Blogi // Michał Piekarski

 

Pobierz SPECIAL OPS nr 3/2016

Wystarczy, że założysz konto w portalu special-ops.pl »

Polska jako cel terrorystów. Część pierwsza

Michał Piekarski  /  13-11-2012
Żołnierze JW GROM podczas ćwiczeń z Navy SEALs na wodach Zatoki Gdańskiej Fot. US DoD

Mimo rozmaitych pesymistycznych prognoz, zwłaszcza dotyczących przebiegu finałów piłkarskich mistrzostw Europy w roku bieżącym, nasz kraj jak dotąd nie stał się miejscem udanego zamachu terrorystycznego na skalę porównywalną z państwami Europy Zachodniej. Nie oznacza to jednak, że taki zamach jest zupełnie nieprawdopodobny.

Każde zagrożenie i każdy proces zachodzący w obrębie sfery polityki i bezpieczeństwa można rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Używając analogii z informatyką, jedna to hardware czyli uwarunkowania fizyczne (w tym szeroko rozumiane geograficzne), druga to software czyli uwarunkowania kulturowe i polityczne. Tylko w przypadku tych drugich ideologiczne oblicze sprawców jest istotne.

Pod względem tych pierwszych, Polska jest państwem w szczególnej sytuacji. Położona jest w centrum Europy, w pobliżu niektórych metropolii zachodnich, ale także niedaleko państw i miast wschodnich. Dotarcie drogą lądową do Niemiec, Skandynawii, Austrii czy nawet dalej, jak również na Bałkany i obszar byłego ZSRR, w zależności od wybranego środka transportu zajmuje najwyżej kilka-kilkanaście godzin, w najgorszym przypadku dobę, i to zakładając że punktem odniesienia jest Warszawa.

To oznacza, że potencjalni terroryści mogą zakładać, że Polska może posłużyć jako dogodna baza do ataku na inne państwo, jako punkt tranzytowy, wreszcie że względnie łatwy będzie atak z innego terytorium na cel w Polsce. Procesy gospodarcze, zwłaszcza globalizacja i integracja sprawiają że infrastruktura transportowa będzie rozbudowywana a kolejne przeszkody w ruchu osób i towarów usuwane. Już teraz w znacznej części granice Polski są wewnętrznymi granicami unijnymi. Istotną częścią granicy jest także granica morska, gdzie także od kilkunastu lat nasila się ruch osób i towarów.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Ludność w Polsce rozmieszczona jest nierównomiernie. Największa koncentracja obserwowana jest w obszarach zurbanizowanych, takich jak aglomeracja warszawska, Górny Śląsk, Trójmiasto, oraz obszary metropolitalne Wrocławia, Krakowa, Poznania, Szczecina i Łodzi. Są to tereny gdzie duża liczba ludności, w dodatku napływowej oraz osób przebywających czasowo, pozwala skutecznie wtopić się w otoczenie, co w małych miastach lub na wsi jest trudniejsze. Nieporównywalnie lepszy jest dostęp do wszelkich dóbr i usług które mogą okazać się przydatne dla działalności terrorystycznej – od lokali po usługi telekomunikacyjne, w tym także rzeczy dostępnych na czarnym rynku.

Postępująca stopniowo heterogenizacja społeczeństwa oraz wzrastający ruch osób przebywających w Polsce czasowo (turyści, studenci oraz przedsiębiorcy i inne osoby przebywające służbowo) powodują, że także terroryści o pozaeuropejskim pochodzeniu mogą operować bez zwracania na siebie uwagi w dużych ośrodkach miejskich. Osoby takie wciąż nie mogą liczyć na zupełną anonimowość i wo niektórych sytuacjach będą się wyróżniać, ale działając ostrożnie mogą pozyskiwać w dużych miastach wspólników, podwykonawców i dostawców (materiałów lub informacji).

Obszary aglomeracyjne, pod względem funkcjonalnym, rozciągają się obecnie w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od miast. Oznacza to, że zmienia się także rola terenów wiejskich, gdzie wraz z zanikiem tradycyjnej gospodarki rolnej, coraz większa część populacji to osoby pracujące w miastach. Przekształcenie wsi w osiedla podmiejskie sprawia, że zjawiska typowe dla miast – w tym anonimowość i mobilność społeczna - docierają również tam. Ich wpływ jest także widoczny w obszarach odległych od wielkich miast, ale których mieszkańcy czasowo wyjeżdżają do pracy w metropoliach lub za granicę.

Dominacja aglomeracji wyraźna jest także w przypadku potencjalnych celów zamachów. Miasta to siedziby urzędów administracji państwowej, zakłady przemysłowe, infrastruktura krytyczna i inne atrakcyjne cele. Spośród miast polskich, Warszawa znajduje się w najgorszej sytuacji, jako siedziba centralnych instytucji państwowych, węzeł komunikacyjny i ważny ośrodek gospodarczy (w tym sektora finansowego). Jest także siedzibą mediów o zasięgu ogólnopolskim, odbywa się tam także wiele imprez kulturalnych oraz politycznych. W pobliżu Warszawy lub w jej obrębie znajdują się także obiekty wojskowe. Jeśli z racji niewielkiej odległości, uwzględnić Łódź oraz bliskość granicy wschodniej sytuacja ulega dalszej komplikacji.

Na drugim miejscu lokują się ośrodki miejskie Trójmiasta oraz Górnego Śląska. W ich przypadku czynnikiem decydującym jest liczba ludności oraz zróżnicowane funkcje, z gospodarczymi na czele. W Trójmieście, szczególne znaczenie mają porty i inna infrastruktura morska (także militarna) oraz duży ruch turystyczny i tranzytowy do Skandynawii. W przypadku Śląska, zagrożenie może podwyższać bliskość Krakowa oraz miejsc kultu religijnego (Częstochowa) oraz pamięci historycznej (Oświęcim).

Kolejne szczególnie zagrożone aglomeracje to właśnie Kraków, Wrocław, Poznań i Szczecin (oraz Łódź jeśli oceniać jej sytuację oddzielnie od Warszawy). Każde z tych miast to węzeł komunikacyjny, ośrodek administracji i gospodarki. To miasta w których wyraźne są powiązania zagraniczne (głównie gospodarcze). W ich pobliżu znajdują się inne, potencjalnie atrakcyjne obiekty, przemysłowe, komunikacyjne, kulturalne, turystyczne i wojskowe.

Nieliczne takie obiekty są oddalone od dużych miast na tyle, aby nie wiązać ich z żadnym z nich, chodzi głównie o instalacje energetyczne oraz garnizony i poligony wojskowe. Od dużych miast oddalone są niektóre atrakcyjnie turystycznie regiony, jak Mazury, miejscowości na środkowej części wybrzeża bałtyckiego, czy kurorty górskie. Znaczna część granicy zewnętrznej Unii Europejskiej przebiega z dala od aglomeracji, co ma swoje konsekwencje związane z przestępczością transgraniczną.

Te czynniki oznaczają, że niezależnie od uwarunkowań politycznych, i związanych z tym zagrożeń, niezmienne w perspektywie najbliższych kilkunastu lat zjawiska określają pożądaną gradację sił i środków w systemie przeciwterrorystycznym państwa. Oprócz Warszawy, która chroniona jest relatywnie dobrze, gdzie ulokowane są duże siły i środki (w tym centralne jednostki specjalne – także kontrterrorystyczne) należy uwzględnić inne obszary.

Geografia wskazuje na konieczność priorytetowego traktowania także innych obszarów metropolitalnych oraz granicy wschodniej i morskiej. Niestety, obecnie obserwowana jest wyraźna tendencja do centralizacji zasobów, co może być uzasadnione ekonomicznie, ale jest polityką wątpliwą. Nawet najlepiej wyposażone i wyszkolone siły nie są zdolne do teleportacji, a wyprzedzająca dyslokacja sił wzmocnienia nie zawsze jest możliwa. W zjawisko terroryzmu wbudowana jest nieprzewidywalność i nieszablonowość, a to są dodatkowe czynniki które mogą opóźnić lub uniemożliwić reakcję sił bazowania centralnego.

Czytaj dalej: Polska jako cel terrorystów. Część druga – islamscy fundamentaliści >

Komentarze

0

Wybrane dla ciebie

W prezencie rabat 20% na noże Böker » Bądź elegancki i praktyczny w upalne dni »

 


Z kodem  OPS20 - 20% rabatu przy zakupie butów »

buty taktyczne


wybieram »


 

Bycie profesjonalisą w każdym milimetrze to wyzwanie! Jaki sprzęt Ci w tym pomoże » Jesteś graczem ASG? Zadbaj o swoją broń »
kabura

 


Sprawdź! Najnowszą kamizelkę taktyczną »

kamizelka taktyczna


wybieram »


 

Która latarka czołowa niezawiedzie Cię w najtrudniejszych warunkach » Studiuj praktycznie! Wybierz Bezpieczeństwo Wewnętrzne »
latarka czołowa  cyberbezpieczeństwo

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Awanse na stopnie generalskie

Prezydent Andrzej Duda mianował dwóch oficerów Wojska Polskiego na stopnie generalskie. Akty mianowania Prezydent wręczył podczas wizyty w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w...

Aktualny numer

2/2019
SPECIAL OPS 2/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Force Recon
  • - UAE SWAT Challenge
Autor bloga
Michał Piekarski
Inne artykuły tego autora

Kalendarium

PNWTŚRCZWPTSOBND
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl