Samoloty treningowe M-345 HET (High Efficiency Trainer) mają być ogniwem łączącym między szkoleniem podstawowym a zaawansowanym na samolotach M-346-Masters.
Kontrakt na dostawę 5 samolotów treningowych M-345 przez koncern Leonardo został zawarty w pakiecie wraz z umową na rozwój nowego śmigłowca eskortowo-rozpoznawczego dla włoskiej armii. Całość kontraktu opiewa na kwotę 500 milionów euro. Docelowo armia włoska ma zakupić 35 samolotów M-345.
Samolot treningowy Aermacchi M-345 HET (High Efficiency Trainer) opiera się na konstrukcji starszego płatowca M-311. Został opracowany w roku 2012 a po raz pierwszy pokazano go w trakcie salonu lotniczego Paris Air Show 2013. W samolocie ma być duża łatwość wymiany podzespołów a koszty eksploatacji mają być dużo niższe niż w obecnie eksploatowanych maszynach. Zwiększy się także niezawodność samolotu. Pierwsze dostawy samolotu treningowego M-345 przewidziane są na rok 2019.
Według danych producenta zasięg samolotu wynosi ponad 1400 km, prędkość 420 węzłów a maksymalny pułap to 40 tys. stóp. Takie osiągi ma zapewnić silnik Williams FJ44-4M-34, który zapewni maszynie ciąg 1540 kg. Pozwoli to na wznoszenie na poziomie 5200 stóp na minutę.
Zamontowana awionika modułowa w standardzie „glass cockpit” ma zapewniać wysoką niezawodność i zgodność z maszynami wyższej klasy. Po szkoleniu na tej maszynie piloci będą doskonalić swe umiejętności na samolotach bardziej doskonałych. W kokpicie zamontowane są trzy ekrany wielofunkcyjne i wyświetlacz przezierny HUD w przedniej kabinie. Dwa kolejne wyświetlacze zamontowane zostały w kabinie tylnej. System sterowania ma spełniać warunki HOTAS ((Hands On Throttle-And-Stick). Umożliwia on obsługę urządzeń pokładowych i zmianę ustawień bez odrywania przez pilota rąk od drążka i przepustnicy.