Blogi // Marek Sajdak

 

Pobierz SPECIAL OPS nr 3/2016

Wystarczy, że założysz konto w portalu special-ops.pl »

Transport lotniczy na polskich specjalsów

Marek Sajdak  /  23-11-2011  /  5
Jeden z dwóch nowych MH-60M BlackHawk przydzielonych do 160 SOAR w 2011 Fot. 160 SOAR

Mijająca niedawno rocznica odzyskania niepodległości skłoniła mnie do pewnej refleksji odnośnie naszych sił zbrojnych.

Chyba wszyscy, którzy śledzą rozwój Polskich sił specjalnych od 1989 roku mogą być zadowoleni z kierunku jaki został obrany i z wyników ciężkiej pracy wizjonerów, którzy wzięli na siebie trud zbudowania profesjonalnych formacji tego typu w naszym kraju. Świadczą o tym zarówno: historia sukcesów naszych komandosów jak i obecny klimat sprzyjający tworzeniu nowych i rozwojowi już istniejących jednostek specjalnych. Jeśli mam być szczery to trudno by mi było znaleźć inny rodzaj sił zbrojnych, z których mógłbym powiedzieć, że jestem dumny bo reprezentuje on elitarny poziom w skali światowej.

To mnie właśnie zastanawia. Czy tego chcemy czy nie polskie Wojska Specjalne wyróżniają się na tle reszty naszej armii, czy więc nie jest trochę tak, że nazwę to delikatnie, przeciętność innych oddziałów czy, mówiąc szerzej, rodzajów sił zbrojnych kładzie się cieniem również na „specjalsach”? Wojska specjalne nie są przecież odseparowane od reszty wojska. Choć są stworzone by działać w oderwaniu od klasycznych struktur to jednak do ich prawidłowego działania wymagane jest, w większości przypadków, wsparcie innych formacji lub środków bojowych, które z racji swojej specyfiki są przeważnie do nich przypisane.

Najprostszym przykładem jest kwestia transportu. By móc w pełni wykorzystywać potencjał bojowy formacji specjalnych muszą one mieć możliwość szybkiego przerzutu w miejsce akcji oraz posiadać środki pozwalające na skryte dostanie się na obszar działań. Trudno sobie dziś wyobrazić efektywnie działającą jednostkę specjalną bez dostępu do samolotów transportowych dużego zasięgu, śmigłowców czy też jednostek pływających w tym też podwodnych. Choć sytuacja w polskim lotnictwie znacznie poprawiła się w ostatnich latach dzięki zakupowi F – 16, wysłużonych Herculesów i CAS to i tak jego jakość jest daleka od światowej czołówki. Jeszcze gorzej wygląda sprawa lotnictwa śmigłowcowego, które stanowi istotny element działań specjalnych zarówno o charakterze wojskowym jak i policyjnym.

Myślę, że czytelnicy Special Opsa zgodzą się ze mną, że istnieje potrzeba stworzenia lub wyodrębnienia z już istniejących struktur, oddziału wsparcia powietrznego dla polskich sił specjalnych. Nie twierdzę, że od razu należy stworzyć polski SOAR ale sytuacja, w której siły specjalne są zdane na sprzęt oraz personel sił powietrznych, jest w obecnej sytuacji geopolitycznej  co najmniej niefortunna. Pomijając kwestie samego sprzętu, który w przypadku sił specjalnych musi być dostosowany do ich specyfiki, czy wyszkolenia pilotów tak by mogli wykonywać działania specjalne, pozostają kwestie proceduralne w przypadku konieczności oddelegowania maszyny podległej siłom powietrznym na użytek sił specjalnych. W sytuacjach gdy czas stanowi kluczowy element, marnowanie minut czy godzin na procedury udostępnienia sprzętu może zmienić ostateczny wynik przeprowadzanej operacji.

Ciągłą możliwość swobodnego transportu lotniczego powinna być wpisana na stałe zarówno w funkcjonowanie sił specjalnych jak i pododdziałów specjalnych służb państwowych. Problem ten dotyczy zarówno działań za granicami kraju jak i wewnątrz.

Przyznaję, że nie mam wiedzy z pierwszej ręki na temat tego jak wygląda współpraca pomiędzy jednostkami podległymi DWS a lotnictwem śmigłowcowym ale raczej mogę zaryzykować stwierdzenie, że należy w tej materii jeszcze dużo poprawić, choćby nawet w kwestii sprzętowej. Choć Mi 8 dowiodły swojej wartości w najtrudniejszych warunkach to wymiana floty na nowoczesne konstrukcje staje się z upływem kolejnych lat coraz bardziej paląca; dotyczy to praktycznie wszystkich typów śmigłowców, może za wyjątkiem szkoleniowych. Według prasy wojskowej przetarg na nowe maszyny ma zostać rozpisany już w 2012 roku, może to być odpowiednia okazja do podjęcia prac mających na celu stworzenie formacji, na której barkach spoczywać będzie transport śmigłowcowy dla polskich sił specjalnych.

Warto również zaznaczyć, iż należało by pomyśleć o zakupie nowych samolotów transportowych dalekiego zasięgu, które są koniecznością jeśli polska ma posiadać możliwość np. ratowania swoich obywateli z odległych części globu. W artykule Post mortem w Special Opsie 4/2011 CR wskazywał na konieczność stworzenia ram prawnych i proceduralnych dla działań polskich sił specjalnych za granicami państwa w wypadku np. porwania polskiego obywatela. Mając to na uwadze, warto również wspomnieć o możliwościach logistycznych polskich sił zbrojnych w razie takiego incydentu. Jeśli jeszcze obecnie w rejonie Azji Środkowej mamy możliwości operacyjne z uwagi na naszą obecność w Afganistanie to sytuacja taka nie będzie trwała w nieskończoność. Prędzej czy później będziemy musieli z jednej strony stworzyć system prawno-proceduralny, o którym pisał CR a z drugiej zagwarantować faktyczne możliwość działania w najodleglejszych nawet częściach globu, bez konieczności zwracania się po pomoc do naszych sojuszników, których interesy przecież nie zawsze muszą być tożsame z naszymi.

Komentarze

5
MackPL / 24-11-2011, 09:06
"pozostają kwestie proceduralne w przypadku konieczności oddelegowania maszyny podległej siłom powietrznym na użytek sił specjalnych. "

W naszych warunkach były tylko dwie opcje, albo siły powietrzene, albo wojska lądowe. Podjęto decyzje o umieszczeniu tej jednostki w siłach powietrznych. Dlaczego nie w samych wojskach specjalnych? Ano dlatego, że nie ma tam odpowiednich komórek bezpieczeństwa lotów itp rzeczy, które są zarówno w siłach powietrznych jak i wojskach lądowych. Nie wiem, czy dla jednostki, która będzie miała kilka-kilkanaście statków powietrznych byłby sens tworzenia w DWS iluśtam stanowisk, tylko po to, żeby można było mieć w swoich strukturach jednostkę lotniczą. Kwestia tego dlaczego umieszczono te jednostkę w siłach powietrznych, a nie wojskach lądowych, które maja jakby nie było największe doświadczenie w bojowym użyciu śmigłowców to już inna sprawa. 7 EDS należy życzyć spokojnego rozwoju, a na przyszłość nowszego sprzętu.
adrianradom / 13-12-2011, 18:11
,,wymiana floty na nowoczesne konstrukcje"
czym góruje Eh-101, S-92 czy S-70 nad Mi-8(z nową awioniką)?
Wydaje mi się ze tylko tym że godzina lotu kosztuje parę razy więcej.Indie za 80 nowych Mi-17 zapłaciły 1Mld $ .15 Uh-60 dla Szwecji to O.5Mld $. Nie widzę sensu żeby płacić takie pieniądze za maszyny których zdolności operacyjne są na takim samym a w niektórych przypadkach niższym poziomie niż Mi-8/17.Modernizujmy sokoły,mi24 i Mi-8 i skupmy się na rozwoju(w polskich zakładach choć nie koniecznie z polskim właścicielem) takich maszyn jak S-97 raider z śmigłem pchającym.Ponieważ maszyna ta nie będzie dostępna przed 2018 to kupmy kilkanaście maszyn przejściowych ale przetarg na kilkadziesiąt maszyn będzie moim zdaniem bez sensu.
clait / 18-01-2012, 01:46
Nie wydaje się, aby w budżecie MON pojawiły się przez najbliższych latach środki na nowe śmigłowce, więc najrozsądniej byłoby modernizować Mi-8/17 i Mi-24 tak, jak to robi się teraz z sokołami/głuszcami.
Jest sporo ich na stanie, więc warto by poprawić ich zdolności by pracowały przez najbliższe 10-15 lat.
Koszty pozyskania nowoczesnych śmigłowców, plus koszty ich utrzymania będą jeszcze długo poza zasięgiem naszego budżetu.
Janusz b / 03-03-2013, 22:05
Marek odpisz jak się z Tobą skontaktować,Janusz B z kompanii
Marcin / 25-08-2013, 13:12
Warto także zastanwoić się nad organizacją. Uważam, że należałoby dtworzyć jednostkę zapewniającą transport rządowy i wyposażyć ją tak, aby również stanowiła komponent transportu ogólnowojskowego. Rozsądnie byłoby wyposażyć ją do wsparcia działań specjalnych w kilka rodzajów samolotów i smiogłowców. W końcu nie tak znowu wielu trzeba na potrzeby rządu, a pozostajacy w stolicy sprawny, nowoczesny komponenet lotniczy mógł służyć wszystkim, również policji w sytuacjach szczególnych.
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Jak nie stracić czucia podczas akcji » Bądź na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami szpiegowskimi »
rękawice taktyczne kamera cylindryczna

 


Buty stworzone do misji specjalnych! Co sprawia, że są wyjątkowe »

 


Jaki sprzęt do wspinaczki stosują profesjonaliści
»
Z tym telefonem będziesz czuł się bezpiecznie »
latarki czołowe łączność dla wojska

 


Znajdź kierunek, który chcesz realizować »

profesjonalna nauka


sprawdź »

 


Jaka odzież najlepiej do Ciebie pasuje » Odkryj tajniki współczesnej komunikacji wojskowej »
szkolenia bojowe łączność dla wojska

 


Zostań licencjonowanym Instruktorem strzelań! Weź udział w kursie »
kurs strzelecki

>

 


Zapoznaj się z nowymi rozwiązaniami dla wojsk i służb mundurowych » Na czym polega aktywna ochrona słuchu »
spodnie taktyczne

 


Buty bojowe, które nie zawiodą Cię w najtrudniejszej sytuacji »

buty bojowe


wybieram »

 


W prezencie rabat 20% na noże Böker » Jak sprawić by natura była wyzwaniem, a nie przeszkodą »
spodnie taktyczne

 


Latarki stworzone z myślą o profesjonalistach, dla których światło jest niezbędne »

 


Nowa seria latarek czołowych - co  powinienieś o nich wiedzieć » Bądź elegancki i praktyczny w słotne dni »
latarka czołowa

 


Czym te 3 pary butów różnią się od siebie »
buty taktyczne buty taktyczne  buty taktyczne

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Funkcjonariusze SG uczą się budowania efektywnego zespołu

Na początku października w Centralnym Ośrodku Szkolenia Straży Granicznej został zrealizowany kolejny kurs doskonalący dla kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla zarządzania Straży...

Aktualny numer

4/2019
SPECIAL OPS 4/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - FUERZAS COMANDO 2019
  • - IBAMA GEF
Autor bloga
Marek Sajdak

Kalendarium

PNWTŚRCZWPTSOBND
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl