Rydwany Specjalsów, czyli Wieczór z 7. Eskadrą Działań Specjalnych

 Redakcja  /  01-03-2017
Fot. Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa

To oni "dowożą" naszych komandosów na miejsce realizacji zadania, oni dbają o ich bezpieczny odwrót do domu, nierzadko czuwając nad nimi niczym opiekuńcze anioły. W miniony wtorek, 28 lutego, piloci 7. Eskadry Działań Specjalnych byli gośćmi "Wieczoru z Weteranem" w Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa. Spotkanie poprowadziła Agata Ring.

Spotkanie otworzyła prezentacja fotografii autorstwa Bartosza Bery - profesjonalnego fotografa, zawodowo i prywatnie wielkiego pasjonata lotnictwa, "foto-łowcy Hindów", który wielokrotnie w kraju i za granicą towarzyszył Wojskom Specjalnym, a więc i 7. Eskadrze Działań Specjalnych.

Fotograficzny aperitif zaostrzył apetyt zgromadzonych w Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa na ciekawostki związane ze służbą pilotów z 7. EDS. Wśród słuchaczy znaleźli się niektórzy z wcześniejszych gości "Wieczoru z Weteranem", w tym m.in. płk Piotr Gąstał, były dowódca JW GROM, przybyły także z uwagi na uroczyste zamknięcie wystawy "Polskie Wojska Specjalne".

Polecamy lekturę: "Gorączka" to mój ukochany film - wywiad z Bartkiem Berą

7. Eskadrę Działań Specjalnych, przed przybyłymi pasjonatami wojskowości i polskiego oręża, reprezentowało dwóch pilotów w stopniu kapitana (ze względu na ich bezpieczeństwo, z uwagi na trwającą cały czas czynną służbę, nie podajemy dokładnych personaliów).  

Punktem wyjścia do wywiadu i dyskusji, przywołanym przez prowadzącą spotkanie Agatę Ring, był mit o Ikarze i Dedalu. Ile cech z tych dwóch postaci znajdziemy w pilotach z "Siódemki"? Obaj panowie przyznali, że romantyczny mit kończy się tam, gdzie zaczyna się wykonywanie zadań, a w szczególności zadań bojowych. Z żołnierzami jednostki specjalnej na pokładzie, w powietrzu, w którym w każdej chwili może zaroić się od odłamków i pocisków, nie można sobie pozwolić na młodzieńcze zapomnienie. Tam rządzi Dedal... co nie oznacza, że piloci trzymają się sztywno reguł. Wręcz przeciwnie - specyfika zadań, w których realizację są zaangażowani, sprawia, iż muszą naginać obowiązujące reguły, wykazywać się nie tylko profesjonalnym opanowaniem i umiejętnościami pilotowania, ale również kreatywnością.

Przeczytaj również: Walka i ratowanie zawsze na 100% - spotkanie z WIR-em

To właśnie od nich zależy, czy "specjalsi" dotrą na miejsce, z którego mają rozpocząć wykonywania zadania, czy dolecą oni niezauważani przez wroga, niewykryci przez radary oraz czy wrócą bezpiecznie do domu. Gdy żołnierze opuszczą maszynę, piloci odlatują do bezpiecznej strefy lub krążą gdzieś w powietrzu - są wówczas dodatkowymi parami oczu, widzą więcej, mogą wesprzeć swoich kolegów na ziemi ogniem, informować o zmieniającej się dynamicznie sytuacji.

Na czym jeszcze polega "specjalność" 7.EDS? Analogicznie do żołnierzy GROM-u, FORMOZY, AGAT-u, NIL-u czy JWK, którzy muszą doskonale obsługiwać broń własną, jak i zdobytą na przeciwniku, tak i piloci "Siódemki" są szkoleni do tego, by polecieć na wszystkim, co otrzymają do wykonania zadania.

Jedno z pytań dotyczyło również możliwości "dostania" się do jednostki oraz selekcji, jako że wiele osób ciekawiło, czy piloci również przechodzą taki selekcyjny odsiew, jak ich koledzy z "lądowych" (ewentualnie "morskich" w przypadku Formozy czy też GROM-u) Wojsk Specjalnych. Kariera każdego pilota zaczyna się w Dęblinie - to tam przyszyli "jeźdźcy rydwanów" poznają teorię i praktykę - najpierw na symulatorach, w końcu przesiąść się na szybowce i maszyny szkolne lub szkolno-bojowe. Są obserwowani przez swoich nauczycieli, a także przez pilotów z 7. EDS, aż w końcu szczęściarze wyróżniający się wybitnymi umiejętnościami w "ujeżdżaniu" latających maszyn są zapraszani na rozmowę.

Zobacz także: Zamknięcie wystawy "Polskie Wojska Specjalne" w Centrum Weterana

Co decyduje o przyjęciu? Na początek to, że ludzie muszą się polubić - chemia musi pojawić się poziomie prywatnym i zawodowym, bo od "dogadania się" będzie zależała dalsza współpraca. A po wprowadzeniu w rodzaj służby, pada kluczowe pytanie, na które każdy musi nie tylko instruktorom-rekruterom, ale przede wszystkim sobie szczerze odpowiedzieć: "Czy naprawdę chcesz to robić?". Niektórzy wybierają "biały szalik romantycznego zdobywcy przestworzy" i nikt nie robi im z tego powodu problemu. Ludzie muszą być pewni. Nie ma miejsca na kompromisy i wahania. Reszta zaś to dalszy rozwój umiejętności w pilotowaniu helikopterów w działaniach specjalnych, co trwa często i trzy lata, nim "nowy" będzie mógł wziąć udział w misji.

Piloci "Siódemki" nie trenują tak, jak "specjalsi naziemni", ale przechodzą szkolenia przygotowujące ich m.in. do radzenia sobie w przypadku zestrzelenia, rozbicia maszyny, awaryjnego lądowania, kiedy nie będą mogli ponownie wystartować (czyli m.in. w zakresie S.E.R.E (Survival, Evasion, Resistance, Escape), kiedy to oni staną się celem misji ratunkowej typu "odzyskiwanie izolowanego personelu" (PR - Personnel Recovery).

Sprawdź szczegóły: Odzyskiwanie izolowanego personelu - zintegrowane szkolenie lotnicze

Chłopaki z 7. EDS latali w Iraku, Afganistanie, w Afryce. Opowiadali o tym, jak w górach Hindukuszu na dużych wysokościach (w warunkach rozrzedzonego powietrza) z racji braku aparatów tlenowych, które nie były dostępne na wyposażeniu maszyn (Mi-8 oraz Mi-17), członkowie załogi musieli pilnować siebie nawzajem, by nie zasnąć. Zdarzało im się pomagać również służbom cywilnym w Polsce – w polskich górach dostarczyli ratownikom górskim niezbędne elementy do naprawy ich śmigłowca – najprościej było je "dowieźć" właśnie drogą powietrzną. „Koledzy po fachu” GOPR-owców pomogli również wymienić uszkodzone części na nowe.

Piloci zdradzili także, dlaczego na maszynach znalazły się namalowane wielkie oczy o drapieżnym spojrzeniu - służą one odstraszaniu ptaków, które - wpadając na śmigłowiec, w szczególności łopaty wirnika, mogą sprawić, że pilot straci panowanie nad maszyną - łopaty poruszające się z prędkością bliską prędkości dźwięku, więc bardzo łatwo można zaburzyć drgania powstające przy tych obrotach, których my naszym okiem nie jesteśmy w stanie zarejestrować. Dowodem na to, jakich uszkodzeń może dokonać sporej wielkości ptak w zetknięciu z helikopterem, była przyniesiona przez pilotów "pamiątka" - wgnieciony w trakcie uderzenia element łopaty śmigła (wydarzenie miało miejsce w nocy - "skrzydlaty pechowiec" nie miał szansy nawet przestraszyć się złowrogich namalowanych oczu).

Obejrzyj galerię zdjęć: Górskie ćwiczenia 7 EDS i JW FORMOZA

Ile trwa służba w 7. EDS? Średnio tyle lat, co wśród "specjalsów", czasem trochę dłużej, ale pilot z ponad 20-letnim stażem w jednostce to wyjątek. A co mogą robić piloci z "Siódemki" po odejściu ze służby? Okazuje się, że niekoniecznie jest dla nich miejsce w lotnictwie cywilnym, gdyż umiejętności, które posiadają, nie przystają do wymogów stawianych przed pilotami maszyn "niewojskowych". Ot, kolejna ironia i smutna prawda obrazująca brak pełnej świadomości społecznej na temat tego, jaką wartość żołnierze mogliby wnieść dzięki swemu doświadczeniu do życia cywilnego, gdyby tylko spotkali się z czymś więcej niż przepisami, które nawet największym zapaleńcom potrafią niejednokrotnie "podciąć skrzydła". Wojskowi piloci muszą zatem niejako zaczynać swoją karierę od początku.

Na koniec spotkania, płk Piotr Gąstał dokonał uroczystego zamknięcia wystawy zdjęć i pamiątek "Polskie Wojska Specjalne", w ramach której - podczas "Wieczoru z Weteranem", zorganizowano szereg spotkań z byłymi lub nadal służącymi żołnierzami Wojsk Specjalnych.

Galeria aktualności  Ilość zdjęć:  5

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jak dopasować ring w butach »
buty taktyczne

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE


Zagrożenia informacji w cyberprzestrzeni, cyberterroryzm Ból. Mocna opowieść o rannych i medykach na wojnie Balistyka dla snajperów. Praktyczny poradnik
cyberprzestrzen, cyberterroryzm cyberprzestrzen policja ulica
Informacja jest strategicznym i biznesowym zasobem państwa i organizacji – dobrem i osiągnięciem, gwarantem postępu i rozwoju (...)
zobacz więcej »
Kilkanaście historii walki o życie, pokazanych z dwóch perspektyw: rannego żołnierza i ratujących go medyków. Na tym polega wyjątkowość najnowszej książki Jarosława Rybaka, autora popularnych książek o polskich jednostkach specjalnych. (...)
zobacz więcej »
Pozycja opracowana dla snajperów, strzelców wyborowych, sportowych strzelców długodystansowych oraz myśliwych (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Zimowy poligon spadochroniarzy 16bpd

Z początkiem stycznia 2021 roku żołnierze 16 batalionu powietrznodesantowego rozpoczęli szkolenie na Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Nowej Dębie. Dla Spadochroniarzy jest to poligon...

Aktualny numer

6/2020
SPECIAL OPS 6/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Droga cywila do WS
  • - 10 lat GISW
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl