu/żołnierzy, czy również jako nośnik różnego rodzaju wyposażenia, systemów, w tym również uzbrojenia?
Obecnie bardziej poszukiwane są wyspecjalizowane pojazdy, w tym opancerzone, najczęściej większe i cięższe niż uniwersalny „dżip”. Z kolei wiele zadań, szczególnie na terenie jednostek czy macierzystego kraju stacjonowania można realizować przy pomocy mniej wyspecjalizowanych komercyjnych konstrukcji, które są poddane jedynie pewnej militaryzacji (malowanie, doposażenie w środki łączności, itp.). Jest to tańsze i bardziej ekonomiczne rozwiązanie, na które decyduje się wiele armii.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  9

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »


latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »


ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft




Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »


sprzet logistyczny

 


5 kluczowych zalet butów taktycznych »
buty wojskowe

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz buty do swojego hobby »
buty taktyczne

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmocnienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Policjanci z JSPP w Kosowie zabezpieczali Cycle Kosovo for Children

Po raz kolejny w ostatnich dniach polscy policjanci z XXXII. Rotacji JSPP stacjonującej w Kosowie udzielali pomocy osobie poszkodowanej w wypadku samochodowym. Tym razem zdarzenie miało miejsce...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl