Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

(Część 1: Samoloty załogowe)
Jerzy Garstka  /  SPECIAL OPS 5/2012  /  05-11-2012
Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych
Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

Jedną z konsekwencji prowadzonej wojny z terroryzmem jest zwiększające się znaczenie wojsk specjalnych, gdyż to one są najlepiej przygotowane do działań niekonwencjonalnych oraz do współpracy ze służbami specjalnymi. Właśnie działania bojowe w Iraku i Afganistanie, a wcześniej w Wietnamie i Kuwejcie, pokazały, jak ważne w działaniach bojowych stają się operacje oddziałów specjalnych. Zasadniczy wysiłek w tej dziedzinie przypada amerykańskim jednostkom specjalnym, które występują we wszystkich rodzajach sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Chociaż w najbliższych pięciu latach stany osobowe wojsk lądowych i piechoty morskiej USA będą redukowane, to siły specjalne nie tylko zachowują swoją liczebność, lecz także ją zwiększają (wg informacji z 7 lutego 2012 r. na portalu Defense News).

Dowództwu Operacji Specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) podlega obecnie 67 000 żołnierzy, ale już niedługo (wg oświadczenia zastępcy dowódcy US SOCOM generała porucznika Bradley’a Heltholda) będzie ich około 70 000, przy czym 12 000 z nich ma być przygotowane do równoczesnego wysłania na misję

Przerzut grup specjalnych

Przerzut grup specjalnych w rejon wykonywanych zadań najczęściej odbywa się drogą powietrzną, z wykorzystaniem samolotów, pionowzlotów CV-22 i śmigłowców wyposażonych w specjalne urządzenia do wykonywania lotów w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Większość tych statków powietrznych wyposażono w sondy do tankowania w powietrzu.

Zobacz także: Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Transport grup specjalnych za linię frontu drogą powietrzną zawsze jest związany z dużym ryzykiem zestrzelenia środka transportu, a pośrednio z utratą (śmiercią) załogi i żołnierzy desantu znajdującego się na pokładzie maszyny. W dobie dużego nasycenia wojsk stacjami radiolokacyjnymi i rakietowymi zestawami przeciwlotniczymi ryzyko to znacząco wzrasta. Z tej przyczyny statki powietrze wyposaża się w urządzenia zakłócające, samoobrony (flary i dipole) itp.

Herculesy dla sił specjalnych USAF

Dominującą rolę w działaniach sił specjalnych USA odgrywają czterosilnikowe samoloty turbośmigłowe C-130 Hercules wykonane w różnych wariantach. Do istotnych należą samoloty transportowe i wsparcia artyleryjskiego. Do grupy pierwszej samolotów C-130 stosowanych w operacjach specjalnych należą samoloty MC-130E/H Combat Talon l/ll oraz MC-130P Combat Shadow l/ll. Te maszyny transportowe, dostarczone do USAF w latach 1987-1999, powoli „wykruszają się” z linii z uwagi na swój wiek. Są to zarówno C-130E zmodernizowane do standardu C-130H, jak i standardowe C-130H, odpowiednio przystosowane do nowych funkcji, m.in. przez zabudowę stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman AN/APN-241 i optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej L-3 Wescam AN/AAO-38; zaawansowanego systemu samoobrony, nowego systemu łączności oraz instalację MK 32B-902E do pobierania paliwa w locie.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Samoloty turbośmigłowe C-130E/H mogą przenosić ładunek o maksymalnej masie 19090 kg, jeżeli nie ma ograniczeń wynikających ze stanu i struktury płatowców. Zamiast ładunku możliwe jest zabieranie 92 żołnierzy lub 64 skoczków spadochronowych (w kabinie o objętości 161 m3). Zasięg lotu z maksymalnym ekonomicznym ładunkiem 16?590 kg wynosi 1850 km. Maksymalna prędkość maszyn C-130E/H na wysokości 6060 m to 556 km/h (Ma 0,49), zaś w przypadku C-130J to 660 km/h (Ma 0,58). Samoloty C-130J w porównaniu z C-130E są maszynami o większych możliwościach operacyjnych (np. większa prędkość lotu o 20%, zasięg większy o 40%) i nowocześniejszą awioniką, co czyni je efektywniejszymi i bardziej zdolnymi do służby przez minimum 30 lat. Napęd C-130E/H stanowią cztery silniki Rolls-Royce AE2100-D2A o mocy 3410 kW każdy.

Prace badawcze prowadzone przez USAF i siły specjalne doprowadziły do opracowania modułowych zestawów do dozbrojenia części najnowszych samolotów C-130H na potrzeby realizacji zadań specjalnych i antyterrorystycznych. Na potrzeby AF SOC dwanaście egzemplarzy MC-130W Combat Spear weszło do służby w 2007 roku (MC-130W jest przebudowanym samolotem C-130H). Ta właśnie dwunastka maszyn MC-130W objęta została programem ich przystosowania do nowej roli samolotu wsparcia artyleryjskiego. Pełne finansowanie tego programu (ok. 90 mln USD) zostało uruchomione w styczniu 2010 r.

Zobacz także: Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Podpisana z firmą L-3 Communications umowa przewiduje przystosowanie samolotów do przenoszenia następujących wzorów uzbrojenia: wyrzutni M299 dla czterech pocisków AGM-114P Hellfire, wyrzutni 70 mm kpr DAGR, kadłubowego stanowiska 30 mm armaty automatycznej Mk44 oraz kadłubowej wyrzutni bomb lekkich GBU-44 Viper Strice lub Scorpion. Poza tym zostanie zamontowane okablowanie pozwalające na założenie modułowej instalacji wcześniej wspomnianego uzbrojenia oraz konsol operatorów systemów, dodatkowe środki łączności oraz wielofunkcyjna głowica obserwacyjno-celownicza.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  16
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 5/2012

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »

buty taktyczne

ubranie taktyczne

 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Samoloty C-130H trafią do Sił Powietrznych

12 kwietnia br. podpisana została umowa pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki na dostawę 5 samolotów C-130H dla Sił Zbrojnych RP.

Aktualny numer

1/2021
SPECIAL OPS 1/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - „Oczy” i „uszy” WS
  • - 10 lat SGO siła pasji
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl