Najważniejsze założenia stanowiące podstawę opracowanego projektu Systemu Zabezpieczenia Kontrterrorystycznego Polski realizowanego przez wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne Policji wynikające z tego dokumentu to:
- utrzymanie dwustopniowej reakcji na zdarzenie o charakterze terrorystycznym zgodnie z zasadą działania Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji;
- dalsze scalanie istniejących rozwiązań organizacyjnych do pełnego systemu, który ma za zadnie ujednolicić i podnieść do najwyższego poziomu zakres możliwości operacyjnych sił antyterrorystycznych Policji na terenie całego kraju;
- scalenie, ujednolicenie i zoptymalizowanie szkolenia i doskonalenia umożliwiającego przygotowanie sił COAT do prowadzenia działań bojowych na wszystkich poziomach i obszarach;
- system, do którego należy dążyć, charakteryzować się musi przewidywalnością i przejrzystością oraz pewnością, że obszar całego kraju będzie chroniony z taką samą intensywnością.
W celu realizacji powyższych założeń przyjęto plan zmian organizacyjnych w Policji obejmujących między innymi:
- powołanie służby antyterrorystycznej Policji, w skład której wejdą wszystkie jednostki i komórki antyterrorystyczne Policji;
- utworzenie wyspecjalizowanej centralnej jednostki kontrterrorystycznej Policji, o nazwie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji BOA;
- utworzenie we wszystkich Komendach Wojewódzkich Policji, Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;
- ujednolicenie i zoptymalizowanie struktur organizacyjnych Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;
- opracowanie i wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie służby antyterrorystycznej Policji;
- osiągnięcie docelowych stanów etatowych;
- osiągnięcie pełnej zdolności bojowej założonej dla systemu.
Dla sprawności systemu przyjęto, że docelowo wszystkie pododdziały składały się będą z takich samych komponentów, którymi mają być sekcje bojowe. Różnica polegała będzie jedynie na liczbie sekcji w jednostkach oraz specjalizacji bojowej, określanej centralnie.
Do tej pory różnice w zakresie organizacji poszczególnych pododdziałów były znaczne. Istotną zmianą ma być wprowadzenie etatów kierowników sekcji bojowych w pododdziałach jako niższego szczebla dowodzenia, na wzór struktury istniejącej obecnie w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP. Dzięki temu system składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji), różniących się jedynie wielkością (liczbą tak samo zorganizowanych sekcji bojowych).
Największą jednostką będzie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji, który ma być samodzielną jednostką organizacyjną Policji podległą bezpośrednio Komendantowi Głównemu Policji, niewchodzącą w strukturę Komendy Głównej Policji.
Całość ma wchodzić w skład służby antyterrorystycznej Policji, dzięki czemu możliwe będzie określenie zasad funkcjonowania podobnie do służby kryminalnej, śledczej, czy prewencyjnej.
Opracowane mają zostać odrębne od ogólnopolicyjnych przepisy dotyczące chociażby szkolenia i doskonalenia zawodowego, niezbędnego do osiągnięcia właściwego poziomu zdolności bojowych wszystkich komponentów służby.
Nad całością szkolenia nadzór sprawować ma dowódca Centralnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji BOA.
Podstawowe wyposażenie ma zostać zunifikowane zarówno w zakresie umundurowania, jak i uzbrojenia dzięki określeniu jednolitego sposobu finasowania zakupów.
Realizacja opisanej koncepcji została rozpoczęta. Trwają prace nad zmianą ustawy o Policji oraz innych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Policji, umożliwiających wprowadzenie opisanych zmian. Jednocześnie prowadzone są działania niewymagające zmian ustawowych.
Zmienione zostały zadania SPAP, dzięki czemu uwzględniono zapisy ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz zadanie Policji polegające na prowadzeniu działań kontrterrorystycznych nadając im brzmienie:
Do zakresu działania samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji należy w szczególności:
1) przygotowanie i prowadzenie działań kontrterrorystycznych, w tym polegających na fizycznym zwalczaniu terroryzmu;
2) przygotowanie i prowadzenie działań ratunkowych w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia ludzi;
3)
przygotowanie i prowadzenie działań bojowych wymagających użycia
specjalistycznych sił i środków lub stosowania specjalnej taktyki;
4) realizacja zadań związanych z ochroną oraz wsparciem działań ochronnych podejmowanych wobec osób podlegających ochronie;
5) prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych;
6) wspieranie działań ratowniczych;
7)
organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów
jednostek antyterrorystycznych Policji i komórki organizacyjnej Komendy
Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, w zakresie
nabywania umiejętności i uprawnień oraz utrzymywania wysokiej sprawności
fizycznej, niezbędnych do realizacji zadań.
Na mocy decyzji Komendanta Głównego Policji zmienione zostały struktury organizacyjne jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji. Przekształcone zostały Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji a w ich miejsce utworzono Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji. Likwidacji uległ również Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji i w jego miejsce powstał SPAP w Warszawie. W związku z tym od 1 maja funkcjonują w polskiej Policji następujące jednostki antyterrorystyczne:
1. SPAP w Białymstoku,
2. SPAP w Gdańsku,
3. SPAP w Katowicach,
4. SPAP w Krakowie,
5. SPAP w Łodzi,
6. SPAP w Poznaniu,
7. SPAP w Rzeszowie,
8. SPAP w Szczecinie,
9. SPAP we Wrocławiu,
10. SPAP w Bydgoszczy (była SAT),
11. SAPA w Gorzowie Wlkp. (była SAT),
12. SPAP w Kielcach (była SAT),
13. SPAP w Lublinie (była SAT),
14. SPAP w Olsztynie (była SAT),
15. SPAP w Opolu (była SAT),
16. SPAP w Radomiu (była SAT),
17. SPAP w Warszawie (była WR KSP)
oraz Biuro Operacji Antyterrorystycznych jako komórka Komendy Głównej Policji.
Wymienione jednostki różnią się wielkością, uzależnioną od wielkości garnizonu, w którym stacjonuje pododdział.
Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie te jednostki zyskały od kilku do kilkunastu etatów. W tym wzmocniono komórki logistyczne, dzięki czemu możliwe będzie odciążenie funkcjonariuszy pionu bojowego od czynności związanych z obsługą materiałów - techniczną stroną działalności jednostki.
Jedynym podmiotem, który na chwilę obecną nie został objęty zmianami, pozostało BOA KGP.
Podkreślenia wymaga wyraźnie widoczna zmiana w podejściu do realizacji działań bojowych. Wydaje się, że minęły czasy, kiedy z założenia pojedyncza jednostka musiała zrealizować samodzielnie każde nawet największe zadanie bojowe.
Realizacje w których bierze udział kilka lub kilkanaście pododdziałów, stały się normą, a Centralny Odwód Komendanta Głównego Policji uruchamiany jest bez zbędnych oporów ze strony Komendanta Głównego Policji.
Jakość działań jaka została osiągnięta podczas zabezpieczenia Światowych Dni Młodzieży, otworzyła drogę do dalszego rozwoju pododdziałów antyterrorystycznych polskiej Policji i tworzonego przez nie systemu umożliwiającego Policji realizację działań kontrterrorystycznych na terenie całego kraju.
Opracowana w Komendzie Głównej Policji koncepcja zmian jest bardzo obiecująca, a wprowadzanie jej założeń już się rozpoczęło. Realizacja jej wszystkich zapisów wymaga jednak dalszych intensywnych prac. Należy mieć nadzieję, że nie zostaną one zaniechane i jak powiedział podinsp. Dariusz Zięba: - „Chcielibyśmy, by ta nowa struktura zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Jeśli tak się stanie, zadanie, jakie nałożono na Policję ustawą o działaniach antyterrorystycznych, realizowane będzie przez Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji oraz samodzielne pododdziały antyterrorystyczne Policji” . Cdn.?
Czytaj też: Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia) >>>
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |