Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

(Część 1: Samoloty załogowe)

Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

Jedną z konsekwencji prowadzonej wojny z terroryzmem jest zwiększające się znaczenie wojsk specjalnych, gdyż to one są najlepiej przygotowane do działań niekonwencjonalnych oraz do współpracy ze służbami specjalnymi. Właśnie działania bojowe w Iraku i Afganistanie, a wcześniej w Wietnamie i Kuwejcie, pokazały, jak ważne w działaniach bojowych stają się operacje oddziałów specjalnych. Zasadniczy wysiłek w tej dziedzinie przypada amerykańskim jednostkom specjalnym, które występują we wszystkich rodzajach sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Chociaż w najbliższych pięciu latach stany osobowe wojsk lądowych i piechoty morskiej USA będą redukowane, to siły specjalne nie tylko zachowują swoją liczebność, lecz także ją zwiększają (wg informacji z 7 lutego 2012 r. na portalu Defense News).

Zobacz także

Krzysztof Mątecki Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych

Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych

Pod koniec 2023 roku do Wojsk Specjalnych trafiły dwa kolejne wielozadaniowe śmigłowce S70i Black Hawk, zwiększając tym samym do 6 szt. liczbę tych maszyn we flocie Wojsk Specjalnych. Dostawy śmigłowców realizowane...

Pod koniec 2023 roku do Wojsk Specjalnych trafiły dwa kolejne wielozadaniowe śmigłowce S70i Black Hawk, zwiększając tym samym do 6 szt. liczbę tych maszyn we flocie Wojsk Specjalnych. Dostawy śmigłowców realizowane są w ramach kontraktu podpisanego pomiędzy MON a PZL Mielec w 2019 roku. Wiropłaty Black Hawk to śmigłowce wsparcia bojowego, które w naszych Wojskach Specjalnych odpowiadają za transport operatorów do i z miejsca operacji. Tekst: Krzysztof Mątecki Zdjęcia: Magdalena Wajer, Iwona Stopczyk,...

Marcin Kaczmarek LPR LEGWAN

LPR LEGWAN LPR LEGWAN

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) na stoisku spółki akcyjnej Rosomak zaprezentowała Lekki Pojazd Rozpoznawczy (LPR) Legwan, bazujący...

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) na stoisku spółki akcyjnej Rosomak zaprezentowała Lekki Pojazd Rozpoznawczy (LPR) Legwan, bazujący na konstrukcji koreańskiego pojazdu KIA MOTORS KLTV (Kia Light Tactical Vehicle) Raycolt 4x4, będącego od 2016 r. w służbie Sił Zbrojnych Republiki Korei. To nowy lekki pojazd opancerzony przeznaczony dla pododdziałów rozpoznania wojsk zmechanizowanych i pancernych Sił Zbrojnych RP. Tekst:...

Tomasz Łukaszewski Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce

Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce

Na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce, 9 maja, wraz z partnerami, firmami Rheinmetall AG, Dynamit Nobel Defence (DND) oraz spółką Concept, Griffin Group Defence zaprezentował...

Na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce, 9 maja, wraz z partnerami, firmami Rheinmetall AG, Dynamit Nobel Defence (DND) oraz spółką Concept, Griffin Group Defence zaprezentował sprzęt i rozwiązania skierowane dla służb mundurowych, jak wojsko, policja czy straż graniczna.

Dowództwu Operacji Specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) podlega obecnie 67 000 żołnierzy, ale już niedługo (wg oświadczenia zastępcy dowódcy US SOCOM generała porucznika Bradley’a Heltholda) będzie ich około 70 000, przy czym 12 000 z nich ma być przygotowane do równoczesnego wysłania na misję

Przerzut grup specjalnych

Przerzut grup specjalnych w rejon wykonywanych zadań najczęściej odbywa się drogą powietrzną, z wykorzystaniem samolotów, pionowzlotów CV-22 i śmigłowców wyposażonych w specjalne urządzenia do wykonywania lotów w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Większość tych statków powietrznych wyposażono w sondy do tankowania w powietrzu.

Zobacz także: Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Transport grup specjalnych za linię frontu drogą powietrzną zawsze jest związany z dużym ryzykiem zestrzelenia środka transportu, a pośrednio z utratą (śmiercią) załogi i żołnierzy desantu znajdującego się na pokładzie maszyny. W dobie dużego nasycenia wojsk stacjami radiolokacyjnymi i rakietowymi zestawami przeciwlotniczymi ryzyko to znacząco wzrasta. Z tej przyczyny statki powietrze wyposaża się w urządzenia zakłócające, samoobrony (flary i dipole) itp.

Herculesy dla sił specjalnych USAF

Dominującą rolę w działaniach sił specjalnych USA odgrywają czterosilnikowe samoloty turbośmigłowe C-130 Hercules wykonane w różnych wariantach. Do istotnych należą samoloty transportowe i wsparcia artyleryjskiego. Do grupy pierwszej samolotów C-130 stosowanych w operacjach specjalnych należą samoloty MC-130E/H Combat Talon l/ll oraz MC-130P Combat Shadow l/ll. Te maszyny transportowe, dostarczone do USAF w latach 1987-1999, powoli „wykruszają się” z linii z uwagi na swój wiek. Są to zarówno C-130E zmodernizowane do standardu C-130H, jak i standardowe C-130H, odpowiednio przystosowane do nowych funkcji, m.in. przez zabudowę stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman AN/APN-241 i optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej L-3 Wescam AN/AAO-38; zaawansowanego systemu samoobrony, nowego systemu łączności oraz instalację MK 32B-902E do pobierania paliwa w locie.

Samoloty turbośmigłowe C-130E/H mogą przenosić ładunek o maksymalnej masie 19090 kg, jeżeli nie ma ograniczeń wynikających ze stanu i struktury płatowców. Zamiast ładunku możliwe jest zabieranie 92 żołnierzy lub 64 skoczków spadochronowych (w kabinie o objętości 161 m3). Zasięg lotu z maksymalnym ekonomicznym ładunkiem 16?590 kg wynosi 1850 km. Maksymalna prędkość maszyn C-130E/H na wysokości 6060 m to 556 km/h (Ma 0,49), zaś w przypadku C-130J to 660 km/h (Ma 0,58). Samoloty C-130J w porównaniu z C-130E są maszynami o większych możliwościach operacyjnych (np. większa prędkość lotu o 20%, zasięg większy o 40%) i nowocześniejszą awioniką, co czyni je efektywniejszymi i bardziej zdolnymi do służby przez minimum 30 lat. Napęd C-130E/H stanowią cztery silniki Rolls-Royce AE2100-D2A o mocy 3410 kW każdy.

Prace badawcze prowadzone przez USAF i siły specjalne doprowadziły do opracowania modułowych zestawów do dozbrojenia części najnowszych samolotów C-130H na potrzeby realizacji zadań specjalnych i antyterrorystycznych. Na potrzeby AF SOC dwanaście egzemplarzy MC-130W Combat Spear weszło do służby w 2007 roku (MC-130W jest przebudowanym samolotem C-130H). Ta właśnie dwunastka maszyn MC-130W objęta została programem ich przystosowania do nowej roli samolotu wsparcia artyleryjskiego. Pełne finansowanie tego programu (ok. 90 mln USD) zostało uruchomione w styczniu 2010 r.

Zobacz także: Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Podpisana z firmą L-3 Communications umowa przewiduje przystosowanie samolotów do przenoszenia następujących wzorów uzbrojenia: wyrzutni M299 dla czterech pocisków AGM-114P Hellfire, wyrzutni 70 mm kpr DAGR, kadłubowego stanowiska 30 mm armaty automatycznej Mk44 oraz kadłubowej wyrzutni bomb lekkich GBU-44 Viper Strice lub Scorpion. Poza tym zostanie zamontowane okablowanie pozwalające na założenie modułowej instalacji wcześniej wspomnianego uzbrojenia oraz konsol operatorów systemów, dodatkowe środki łączności oraz wielofunkcyjna głowica obserwacyjno-celownicza.

Obecnie USAF dysponuje 25 egz. samolotów wsparcia artyleryjskiego, w tym: 8 egz. samolotów AC-130H Spectre (wprowadzonymi do eksploatacji w 1972 r.) i 17 egz. AC-130U Spooky (wdrożonymi w 1994 r.). Te pierwsze już wkrótce zakończą służbę, gdyż powstały wskutek przebudowy klasycznych C-130E na początku lat 70. Samoloty te w akcjach CSAR działają często ze śmigłowcami ratowniczymi HH-60G Pave Hawk. Od października 2003 r. misję CSAR powierzono Dowództwu Działań Specjalnych US Air Force (Air Force Special Operations Command - AF SOCOM).

W przeszłości straty samolotów AC-130 były bardzo małe. W wojnie o Kuwejt (1990–1991) utracono tylko jeden AC-130 oraz 14 członków załogi i była to największa strata sił specjalnych podczas tej wojny. Nastąpiło to 30 stycznia 1991 r. podczas walki o saudyjskie miasteczko Khafji, kiedy 3 samoloty AC-130 wspierały walkę marines. Dwa pierwsze samoloty zniszczyły wiele pojazdów opancerzonych przeciwnika, a trzeci został trafiony pociskiem przeciwlotniczym. Powodem straty było użycie tych maszyn w porze dnia, gdy tymczasem są one przeznaczone do działań nocnych (są stosunkowo wolne i widoczne).

Intensywna eksploatacja samolotów AC-130H/U (głównie w Afganistanie) spowodowała, że USAF planuje zakupić łącznie 21 egz. samolotów C-130J Super Hercules. W pierwszej fazie ma być dostarczonych 8 egz. AC-130J, co pozwoli zwiększyć liczbę „gunshipów” do 33 maszyn. Obecnie tworzone są nowe wymagania dla nowej wersji AC-130J, dotyczące specjalistycznego wyposażenia elektronicznego i uzbrojenia. Rozważa się montaż haubicy M102 kalibru 105 mm i działka kal. 20-40 mm oraz użycie broni podwieszanej, jak np. pociski rakietowe AGM-114 Hellfire, 70 mm kpr DAGR czy bomby GBU-44 Viper Strice.

Według danych z USAF 23 marca 2011 r. prowadzono już testy z samolotami HC-130J Hercules l MC-130J Combat Shadow II, których wynik zadecyduje o ostatecznym doborze uzbrojenia. Aby zwiększyć możliwości wykonywania lotów na małej wysokości oraz w warunkach ograniczonej widoczności samoloty wyposażono w rozbudowane systemy elektrooptyczne i działające w podczerwieni. Stacja operatora systemów walki znajduje się w kokpicie. Zamontowano też system zakłócający działania urządzeń naprowadzających w paśmie podczerwieni.

Poza nowymi AC-130J Super Hercules USAF planuje przeprowadzić gruntowną modernizację posiadanych AC-130U. Wśród zmian proponuje się wymianę systemów obserwacyjnych (m.in. instalacji głowic AN/AAQ-30TSS) i uzbrojenia. Dwanaście samolotów AC-130U ma też otrzymać wielospektralny system celowania w ramach kontraktu wartego 80 mln USD na wyposażenie gunshipów w nowe czujniki (Gunship Multi-Spectral Sensor). Kluczową częścią systemu jest pracująca w podczerwieni kolorowa kamera, taka, jaką zamontowano w śmigłowcach AH-12 Viper z US Marine Corps. W przypadku uzbrojenia zakładano w USAF, że 30-mm armaty automatyczne Mk44 Bushmaster II zastąpią przestarzałe 40-mm Boforsy L60 oraz 25-mm działka wielolufowe GAU-12U. Prowadzone na 4 egz. AC-130U próby z Mk44 (2007–2008 r.) zakończyły się fiaskiem, według specjalistów USAF armata Mk44 była mało celna. Ewentualne jej wykorzystanie na samolotach MC-130W może być brane pod uwagę po uzyskaniu przez US Navy i USMC pozytywnych wyników z armatą Mk44 na samolotach KC-130J uzbrajanych w ramach programu Harvest Hawk.

Herculesy dla sił specjalnych USMC i US Navy

Działania bojowe prowadzone przez USMC (US Marine Corps) również na lądzie (np. w Iraku i Afganistanie) wymusiły potrzebę wsparcia działaniami lotniczymi jednostek ekspedycyjnych marines z dala od stałych baz lotniczych. Idealnym rozwiązaniem byłoby posiadanie platformy lotniczej zdolnej do utrzymania się w powietrzu przez dłuższy czas i przenoszącej lekką broń precyzyjną. W ramach programu „Harvest Hawk” (program dozbrajania statków powietrznych) w 2008 r. Dowództwo Morskich Systemów Powietrznych NAVAIR (Naval Air Systems Command) zleciło przebudowę wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Lockheed Martin KC-130J Hercules przynależnych do USMC, do wariantu maszyny rozpoznawczo-uderzeniowej zdolnej wspierać działania wojsk na lądzie. Jako uzbrojenie przyjęto armatę Mk44 i wyrzutnię M299 z czterema pociskami AGM-114 Hellfire, podwieszoną pod lewym skrzydłem samolotu.

Przebudowę pierwszego KC-130J rozpoczęto w 2009 r., a była to maszyna znajdująca się w służbie operacyjnej. Przebudowę kolejnych dwóch zlecono we wrześniu 2009 r. Loty realizowano z lotniska fabrycznego w Marietta oraz baz lotnictwa morskiego Patuxent River oraz Miramar. Cechą charakterystyczną przebudowy samolotów KC-130J jest ich pełna modułowość. Instalacja modułów bojowych ma być szybka i prosta, pozwalająca na ich przeniesienie na lotnisku od innej maszyny w ciągu kilku godzin. W pierwszej kolejności z samolotem integrowane są modułowe systemy obserwacji oraz konsole operatorskie, w dalszej - uzbrojenie. Uzbrojenie podwieszane jest tylko na lewoskrzydłowej belce, która standardowo służy do podwieszania zasobnika z giętkim przewodem tankującym. Pozostawienie prawoskrzydłowego zasobnika pozwoli maszynie zachować możliwość tankowania paliwa w czasie prowadzenia działań bojowych. Po integracji stanowiska artyleryjskiego z armatą Mk44 (w miejscu jednych z burt drzwi desantowych) mają być montowane systemy precyzyjne klasy „powietrze - ziemia”.

W porównaniu do rozwiązań stosowanych w USAF rozwiązanie US Navy jest prostsze i tańsze. Modułowa modyfikacja KC-130J pozwala na uzbrojenie maszyn tylko w razie konieczności i nie pozbawia samolotów ich dotychczasowych zdolności. To rozwiązanie przyświeca także (pomimo wcześniejszego oporu) przewidzianej modernizacji AC-130U z USAF. Próby startów i lądowań w trudnych warunkach afgańskich (zmienne temperatury, duże zapylenie itd.) samoloty transportowe C-130J Super Hercules mają już poza sobą.

Pechowe Spartany

Samolot C-27J Spartan jest średnim samolotem transportowym używanym z myślą o misjach średniej wielkości. Wybór tego włoskiego samolotu firmy Alenia Aermacchi w przetargu na wspólny samolot transportowy dla US Army i USAF (Joint Cargo Aircraft – JCA) miał pozwolić US Army na wycofanie starzejących się lekkich samolotów transportowych C-23 Sherpa C-12 Huron i C-26 Metroliner. W 2008 r. zaplanowano zakup 78 Spartanów, ale już w 2009 r. zamówienie zredukowane zostało do 38 maszyn. Co jednak ciekawsze, skasowano 40 maszyn dla US Army, kontynuowany natomiast miał być zakup dla USAF. Planowano też skierowanie ich do lotnictwa sił specjalnych. Pod koniec 2008 r. AFSOC uzyskało zgodę na zakup 16 egz. samolotów C-27J przebudowanych do standardu samolotów wsparcia artyleryjskiego Alenia AC-27J Stinger II (program AC X Gunship Lite). Cena jednego AC-27J to ok. 60 mln USD, z czego 30 mln to koszt uzbrojenia i wyposażenia samolotu. W sierpniu 2011 r. 702nd Expeditionary Air Lift Squadron rozpoczął operacyjne wykorzystywanie dwóch Spartanów w Afganistanie z bazą w Kandaharze.

Samoloty C-23J przy wymiarach 28,7×22,7×9,6 m (rozp. × dł. × wysokość) i maksymalnej masie startowej 30,5 t (ładowności 11,5 t) osiągają maks. prędkość przelotową ok. 600 km/h i pułap praktyczny 9144 m. Ich zasięg z ładunkiem 10 t wynosi 1852 km, a z ładunkiem 6 t – 4260 km (zasięg maksymalny do przebazowania wynosi 5926 km). Samoloty C-27J mogą transportować 68 żołnierzy lub 46 spadochroniarzy. Uzbrojenie samolotów AC-27J miało zawierać: działko kalibru 30 lub 40 mm i najnowszą broń typu „stand of” (jak np. bomba szybująca z głowicą naprowadzaną akustycznie GBU-44 Viper Strice). Maszyny dysponują cyfrową awioniką „glass cockpit”, podobną do awioniki Herculesów.

Dzięki dwom silnikom turbośmigłowym Rolls-Royce AE2100-D2A o mocy 3410 KW każdy, samoloty C-27J i AC-27J charakteryzują się dobrą manewrowością w locie, zaś do startu i lądowania wystarczy im pas startowy o długości 500 m. Cięcia budżetowe w USAF okazały się nieprzychylne dla Spartanów. W 2011 roku US Air Force postanowiły całkowicie wycofać C-27J z użytku. Decyzja została przesądzona w projekcie budżetu Pentagonu na 2013 r., datowanym na styczeń 2012 r. Tymczasem włoska Alenia Aermacchi zdążyła już przekazać amerykańskiemu użytkownikowi 16 Spartanów, 4 są ukończone i przechodzą próby fabryczne, a następne 5 maszyn jest w zaawansowanym stadium montażu. Spór o Spartany trwa więc w najlepsze, ale decyzja o zakupie KC-130J (HC-130J) przesądza ostatecznie sprawę.

Protest Alenii może zmusić Pentagon do ulokowania Spartanów w resortach sitowych w USA. Wstępne zainteresowanie samolotami wyraziła już straż przybrzeżna. Potencjalnie możliwy jest również ponowny zakup C-27J przez lotnictwo US Army, które potrzebuje następców C-23. Weszły one do służby w 1985. Są wykorzystywane operacyjnie w Afganistanie, jednak istotnym ograniczeniem jest brak hermetycznych kabin załogi. Sprawiają także coraz większe problemy techniczne. Ocenia się, że przedłużenie ich użytkowania wymagać będzie nakładów rzędu 350 mln USD.

Lekkie samoloty wielozadaniowe

W ostatnich latach zainteresowanie sił specjalnych skupiło się na małych samolotach turbośmigłowych. W lutym 2009 r. AFSOC zamówiło 10 egz. polskich samolotów M-28 Skytruck, które mogą startować z pasów nieutwardzonych i na takich także lądować. W kabinie ładunkowej można pomieścić 19 żołnierzy lub 17 skoczków spadochronowych. Wszystkie maszyny trafiły do 27 Skrzydła Operacji Wojskowych (SOW) i stacjonują w bazie Cannon w Nowym Meksyku. Przypuszczalnie nie będą one przenosiły żadnych urządzeń rozpoznawczych, będą jedynie wykorzystywane do transportu komandosów na zaimprowizowane i polowe lotniska. Zapełnią one też lukę między jednosilnikowymi samolotami turbośmigłowymi Pilatus PC-12 a C-130 Hercules. Pilatusy i Skytrucki weszły do wyposażenia 524 Fighter Squadron.

M-28 Bryza (Skytruck) charakteryzuje się właściwościami krótkiego startu i lądowania. Samolot, o wymiarach: 20,63×13,10×4,9 m (22,060 ×19,95×4,5 m) (rozp. × dł. × wys.) i powierzchni nośnej 39,72 m2, ma masę własną 3900 kg (3750 kg), a maksymalną startową – 6500 kg (6100 kg). Może przenosić ładunki o masie 2000 kg (1750 kg) oraz osiągać prędkość maksymalną 350 km/h (380 km/h) i przelotową – 335 km/h (335 km/h). Jego pułap wynosi 6000 m (6000 m), prędkość lądowania – 130 km/h (120 km/h), a zasięg z maksymalnym ładunkiem – 560 km (550 km), natomiast z ładunkiem o masie 1000 kg – 1365 km (1356 km). Początkowo był napędzany silnikiem PT-6A, potem PZL-10S, a obecnie PT-6A-65B.Obecnie Dowództwo Operacji Specjalnych USAF (AFSOC) wykorzystuje, oprócz polskich M-28 Skytruck, jednosilnikowe turbośmigłowe samoloty typu Pilatus PC- 12. Mają one cywilne malowanie ochronne oraz numery rejestracyjne. Takimi samolotami, oznaczonymi jako U-28W, dysponują dywizjony operacji specjalnych – 318. i 319. – wchodzące w skład 27 SOW. W marcu 2009 roku ze służby cywilnej wycofano 15 egzemplarzy samolotów Pilatus PC-12 i przekazano je USAF. Natomiast US Army i Dowództwo Operacji Specjalnych (US SOCOM) otrzymały samoloty C-12 Huron:

US Army – 11 egzemplarzy, a US SOCOM – trzy egzemplarze. W Afganistanie maszyny te są wykorzystywane do wyszukiwania i neutralizowania IED, a także grup zamachowców posługujących się tymi środkami wybuchowymi. AFSOC otrzyma również kilka egzemplarzy turbośmigłowych samolotów szturmowych AT-6B Texan II.

Na potrzeby amerykańskich i sojuszniczych sił specjalnych w Afganistanie w 2008 r. podjęto decyzję o zakupie samolotów MC-12, a już we wrześniu 2009 r. wykonywały one loty bojowe. W skład tego małego lekkiego samolotu rozpoznawczego wchodzi 2 pilotów, operator sensorów i operator urządzeń SIGINT. Operator sensorów na pokładzie samolotu MC-12 kieruje pracą kamery wideo, która przekazuje na ziemię (do centrum dowodzenia) obraz w czasie rzeczywistym. Z kolei operator urządzeń SIGINT obsługuje urządzenie Pendant Race. Jest to zmodernizowana wersja urządzenia już wcześniej zastosowanego na bezzałogowym statku powietrznym MQ-9 Reaper, używanym w Afganistanie przez Amerykanów i Brytyjczyków.

Operatorzy, aby zidentyfikować obiekt obserwacji w tłumie tak samo ubranych i zachowujących się ludzi, muszą znać specyfikę regionu oraz mieć doświadczenie w tego typu działaniach. Jest to konieczne zwłaszcza podczas prowadzenia akcji mających na celu ochronę kolumn oraz patroli narażonych na oddziaływanie ładunków IED. Załogowe platformy powietrzne MC-12 umożliwiają bezpieczne obserwowanie przeciwnika w czasie potrzebnym na przeanalizowanie sytuacji, zanim dojdzie do konfrontacji. Wśród 37 wersji popularnego samolotu Liberty jest to pierwsza partia tego typu samolotów wyposażona w urządzenia do wykonywania zadań ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Możliwa jest produkcja tego samolotu dla US Air Force w dziewięciu różnych wariantach. Wcześniejsze wersje maszyny, przygotowane dla służb celnych, mogą operować w powietrzu od czterech do pięciu godzin. Pierwsze platformy dla sił powietrznych (siedem egzemplarzy) wykonywały jedynie trzy-, czterogodzinne loty.

W przetargu na jednosilnikowe samoloty dla komandosów USMC i US Navy (US Navy SEAL) duże szanse ma brazylijski Embraer EMB-314 Super Tucano. Za przyjęciem tego samolotu przemawiały pozytywne wyniki badań prowadzonych wg programu „Imminent Fury”. Super Tucano może startować z prowizorycznych lądowisk (dróg gruntowych lub asfaltowych), znajdujących się w pobliżu rejonu działań oraz zabierać uzbrojenie i wyposażenie o łącznej masie do 15 t.

Samolot Super Tucano przy masie własnej 3,0 t (dopuszczalnej masie startowej – 5,2 t) osiąga maksymalną prędkość do 560 km/h dzięki jednemu silnikowi turbośmigłowemu Pratt&Whitney Canada PTGA-68/1 o mocy 920 kW (nowsze wersje silnikiem PTGA-8 o mocy 1193kW). Jego zasięg normalny wynosi 1500 km, a maksymalny z dodatkowym zbiornikiem – do 4820 km (osiągany pułap to 19670 m). Stałe uzbrojenie stanowią dwa wkm kal. 12,7 mm, umieszczone w skrzydłach. Na pięciu zaczepach zewnętrznych (dwa pod każdym skrzydłem i jeden pod kadłubem) można podwieszać dodatkowe zbiorniki paliwa, bomby, zasobniki strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe, a także zasobniki rozpoznawcze i walki elektronicznej. Pomimo pozytywnych opinii US Navy US Air Force preferuje podobne samoloty turbośmigłowe, ale firmy Beechcraft AT-6B Texan II. Jest to podobna sytuacja jak w przypadku samolotów wsparcia artyleryjskiego bazujących na czteroturbośmigłowych samolotach C-130, gdzie różne decyzje i opinie są wynikiem ciągłej „konkurencji” miedzy US Navy a USAF.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Andrzej Krugler Czescy komandosi w KASOTC

Czescy komandosi w KASOTC Czescy komandosi w KASOTC

Czescy komandosi z 601. Grupy Sił Specjalnych rozpoczną w 2010 roku szkolenie w unikalnym ośrodku szkoleniowym światowych jednostek specjalnych w Jordanii (Centrum Szkoleniowe Operacji Specjalnych im....

Czescy komandosi z 601. Grupy Sił Specjalnych rozpoczną w 2010 roku szkolenie w unikalnym ośrodku szkoleniowym światowych jednostek specjalnych w Jordanii (Centrum Szkoleniowe Operacji Specjalnych im. Króla Abdullaha II – King Abdullah II Special Operations Training Center KASOTC). Informację tę potwierdził czeski minister obrony Martin Bartak. Stwierdził również, że koszt szkolenia w Jordanii nie jest stosunkowo duży, a korzyści są nie do przecenienia.

Andrzej Krugler Kolejni rumuńscy komandosi wyruszyli do Afganistanu

Kolejni rumuńscy komandosi wyruszyli do Afganistanu Kolejni rumuńscy komandosi wyruszyli do Afganistanu

1 października w bazie 1. Batalionu Operacji Specjalnych „Vulturii” odbyła się ceremonia pożegnania kolejnego oddziału rumuńskich komandosów (RO SOFDET 8 – Romanian Special Operations Detachment 8) wyruszającego...

1 października w bazie 1. Batalionu Operacji Specjalnych „Vulturii” odbyła się ceremonia pożegnania kolejnego oddziału rumuńskich komandosów (RO SOFDET 8 – Romanian Special Operations Detachment 8) wyruszającego na misję w Afganistanie.

Monika Bujak GROM inspiruje do tworzenia i działania

GROM inspiruje do tworzenia i działania GROM inspiruje do tworzenia i działania

Katarzyna Kozłowska – była operatorką JW GROM. Została zrekrutowana z Policji do Grupy Reagowania Operacyjno-Manewrowego pod koniec lat 90. ub. w. W Policji przecierała szlaki, ponieważ trafiła tam z pierwszym...

Katarzyna Kozłowska – była operatorką JW GROM. Została zrekrutowana z Policji do Grupy Reagowania Operacyjno-Manewrowego pod koniec lat 90. ub. w. W Policji przecierała szlaki, ponieważ trafiła tam z pierwszym tak dużym wtedy, około stuosobowym naborem kobiecym. Przez pewien czas pracowała m.in. jako specjalista ds. nieletnich.

Redakcja Pułkownik Radosław Sztylc powraca!

Pułkownik Radosław Sztylc powraca! Pułkownik Radosław Sztylc powraca!

Po entuzjastycznie przyjętym „Hajlajfie” autorzy, Kafir i Łukasz Maziewski, postanowili kontynuować losy pułkownika WSI – Radosława Sztylca. Tym razem będzie on musiał zmierzyć się z komisją weryfikacyjną…

Po entuzjastycznie przyjętym „Hajlajfie” autorzy, Kafir i Łukasz Maziewski, postanowili kontynuować losy pułkownika WSI – Radosława Sztylca. Tym razem będzie on musiał zmierzyć się z komisją weryfikacyjną…

Tomasz Łukaszewski RECENZJA: Operator 594

RECENZJA: Operator 594 RECENZJA: Operator 594

Na rynku wydawniczym pojawiło się już sporo pozycji książkowych napisanych przez byłych operatorów polskich Wojsk Specjalnych. Ostatnią, jaka wpadła mi w ręce, jest książka byłego żołnierza JW GROM Krzysztofa...

Na rynku wydawniczym pojawiło się już sporo pozycji książkowych napisanych przez byłych operatorów polskich Wojsk Specjalnych. Ostatnią, jaka wpadła mi w ręce, jest książka byłego żołnierza JW GROM Krzysztofa "Puwala" Puwalskiego pt. "Operator 594".

Redakcja "Zielona droga" Andrzeja Kruczyńskiego

"Zielona droga" Andrzeja Kruczyńskiego "Zielona droga" Andrzeja Kruczyńskiego

Obchodzone 13 czerwca 2020 roku trzydziestolecie Jednostki Woskowej GROM to doskonały moment, aby Andrzej Kruczyński pseudonim „Wódz” zabrał swoich czytelników w fascynującą drogę, którą najlepiej oddaje...

Obchodzone 13 czerwca 2020 roku trzydziestolecie Jednostki Woskowej GROM to doskonały moment, aby Andrzej Kruczyński pseudonim „Wódz” zabrał swoich czytelników w fascynującą drogę, którą najlepiej oddaje treść jego najnowszej książki.

Ireneusz Chloupek Jegertroppen

Jegertroppen Jegertroppen

15 kwietnia 2018 r. w Norwegii minął termin składania wniosków o przyjęcie na ostatni roczny kurs, organizowany w ramach pilotażowego projektu szkolenia kobiet do służby w tamtejszych siłach specjalnych....

15 kwietnia 2018 r. w Norwegii minął termin składania wniosków o przyjęcie na ostatni roczny kurs, organizowany w ramach pilotażowego projektu szkolenia kobiet do służby w tamtejszych siłach specjalnych. Uruchomiony w połowie 2014 r. jako trzyletni projekt próbny, został dzięki bardzo obiecującym wynikom przedłużony na okres pięciu lat, po których zapaść ma decyzja, czy płeć piękna na stałe uzupełni pion bojowy norweskiego FSK (Forsvarets Spesialkommando). Wbrew sensacyjnym doniesieniom różnych mediów,...

Ireneusz Chloupek KBK Operatora

KBK Operatora KBK Operatora

Operatorzy, jak obecnie określa się żołnierzy zespołów bojowych sił specjalnych, od początku historii takich formacji zgłaszali zapotrzebowanie na broń i wyposażenie wyspecjalizowanepod kątem stawianych...

Operatorzy, jak obecnie określa się żołnierzy zespołów bojowych sił specjalnych, od początku historii takich formacji zgłaszali zapotrzebowanie na broń i wyposażenie wyspecjalizowanepod kątem stawianych im wymagających zadań. Chociaż wciąż w dużej mierze posługują się standardowym uzbrojeniem piechoty – czasem w udoskonalonej, zmodyfikowanej wersji, czasem lepszymi, bardziej odpowiadającymi im typami z oferty najbardziej renomowanych producentów – to do realizacji niektórych działań w określonych...

Ireneusz Chloupek Czarne Berety

Czarne Berety Czarne Berety

Od czasu formalnego zakończenia wojny na półwyspie koreańskim w 1953 r. obie Koree, rozdzielone biegnącą wzdłuż 38. równoleżnika linią demarkacyjną, nie podpisały traktatu pokojowego, a więc oficjalnie...

Od czasu formalnego zakończenia wojny na półwyspie koreańskim w 1953 r. obie Koree, rozdzielone biegnącą wzdłuż 38. równoleżnika linią demarkacyjną, nie podpisały traktatu pokojowego, a więc oficjalnie są wciąż w stanie wojny. Nieustające, okresowo rosnące napięcie między tymi dwoma państwami, nieprzewidywalne w skutkach prężenie muskułów przez Północ – od słownych gróźb kierowanych przeciwko południowemu sąsiadowi, USA i Japonii, przez utrzymywanie potężnej liczebnie armii i pokazowe ćwiczenia ataków...

Ireneusz Chloupek Reforma – od DWS do COS cz.2

Reforma – od DWS do COS cz.2 Reforma – od DWS do COS cz.2

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym...

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym uznaniem sojuszników rodzaju Sił Zbrojnych RP. W ramach reformy systemu kierowania i dowodzenia (SKiD) SZ RP dokonano radykalnych zmian w podporządkowaniu oraz strukturach zarządzania Wojskami Specjalnymi. Zmian, które niczego w nich nie usprawniły, a jedynie zdezorganizowały to, co dobrze funkcjonowało,...

Ireneusz Chloupek JW AGAT

JW AGAT JW AGAT

Najmłodszy komponent bojowy Wojsk Specjalnych, który 27 czerwca br. obchodził swoją trzecią rocznicę, to jednostka lekkiej piechoty szturmowej o charakterze powietrznodesantowym, najbliższa oryginalnemu...

Najmłodszy komponent bojowy Wojsk Specjalnych, który 27 czerwca br. obchodził swoją trzecią rocznicę, to jednostka lekkiej piechoty szturmowej o charakterze powietrznodesantowym, najbliższa oryginalnemu modelowi formacji typu Commando i Rangers. Jej główne przeznaczenie to akcje bezpośrednie - przede wszystkim zapewnianie wsparcia i zabezpieczenia kinetycznego operacjom prowadzonym przez pododdziały wydzielone z innych jednostek WS oraz samodzielne działania rajdowe.

Ireneusz Chloupek SPEC-JEGRZY

SPEC-JEGRZY SPEC-JEGRZY

Wśród szesnastu państw uczestniczących w zakończonych niedawno ćwiczeniach sił specjalnych NATO pk. Cobra-13, wzięła udział także Zadaniowa Grupa Bojowa Operacji Specjalnych, nienależącej do Paktu, neutralnej...

Wśród szesnastu państw uczestniczących w zakończonych niedawno ćwiczeniach sił specjalnych NATO pk. Cobra-13, wzięła udział także Zadaniowa Grupa Bojowa Operacji Specjalnych, nienależącej do Paktu, neutralnej Finlandii. FINSOTG już dwa lata temu potwierdził osiągnięcie natowskich standardów dla sił specjalnych oraz zdolność do współdziałania z sojuszniczymi jednostkami podczas międzynarodowych operacji kryzysowych. Został włączony do Grupy Bojowej Unii Europejskiej, a w 2013 r. stanowił zapasowy...

Mateusz J. Multarzyński Optoelektronika obserwacyjna od IMS Griffin

Optoelektronika obserwacyjna od IMS Griffin Optoelektronika obserwacyjna od IMS Griffin

W ofercie firmy IMS Griffin znajduje się szereg urządzeń optoelektronicznych, w tym wielofunkcyjnych dzienno-nocnych urządzeń obserwacyjnych, wytwarzanych przez firmy należące do grupy Safran: Sagem oraz...

W ofercie firmy IMS Griffin znajduje się szereg urządzeń optoelektronicznych, w tym wielofunkcyjnych dzienno-nocnych urządzeń obserwacyjnych, wytwarzanych przez firmy należące do grupy Safran: Sagem oraz Vectronix AG. Są to m.in. dobrze znane wielofunkcyjne lornetki termowizyjne JIM LR (long-range) oraz ich nowa wersja z niechłodzoną matrycą JIM UC/MR (uncooled/medium-range) czy lornetka noktowizyjna Moskito przystosowana do współpracy z przystawką termowizyjną TACS-M.

Ireneusz Chloupek Task Force-49/Task Force-50

Task Force-49/Task Force-50 Task Force-49/Task Force-50

Zadaniowe Zespoły Bojowe (Task Forces) polskich sił specjalnych już ponad pięć lat uczestniczą w działaniach na terytorium Afganistanu, a od trzech stanowią najliczniejszy, po amerykańskim i brytyjskim,...

Zadaniowe Zespoły Bojowe (Task Forces) polskich sił specjalnych już ponad pięć lat uczestniczą w działaniach na terytorium Afganistanu, a od trzech stanowią najliczniejszy, po amerykańskim i brytyjskim, komponent tego typu w Międzynarodowych Siłach Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF - International Security Assistance Force) NATO w tym kraju.

Ireneusz Chloupek GLOCK standard optymalny

GLOCK standard optymalny GLOCK standard optymalny

Gdy 30 lat temu pojawiły się pierwsze Glocki 17, niektórzy od razu zachwycili się ich prostą, futurystyczną naówczas formą „narzędzia do strzelania”, inni byli zdegustowani tak uproszczoną - w porównaniu...

Gdy 30 lat temu pojawiły się pierwsze Glocki 17, niektórzy od razu zachwycili się ich prostą, futurystyczną naówczas formą „narzędzia do strzelania”, inni byli zdegustowani tak uproszczoną - w porównaniu choćby do tradycyjnych rozwiązań i rasowych linii Colta M1911A1 czy Beretty 92 - konstrukcją oraz odważnym wykorzystaniem tworzywa sztucznego. Czas potwierdził słuszność koncepcji twórców austriackiego pistoletu, który po krótkim okresie przełamywania nieufności stał się jednym z najbardziej popularnych...

Ireneusz Chloupek "Sześćdziesiątka" Komandosów

"Sześćdziesiątka" Komandosów "Sześćdziesiątka" Komandosów

Amerykański karabin maszynowy M60 to świetny przykład, jak niedopracowanie do końca nawet drobnych rozwiązań i niedbałość mogą - mimo korzystania z dobrych wzorów - doprowadzić do bardzo marnego efektu....

Amerykański karabin maszynowy M60 to świetny przykład, jak niedopracowanie do końca nawet drobnych rozwiązań i niedbałość mogą - mimo korzystania z dobrych wzorów - doprowadzić do bardzo marnego efektu. A z drugiej strony - jak zadbanie o poprawienie niedociągnięć konstrukcji i dopasowanie do oczekiwań użytkowników może przywrócić dobrą opinię broni, z miejscem w arsenale tych najbardziej wymagających, z sił specjalnych.

CR Między rozpoznaniem a wywiadem

Między rozpoznaniem a wywiadem Między rozpoznaniem a wywiadem

Od starożytności wiadomo, że informacja może być bardzo skuteczną bronią. Już w „Sztuce wojny” Sun Tzu, jednym z najstarszych podręczników strategii i taktyki, jedna z części dotyczyła wywiadu. Autor,...

Od starożytności wiadomo, że informacja może być bardzo skuteczną bronią. Już w „Sztuce wojny” Sun Tzu, jednym z najstarszych podręczników strategii i taktyki, jedna z części dotyczyła wywiadu. Autor, starożytny generał, nazywa mądrymi władcami i dowódcami tylko takich, którzy zrobią wszystko, aby „wiedzieć wcześniej i więcej” niż wróg, bo to przyniesie im zwycięstwo. Informacje o liczebności przeciwnika, jego planach i rozmieszczeniu wojsk oraz terenie przyszłego działania zawsze były kluczowym...

Ireneusz Chloupek 30 lat FSK

30 lat FSK 30 lat FSK

Pod koniec lat 70., w związku z przewidywanym wzrostem zagrożenia terrorystycznego, m.in.dla tak szczególnych obiektów jak platformy wydobywcze na Morzu Północnym, rządnorweski zdecydował się powierzyć...

Pod koniec lat 70., w związku z przewidywanym wzrostem zagrożenia terrorystycznego, m.in.dla tak szczególnych obiektów jak platformy wydobywcze na Morzu Północnym, rządnorweski zdecydował się powierzyć zadania związane ze zwalczaniem najgroźniejszych aktów terroryzmu siłom zbrojnym. W tym celu w 1982 r., w szkole spadochronowej HJS w Trandum, sformowano dyskretnie nową zawodową jednostkę, nazwaną Forsvarets Spesialkommando (Specjalny Oddział Komandosów Sił Zbrojnych). Budowana - podobnie jak...

Andrzej Krugler Carinthia Mig 2.0

Carinthia Mig 2.0 Carinthia Mig 2.0

Carinthia to marka należąca do austriackiego koncernu Goldeck Textil GmbH, obecnana rynku już od ponad 40 lat. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji odzieży ocieplającej, śpiworów oraz odzieży przeciwdeszczowej....

Carinthia to marka należąca do austriackiego koncernu Goldeck Textil GmbH, obecnana rynku już od ponad 40 lat. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji odzieży ocieplającej, śpiworów oraz odzieży przeciwdeszczowej. Wśród odbiorców ma wyrobioną wysoką pozycję, którą zawdzięcza m.in. wyśrubowanej jakości produktów.

Mateusz J. Multarzyński Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012? Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone...

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone sprzętowi i wyposażeniu dla wojsk oraz służb porządku publicznego. Zgromadziły ponad 1300 wystawców z 54 krajów świata. Wśród nich - osiemnastu przedstawicieli z Polski.

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Ireneusz Chloupek SG 55X

SG 55X SG 55X

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej...

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej konstrukcji. Z powodu głównie wysokiej ceny nie podbił on zagranicznych rynków, za to jego kolejne skrócone wersje zdobyły liczące się miejsce w arsenale sił specjalnych wielu państw, potrafiących docenić typowo szwajcarską, wysoką jakość wykonania i szczegółowe dopracowanie, które zapewniły...

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

Patryk Janda, Andrzej Juźwiak, DP, PE Z wody, powietrza i lądu... współpraca grup specjalnych polskiej i fińskiej Straży Granicznej

Z wody, powietrza i lądu... współpraca grup specjalnych polskiej i fińskiej Straży Granicznej Z wody, powietrza i lądu... współpraca grup specjalnych polskiej i fińskiej Straży Granicznej

Konsekwentna, długoterminowa, dokładnie zaplanowana, realizowana według jednoznacznie określonych zasad – tak należy scharakteryzować prowadzoną już od trzech lat przez Wydział Zabezpieczenia Działań Morskiego...

Konsekwentna, długoterminowa, dokładnie zaplanowana, realizowana według jednoznacznie określonych zasad – tak należy scharakteryzować prowadzoną już od trzech lat przez Wydział Zabezpieczenia Działań Morskiego Oddziału Straży Granicznej ścisłą współpracę z Oddziałem Zatoka Fińska (Suomenlahden Merivartiosto) Straży Granicznej Finlandii.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Gdzie przygotujesz się na najgorsze » Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę » Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku » Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »  Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »  Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Gdzie doposażysz się taktycznie »

Gdzie doposażysz się taktycznie » Gdzie doposażysz się taktycznie »

Kompletna ochrona balistyczna »

Kompletna ochrona balistyczna » Kompletna ochrona balistyczna »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych » Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą » Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty odporne na wszystko »

Buty odporne na wszystko » Buty odporne na wszystko »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego » Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach? Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą » Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Najnowsze produkty i technologie

Militaria.pl Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem? Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii...

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii oporządzenia.

Transactor Security Sp. z o.o. Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do...

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.

Dariusz Leżała, Transactor Security Sp. z o.o. Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego...

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego rozwoju sprzętu specjalistycznego umożliwiającego ich ujawnienie i identyfikację. Naprzeciw tym wymogom wychodzi firma Transactor Security Sp. z o.o., która w ofercie ma najnowsze rozwiązania sprzętowe firm VIDISCO Ltd. oraz Viken Detection.

Militaria.pl Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach...

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach polowych, w tym także podczas sytuacji kryzysowych czy akcji ratunkowych. Bardzo ważne jest to, aby taktyczne wyposażenie medyczne było łatwe w transporcie i szybkie w użyciu. W tym artykule omawiamy najpotrzebniejsze wyposażenie medyczne, które warto mieć przy sobie.

Ha3o Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania...

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania do warunków zależy jakość obserwacji przekładająca się na bezpieczeństwo indywidualne oraz powodzenie całego wykonanego zadania. I choć wydawać by się mogło, że obecne rozwiązania w zakresie optyki taktycznej oferują bardzo wiele, to okazuje się, że w tej materii można pójść jeszcze o krok dalej,...

Militaria.pl Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak...

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak i początkujący entuzjaści survivalu i bushcraftu docenią znaczenie starannie dobranego zestawu niezbędnych przedmiotów.

Griffin Group Defence Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji,...

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji, pozwalają one na wykrycie nawet mało widocznych celów - w kamuflażu lub w otoczeniu, które utrudnia rozpoznanie.

Patryk Kościński Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego...

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego i ciepłego obuwia na zimę. Polecane są dla żołnierzy, pracowników leśnych, służb mundurowych oraz osób, które lubią aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu w zimie. Wykonane są ze skóry i materiału izolacyjnego Gore-Tex THERMIUM, który zapewnia dobrą izolację termiczną. Dzięki temu w butach można...

Militaria.pl Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym...

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym możliwości dostosowywania kąta padania strumienia światła przy zachowaniu swobody ruchów. Wszystkie te udogodnienia zapewniają latarki czołowe i kątowe.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.