Blogi // Michał Piekarski

 

Pobierz SPECIAL OPS nr 3/2016

Wystarczy, że założysz konto w portalu special-ops.pl »

Kormoran w służbie

Michał Piekarski  /  25-11-2017
"Kormoran" jeszcze podczas prób stoczniowych

W dniu 28 listopada, podniesiona zostanie bandera Marynarki Wojennej  na niszczycielu min ORP Kormoran. Będzie to pierwszy od dwudziestu trzech lat nowy okręt zbudowany dla Marynarki Wojennej w polskiej stoczni.

Jest to więc wydarzenie ważne, gdyż przez ten okres do służby w Marynarce Wojennej wcielano używane jednostki pozyskane z zagranicy, jak fregaty rakietowe typu „Perry” lub okręty podwodne typu „Kobben” lub mające bardziej złożoną historię, jak ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”, przebudowany z pozostającej w stoczni pływającej stacji demagnetyzacyjnej.

Tym razem 13 Dywizjon Trałowców otrzyma jednostkę nowoczesną, o awangardowych rozwiązaniach technicznych jak kadłub wykonany ze stali amagnetycznej, pędniki cykloidalne zamiast konwencjonalnych śrub i sterów, zapewniające ponadprzeciętne możliwości manewrowe, czy szeroki wachlarz pływających, podwodnych pojazdów bezzałogowych przeznaczonych do wykrywania i niszczenia min morskich.

Oczywiście można zadać pytanie, dlaczego fakt wprowadzenia do służby nowej jednostki, zdawało by się – pełniącej funkcje pomocnicze w porównaniu z fregatami rakietowymi czy korwetami  zwalczania okrętów podwodnych – jest tak ważny?

Odpowiedzią jest natura bezpieczeństwa morskiego i jego wpływ na bezpieczeństwo państwa w ogóle. Morza i oceany stanowią przede wszystkim układ krążenia współczesnej gospodarki, którym przewożone jest około dziewięćdziesięciu procent dóbr będących przedmiotem międzynarodowej wymiany towarowej. W samym tylko porcie gdańskim przeładowano w roku 2016 ponad 37 milionów ton towarów, a w roku bieżącym, od stycznia do września – 28 milionów ton. W porcie w Gdyni obrót kontenerów w tym samym czasie ponad sześćset tysięcy TEU (czyli umownych jednostek objętości o wielkości jednego kontenera dwudziestostopowego). O znaczeniu dla polskiej gospodarki terminalu gazowego w Świnoujściu napisano już wiele. 

Mówiąc wprost – praktycznie wszystkie dobra konsumpcyjne dostępne w Polsce zostały przewiezione tu drogą morską, powstały dzięki surowcom dostarczanym morzem lub mogą zostać nabyte w Polsce dzięki temu z w Polsce powstają towary eksportowane drogą morską. Czy się to komuś podoba, czy nie, takie są współczesne realia ekonomiczne. Oznacza to więc, że gdyby z jakiegoś powodu, przepływ dóbr z i do Polski został zakłócony, czekałaby nas ekonomiczna apokalipsa – nie ma większości towarów w sklepach i nie ma pieniędzy na zakup tych które jeszcze w nich będą dostępne.

Oczywiście, można też zadać pytanie czy aby nie wystarczy ograniczyć się do transportu lądowego, czy to przez Azję, czy za pośrednictwem portów zachodnioeuropejskich. Odpowiedź jest negatywna. O ile krótkotrwałe korzyści ekonomiczne mogą być istotne dla poszczególnych przedsiębiorstw, czy gałęzi gospodarki, to jednak problemy długofalowe są znaczne. Lądowe szlaki transportowe mają ograniczoną przepustowość. Dużo łatwiej jest je przerwać, więc nie zastąpią mórz w tej roli na dobre.

Dlatego też bezpieczeństwo morskich szlaków komunikacyjnych jest tak ważne. Komunikację morską można zakłócić na różne sposoby, w tym także takie które nie muszą od razu przekraczać progu wojny, wolą prowadzić tzw wojnę hybrydową. Międzynarodowe prawo morskie szczególnie akcentuje wolność żeglugi i nie da się tak łatwo jej ograniczyć czy wstrzymać. Blokada morska jest aktem szczególnym, grożącym bezpośrednio właśnie wojną.

Inaczej sprawa przedstawia się z opcjami wojny minowej. Miny są relatywnie prostą bronią. Nawet niewielka ale dobrze przygotowana, może zatopić duży frachtowiec, blokując podejście do portu, a przede wszystkim poprzez sam efekt psychologiczny (zastraszenie armatorów i załóg) doprowadzić do wstrzymania żeglugi w określonym obszarze. Jaki byłby tego efekt? Patrz wyżej. Trzeba przy tym pamiętać, że miny może postawić nawet niewielka jednostka, w skrajnym przypadku może być to nawet odpowiednio zaadaptowana, skrycie działająca jednostka cywilna, udająca na przykład jacht motorowy lub statek badawczy lub miniaturowa jednostka podwodna sił specjalnych. Może to także być okręt podwodny. Możliwości jest wiele a sprawcy mogą dołożyć wielu wysiłków by zamaskować prawdziwą tożsamość i motywy działania. Jeszcze więcej możliwości daje użycie broni minowej podczas otwartego konfliktu zbrojnego

Nie może więc dziwić, że programy dotyczące działań przeciwminowych od lat są prowadzone w polskiej Marynarce Wojennej. W jej skład wchodzą obecnie dwa dywizjony – 13 Dywizjon Trałowców w Gdyni (dawniej bazujący na Helu) i 12 Dywizjon Trałowców w Świnoujściu. Oba podlegają 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Oba wyposażone były do tej pory w trałowce projektu 207 (budowane od 1979 do 1994 roku w odmianach 207D, 207P, 207M) a 13 Dywizjon eksploatuje także trzy niszczyciele min projektu 206FM, będące zmodernizowanymi trałowcami projektu 206F, zbudowanymi jeszcze w latach sześćdziesiątych.

To właśnie te ostatnie okręty będą zastępowane przez nowe niszczyciele min, od Kormorana począwszy. Należy także wspomnieć, że oba dywizjony mają w swoim składzie wyspecjalizowany pododdział jakim jest Grupa Nurków Minerów. Profesjonalizm polskich specjalistów zdążyły potwierdzić nie tylko liczne ćwiczenia, ale także realne działania prowadzone zarówno na Bałtyku, zwłaszcza w związku z wciąż groźnymi pozostałościami powojennymi, ale także regularny udział polskich okrętów i specjalistów w stałych zespołach sił przeciwminowych NATO. Nowe okręty będą z pewnością niezwykle cennym wzmocnieniem tych sił.

Nie można jednak zapominać w tym momencie o pozostałych składnikach sił morskich. Pilnej uwagi wymaga lotnictwo morskie, zwłaszcza ciężkie śmigłowce Mi-14 wymagające praktycznie już teraz następcy. Modernizacji – czyli pozyskania nowych okrętów, a dokładniej fregat rakietowych – wymagają też siły nawodne. Okręty podwodne także wymagają wymiany. Wreszcie, pozostaje kwestia dokończenia budowy „Ślązaka” - być może uda się na tym okręcie podnieść banderę wojenną w przyszłym roku, w setną rocznicę odtworzenia Marynarki Wojennej, co było by pięknym dopełnieniem obchodów tej szczególnej rocznicy ale przede wszystkim wzbogaciłoby Marynarkę w nowy okręt patrolowy, mogący zostać w przyszłości dozbrojonym do swojej pierwotnie zakładanej roli korwety wielozadaniowej. 

Komentarze

0

Wybrane dla ciebie

 


Z tą latarką nie martwisz się o baterie » Dobry kamuflaż to podstawa! Gdzie kupisz niezbędne materiały »
latarka czołowa farby kamuflujące

 

 


Profesjonalista w każdym milimetrze stosuje ten sprzęt » Dobierz buty do terenu »
kabura buty taktyczne

 

Profesjonalny sprzęt w zasięgu Twojej ręki »

sprzęt militarny


sprawdzam »

 


Jaki sprzęt zapewni najlepszą widoczność z kilku kilometrów »
Dobra taktyka to nie wszytko! Zadbaj również o wygodę »
buty taktyczne

 


Dopasuj plecak do swoich potrzeb » Jaka odzież najlepiej do Ciebie pasuje »
plecaki taktyczne broń

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Konferencja naukowa: Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej

Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej – to temat przewodni zbliżającej się konferencji naukowej. Podczas wydarzenia poruszone zostaną m.in. następujące problemy:...

Aktualny numer

4/2018
SPECIAL OPS 4/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - FUERZAS COMANDO 2018
  • - KOMANDOSI Z ANTYPODÓW
Autor bloga
Michał Piekarski
Inne artykuły tego autora

Kalendarium

PNWTŚRCZWPTSOBND
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl