MSPO 2017 - cz. 2

Na kieleckim Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w dniach 5-8 września 2017 r. francuski koncern Thales zaprezentował miedzy innymi pojazd wojskowy model Bushmaster.
Na kieleckim Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w dniach 5-8 września 2017 r. francuski koncern Thales zaprezentował miedzy innymi pojazd wojskowy model Bushmaster. Zdjęcia: Mateusz J. Multarzyński

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w dniach 5-8 września 2017 r. Po ponownym ogłoszeniu w lipcu  2017 r. przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania dotyczącego dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności pk. „Mustang” można było spodziewać się swego rodzaju festiwalu mustangów w trakcie tegorocznego MSPO. Zwłaszcza że w ubiegłych latach co roku można było oglądać w Kielcach potencjalnych następców Honkerów i Uazów. W tym roku zabrakło jednak większości z nich i można było zobaczyć jedynie trzy pojazdy tej kategorii, w tym dwa na stoisku firmy Concept z Bielska-Białej.

The 25th edition of the International Defence Industry Exhibition MSPO took place between 5th and 8th September, 2017. In July 2017, the Polish Armamemt Inspectorate announced the tender procedure concerning the supply of passenger/heavy goods vehicles with a high degree of mobility, a.k.a. the MUSTANG, so one could expect a festival of "Mustangs" during the Exhibition - also because of the fact that in the previous years in Kielce we could see numerous potential successors of the Honkers and UAZs. This year however, we could not see many of them at the MSPO and only three vehicles from this category were presented, including two produced by Concept company from Bielsko-Biala.

Zdjęcia: Mateusz J. Multarzyński

Dino Conceptu

Jednym z programów, który od początku, czyli od roku 2013, znajduje się w sferze zainteresowania spółki Concept, jest „Mustang”. Wyrazem tego były kolejne prezentacje zmilitaryzowanych wariantów Toyoty Hilux, z których najbardziej zaawansowany był projekt „Łomot” pokazany na MSPO w 2014 roku.

Jednak, co może być zaskoczeniem dla niektórych czytelników, nie Hilux stanowi obecnie ofertę Conceptu na następcę Honkera. Nowy pojazd – Oberaigner LTMPV „DINO” (Light Tactical Multipurpose Vehicle), który swoją premierę publiczną miął podczas tegorocznych targów IDET w Brnie, to efekt rozpoczętej w 2016 współpracy spółki Concept z firmą Oberaigner Automotive GmbH i Daimler AG.

Pojazd LTMPV „DINO” bazuje na podwoziu Mercedesa Sprinter 319 o rozstawie osi 3250 mm, z permanentnym układem napędowym 4x4 Oberiagner Powertrain. W jego skład wchodzi 2-biegowa skrzynia rozdzielcza z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, dystrybuująca moment obrotowy na obie osie w stosunku 33% (przód) do 67% (tył). Również obie osie wyposażone są w mechaniczne, 100% blokady dyferencjałów.

Pojazd LTMPV „DINO” - widok od frontu; fot. Mateusz J. Multarzyński
Pojazd LTMPV „DINO” - widok jego lewego boku; fot. Mateusz J. Multarzyński

Do napędu LTMPV może zastosować jeden z dwóch silników wysokoprężnych spełniających normy Euro 5+ oraz Euro 6: 6-cylindrowy, w układzie V OM642 o poj. 2987 ccm, osiągający moc maks. 140 kW/190 KM i moment obrotowy 440 Nm, lub 4-cylindrowy OM651 o poj. 2143 ccm, osiągający moc 120 kW/160 KM i moment obrotowy 360 Nm.

Obie jednostki napędowe są kojarzone z 6-biegową przekładnią manualną.

Zastosowanie podwozia Sprintera F50 w wersji „rolling chassis”, a więc kompletnego podwozia bez zamontowanego nadwozia, do budowy LMPTV, z jednej strony ogranicza koszty całego projektu o nakłady, które trzeba by ponieść w przypadku projektowania pojazdu „od zera”, a z drugiej, pozwala na dostęp do globalnej sieci logistycznej i serwisowej Mercedesa.

Podwozie Sprintera 319 cechuje zapas ładowności wynoszącej do 1380 kg (rozstaw osi 3250 mm, furgon z niskim dachem, napęd 4x2), przy DMC 3500 kg. Jednak oryginalne nadwozie Mercedesa nie do końca spełnia wymogi, jakie stawiane są pojazdom wojskowym, szczególnie tym poszukiwanym w programie „Mustang”.

Projekt zupełnie nowego nadwozia LTMPV jest dziełem Conceptu, a za jego wykonanie w technologii kompozytowej odpowiada grupa doświadczonych specjalistów.

Pojazd LTMPV „DINO” - widok frontu; fot. Mateusz J. Multarzyński Pojazd LTMPV „DINO” - widok wnętrza; fot. Mateusz J. Multarzyński

Zostało ono wykonane w technologii kompozytowej (powszechnie używanej np. w lotnictwie) charakteryzuje się niższą masą (prawie 2-krotnie lżejsze niż oryginalne stalowe), całkowitą odpornością na korozję, dużą odpornością udarową i zmęczeniową (są to istotne cechy szczególnie w przypadku pojazdu terenowego). Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania możliwe jest osiągnięcie nawet ładowności na poziomie 2000 kg (dla DMC 4600 kg).

Nowe nadwozie LTMPV jest 5-drzwiowe: dwie pary bocznych drzwi oraz tylne dwuskrzydłowe, dzielone niesymetrycznie. Wymiary pojazdu to odpowiednio: 5600 mm długości, 2050 mm szerokości oraz 2460 mm wysokości.

Jeśli chodzi o wnętrze pojazdu, to zachowano oryginalną deskę rozdzielczą oraz kierownicę z poduszkami powietrznymi, a także fotel kierowcy i pasażera wraz z pasami bezpieczeństwa.

Z tyłu nadwozia mogą być instalowane różne konfiguracje foteli. Maksymalna ilość osób w obecnej konfiguracji to 9 (2+7), z możliwością wymontowania foteli z tylnej części nadwozia (bez użycia narzędzi).

Pojazd może być również wykonany w wersjach specjalistycznych, jak: ambulans, pojazd obserwacyjny, pojazd dowodzenia, lub może zostać wykonany jako podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną, np. pod zabudowy kontenerowe.

W trakcie MSPO zaprezentowano również opancerzoną wersję LTMPV DINO zbudowaną na podwoziu Sprintera 519 z silnikiem OM642 i 6-biegową manualną przekładnią oraz napędem 4x4 Oberaignera. Opancerzona, 4-drzwiowa kabina (układ siedzeń: 2+3) zapewnia ochronę na poziomie 1 wg STANG 4569, zarówno w zakresie odporności balistycznej, jaki minoodporności. Opancerzona kabina to dzieło duńskiej firmy Composhield A/S i została wykonana w opracowanej przez tego producenta technologii skręcanych paneli opancerzenia mocowanych do wewnętrznej konstrukcji nośnej, którą stanowi rama przestrzenna. Za kabiną zamontowana została skrzynia ładunkowa osłonięta sztywną zabudową.

DMC pojazdu wynosi 4600 kg, ładowność 800 kg. Wymiary to: 6000 mm długości, 2120 mm szerokości, 2750 mm wysokości, rozstaw osi to 3250 mm.

Czytaj też: MSPO 2017 >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
Dostęp do pełnej treści tego artykułu jest BEZPŁATNY, wymaga jednak zalogowania.
Logowanie
zapomniałem hasła
Załóż konto
Jeśli nie masz jeszcze Konta Użytkownika - prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego. Czas potrzebny na założenie Konta Użytkownika to max. 1 minuta.
Dlaczego warto założyć konto użytkownika?
otrzymujesz bezpłatny dostęp do wielu przydatnych informacji;
co tydzień otrzymasz bezpłatny newsletter informujący o nowych artykułach, wydarzeniach związanych z branżą militarną oraz o najnowszym numerze magazynu SPECIAL OPS;
będziesz miał możliwość brania udziału w konkursach z cennymi nagrodami;
utworzysz swój Profil, dzięki któremu będziesz mógł pisać opinie i komentarze;
będziesz otrzymywać powiadomienia o promocjach i rabatach w naszej Księgarni Militarnej oraz zniżkach w sklepach naszych partnerów biznesowych.
Jednocześnie zapewniamy Cię, iż podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możesz zmienić swoje dane lub zażądać usunięcia konta.
Przed założeniem Konta sugerujemy zapoznać się z regulaminem.
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2017

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie


 

Telefon do zadań specjalnych w Twoim zasięgu »

telefon do zadań specjlanych

(...) wiem więcej »


 

Wybierz szkolenie, które przygotuje Cię na najgorsze » Przeczytaj o właściwościach kompaktowej latarki na broń »
szkolenia bojowe latarka kompaktowa do broni

 


Celownik termowizyjny - jak sprawdza się w trudnych warunkach »

celownik termowizyjny

Urządzenie wyświetla w polu widzenia pozycję GPS operatora. Ponadto posiada wbudowany cyfrowy kompas (...) czytam więcej »

 

 


Przeanalizuj i wybierz najlepszy spektometr i detektor » Przygotuj się do służby nie tylko mundurowej! Weź udział w rekrutacji »
spektometr bezpieczeństwo narodowe

 

Co nowego w systemach łączności dla wojska »

łączność wojska

 


Podnieś swoje kwalifikacje srzeleckie weź udział w kursie strzelań » Proste i uniwersalne - czy widziałeś już te spodnie?
spodnie taktyczne
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Konferencja naukowa: Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej

Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej – to temat przewodni zbliżającej się konferencji naukowej. Podczas wydarzenia poruszone zostaną m.in. następujące problemy:...

Aktualny numer

4/2018
SPECIAL OPS 4/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - FUERZAS COMANDO 2018
  • - KOMANDOSI Z ANTYPODÓW
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl