To ostatnie zamówienie jest następstwem zakończenia testów operacyjnych MOT&E (Multiservice Operational Test and Evaluation) przeprowadzonych przez US Army i Korpus Piechoty Morskiej USA (USMC). Oprócz tych testów operacyjnych, zakończono na początku br. również badania kwalifikacyjne pojazdów JLTV dotyczące ich niezawodności, osiągając przebieg ponad 100 000 mil i przekraczając wymagania w zakresie niezawodności.
Do tej pory w zakładach Oshkosha w Wisconsin wyprodukowanych zostało ponad 2 tys. wozów, z których przeszło 1600 dostarczono już do US Army i USMC. Pod koniec br. lub w 2019 ma zostać podjęta decyzja o rozpoczęciu produkcji seryjnej JLTV (Full Rate Production).
Ogółem siły zbrojne USA mają pozyskać ok. 55 tys. pojazdów JLTV 4x4, co ma kosztować ok. 23 mld USD).
Zakupem pojazdów JLTV zainteresowane są także W. Brytania oraz Litwa.
Również 29 czerwca Oshkosh Defense ogłosił , że US Army Tank Automotive Research, Development and Engineering Center (TARDEC) przyznał firmie kontrakt o wartości 49 mln USD na integrację ze znajdującymi się w wyposażeniu samochodami ciężarowymi Oshkosh M1074A1/M1075A1 PLS (Palletized Load System) systemu/technologii autonomicznej jazdy, w ramach programu ExLF (Expedient Leader Follower) realizowanego przez US Army.
Celem programu ExLF jest rozszerzenie zakresu prac prowadzonych w ramach Autonomous Ground Resupply (AGR) poprzez opracowanie i zainstalowanie zaawansowanych zestawów autonomicznej jazdy na pojazdach logistycznych (Oshkosh PLS), umożliwiając w ten sposób autonomiczne operacje konwojowe. W takich konwojach pojazdy autonomicznie podążają za pierwszym załogowym pojazdem.
Program ExLF bazuje na efektach prac realizowanych w ramach programu AMAS/JCTD (Autonomous Mobility Applique Systems Joint Capability Technology Demonstration) oraz AGR, które miały na celu opracowanie prototypowych systemów bezzałogowych pojazdów odpowiadających założeniom Leader Follower Directed Requirement and Program of Record, a więc eliminacji załóg z pojazdów operujących w rejonach, w których występuje wysokie ryzyko, zagrożenie atakami na konwoje logistyczne. W ramach ExLF eksploatowane pojazdy mają być wyposażane w systemy autonomicznego kierowania i prowadzone będą testowane w trakcie realnych działań (Operational Technical Demonstration).
Autonomiczna technologia firmy Oshkosh została zaprojektowana z myślą o elastyczności działania w różnych trybach, w tym w trybie podążania za liderem, w pełni autonomicznym i teleoperacji (zdalnego sterowania).
Zgodnie z umową, Oshkosh Defense początkowo zintegruje 70 zestawów autonomicznej jazdy z ciężarówkami PLS, które będą wykorzystywane w trakcie OTD. W umowie przewidziano możliwość zwiększenia zamówienia do 150 zestawów.
[Oshkosh Defense, JLTV,TARDEC,Departament obrony USA,Joint Light Tactical Vehicle,Autonomous Mobility Applique Systems Joint Capability Technology]