Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Patrick von Krienke  /  SPECIAL OPS 4/2011  /  31-08-2011  /  2
Beechcraft Corp., Embraer, Air Tractor Inc., United States Air Force

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

 3  3. Ciąg dalszy artykułu...

Powyższe założenia stanowią podstawy kilku programów samolotów przeznaczonych do działań przeciwpartyzanckich, opracowywanych równolegle w kilku krajach. Najbardziej zaawansowanym projektem wydaje się program LAAR (Light Armoured Attack&Reconnaissance Aircraft – lekko opancerzony samolot szturmowo-rozpoznawczy) amerykańskich sił powietrznych, zakładających wprowadzenie do służby 24 takich samolotów do końca 2013 roku, a potem kolejnych 64, w dalszej fazie programu. Podobieństwa do założeń programu LARA z okresu wojny wietnamskiej, którego owocem było powstanie słynnego samolotu OV-10 Bronco, są tu jak najbardziej na miejscu. Co ciekawe, jedno z wymagań stanowi, iż LAAR ma bazować na konstrukcji sprawdzonego samolotu cywilnego, co ma spowodować niższe ceny części eksploatacyjnych oraz obniżenie kosztów szkolenia. Oprócz USA podobne programy obecnie realizowane są w Brazylii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Dominikanie, w Kolumbii, Iraku oraz Libanie.

Istniejące rozwiązania

Aktualnie w postępowaniu konkursowym bierze udział kilka konstrukcji, a niemal wszystkie powstały na podstawie istniejących samolotów szkolno-treningowych. Wszystkie maszyny, poza proponowanym przez włoskie Aeromacchi samolotem M-346, napędzane są silnikami tłokowymi. Pilatus PC-7 COIN to uzbrojony wariant znanego szwajcarskiego samolotu szkolnego, podobnie jak Beechcraft AT-6L zbudowany na bazie znanego modelu Beechcraft Texan II. Kolejny to brazylijski Embraer EMB-314 Super Tucano. Inną propozycją jest Cessna AC-208 Combat Caravan, samolot przystosowany do przenoszenia pocisków kierowanych AGM-114K Hellfi re, oparty na konstrukcji samolotu dyspozycyjnego C-208 Grand Caravan oraz zmilitaryzowany wariant samolotu gaśniczego i rolniczego AT-802, oznaczony jako AT-802U Air Truck.

Samoloty Cessna AC-208 Combat Caravan wykorzystywane są aktualnie przez irackie siły powietrzne oraz lotnictwo libańskich sił lądowych. Konstrukcja cywilnego protoplasty została w tym przypadku dość znacznie zmodyfi kowana przez korporację ATK – zainstalowano systemy ostrzegające przed opromieniowaniem wiązką radarową, systemy zagłuszające oraz symetryczną szynę przesyłu danych. Na pokładzie znajdują się również komponenty systemu ISTAR, pozwalające na monitorowanie, wskazywanie i transmisję informacji o celach, a także środki obserwacji działające w paśmie widzialnym oraz w podczerwieni. Część z samolotów przystosowano do przenoszenia i odpalania pocisków AGM-11K Hellfi re (pierwsze strzelanie miało miejsce w listopadzie 2009 roku), dzięki czemu udało stworzyć się zupełnie nową lotniczą platformę bojową.

Kolejnym ciekawym projektem jest AT-802U wywodzący się z maszyny stosowanej do gaszenia pożarów i opryskiwania pól. Jego potężny silnik umożliwia wysokie charakterystyki manewrowe, pomimo silnego opancerzenia oraz możliwości przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia od wielolufowych karabinów maszynowych aż po klasyczne bomby lotnicze. Pod kadłubem podwieszony jest zasobnik rozpoznawczy. Pokazany po raz pierwszy w 2009 roku w Paryżu AT-802U jest pierwszym samolotem przeznaczonym do działań przeciwpartyzanckich. Obecnie używany jest już przez lotnictwo ZEA, które zakupiło jak dotąd pięć maszyn tego typu.

Chyba najbardziej sprawdzoną konstrukcją jest jednak Embraer EMB-314 Super Tucano. Do tej pory brazylijskie siły powietrzne odebrały już sto egzemplarzy tego typu samolotów, a Kolumbia, Dominikana i Liban właśnie realizują swoje zamówienia. EMB-314 jest niezwykle zwrotną maszyną, bardzo dobrze radzącą sobie na niskich pułapach. Poza osiągami, na korzyść Super Tucano przemawiają silne uzbrojenia, nowoczesna awionika oraz stosunkowo niskie koszty, pozwalające na zakup nawet przez niezbyt zamożnych klientów.

Choć koncepcja samolotu COIN wydaje się niezwykle kusząca, pod znakiem zapytania stoi jej dalszy los. Z jednej strony słychać bowiem głosy o coraz większych możliwościach bojowych bezpilotowców, z drugiej – nie wiadomo, czy zadania przeciwpartyzanckie będą realizowane w dalszej przyszłości. Ze względu na liczne cięcia w budżetach państw NATO, poszczególne siły zbrojne muszą skupić się na utrzymaniu podstawowych możliwości – nie jest również pewne, czy po ewentualnym wyjściu NATO z Afganistanu gdzieś w przyszłości rozegra się podobny konflikt. Ale rosnące mocarstwa regionalne, takie jak Brazylia, mogą być zainteresowane posiadaniem samolotów przeznaczonych do walki w konfl ikcie niskiej intensywności. To może otworzyć kolejne potencjalne rynki w Afryce oraz na Bliskim i Dalekim Wschodzie.



* Porucznik Bundeswehry Patrick von Krienke jest analitykiem i komentatorem zajmującym się sprawami bezpieczeństwa i obronności. Publikował liczne artykuły dotyczące działań przeciwpartyzanckich.

Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 4/2011

Komentarze

2
gregor / 21-10-2011, 15:53
Ta "nowa klasa niewielkich maszyn bojowych" to chyba lekka przesada. Toż to są dzieci A1 Skyrider.
Alojz / 23-10-2013, 08:50
Lotnictwo przeciwpartyzanckie jest znane od lat choćby takie wiekowe konstrukcja jak Cessna A37 http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_A-37_Dragonfly czy Embraer EMB 314 Super Tucano http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_314_Super_Tucano czy specjalnie zaprojektowany dla tych celów North American Rockwell OV-10 Bronco będący konstrukcją z 1960 roku http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Rockwell_OV-10_Bronco
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jak dopasować ring w butach »
buty taktyczne

 


 

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Aktualny numer

1/2021
SPECIAL OPS 1/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - „Oczy” i „uszy” WS
  • - 10 lat SGO siła pasji
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl