Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia)

Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych

Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych

Od wielu lat w Polsce trwa dyskusja nad zasadami użycia broni przez funkcjonariuszy służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, a w szczególności funkcjonariuszy jednostek specjalnych, prowadzących działania wobec najniebezpieczniejszych przestępców.

For several years in Poland one of the most discussed issues is the one concerning rules of engagement and the use of the firearms by the services responsible for the national security, especially the SOF units that conduct operations against the most dangerous criminals. The article presents the analysis of the changes in the Polish law that defines these rules.

Zdjęcia: Mateusz J. Multarzyński

Zobacz także

Marcin Szymański Dwa lata po rozpoczęciu inwazji

Dwa lata po rozpoczęciu inwazji Dwa lata po rozpoczęciu inwazji

Dwa lata po rozpoczęciu wojny w Ukrainie prezydent Rosji zasiadł naprzeciwko kontrowersyjnego, byłego dziennikarza Fox News Tuckera Carlsona. Tak zaczął się pierwszy od momentu rozpoczęcia inwazji wywiad...

Dwa lata po rozpoczęciu wojny w Ukrainie prezydent Rosji zasiadł naprzeciwko kontrowersyjnego, byłego dziennikarza Fox News Tuckera Carlsona. Tak zaczął się pierwszy od momentu rozpoczęcia inwazji wywiad Putina z zachodnim reporterem. Dlaczego właśnie Carlson? Dyktator z Kremla poczuł się przy nim bezpiecznie – Tucker jest znany z prorosyjskich poglądów, szerzenia teorii spiskowych i bliskich kontaktów z byłym prezydentem USA Donaldem Trumpem. Stąd też podczas wywiadu nie padło ani jedno, choćby...

Anna Grabowska-Siwiec Fizyczne rozpoznanie infrastruktury krytycznej

Fizyczne rozpoznanie infrastruktury krytycznej Fizyczne rozpoznanie infrastruktury krytycznej

W 2023 r. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymała aż szesnaście osób podejrzewanych o szpiegostwo na rzecz Rosji. Najobszerniej sprawę opisał „The Washington Post”, wskazując, że zatrzymane osoby...

W 2023 r. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymała aż szesnaście osób podejrzewanych o szpiegostwo na rzecz Rosji. Najobszerniej sprawę opisał „The Washington Post”, wskazując, że zatrzymane osoby dokonywały rozpoznawania obiektów militarnych i portów. Fizyczne rozpoznawanie infrastruktury krytycznej, w tym transportu kolejowego, od wielu lat traktowano w Polsce jako formę działania obcych wywiadów o małej skali. W związku z wojną w Ukrainie zyskało ono nowe życie. Monitoring wojskowych transportów...

Karolina Wojtasik Co ty wiesz o operacji SAMUM

Co ty wiesz o operacji SAMUM Co ty wiesz o operacji SAMUM

Ta scena bardzo szybko stała się kultowa. Oto trójka amerykańskich funkcjonariuszy w piwnicy ambasady RP w Iraku usiłuje nauczyć się wymowy swoich nowych danych. Nazwiska oczywiście obfitują w szeleszczące...

Ta scena bardzo szybko stała się kultowa. Oto trójka amerykańskich funkcjonariuszy w piwnicy ambasady RP w Iraku usiłuje nauczyć się wymowy swoich nowych danych. Nazwiska oczywiście obfitują w szeleszczące głoski, które dla każdego, z wyjątkiem Polaka, brzmią jak brzęczenie muchy. Czas mija, a „być albo nie być” całej operacji zależy od tego, czy Amerykanin w stosownej chwili powie bez akcentu „Grzegorz Ćwikliński”. Wygląda na to, że nie powie. Wtedy wkracza Bogusław Linda w roli wzorowanej na postaci...

Podczas okresu transformacji na początku lat 90. ubiegłego wieku tworzone były rozwiązania organizacyjne i prawne, określające zasady funkcjonowania nowo tworzonych formacji mundurowych. Rozwiązania te obejmowały również regulacje dotyczące użycia broni palnej.

W pierwotnym tekście ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku (DzU 1990 nr 30, poz. 179) wprowadzono bardzo restrykcyjną formułę, z której wynikało, że użycie broni przez funkcjonariusza powinno następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia.

Zapis taki nie pozostawiał możliwości interpretacji, a każde użycie broni palnej skutkujące śmiercią osoby stanowiło podstawę do postawienia zarzutu przekroczenia uprawnień przez funkcjonariusza, który broni użył.

Z upływem czasu zapis ten uległ zmianie i usunięto część mówiącą o zakazie pozbawienia życia pozostawiając zwrot dotyczący obowiązku działania w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni palnej. Nie była to jedyna regulacja ograniczająca znacząco możliwość skutecznego działania jednostek specjalnych.

O autorze:
Dr Michał „Łysy” Stępiński – adiunkt Zakładu Zarządzania Kryzysowego, Instytutu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydziału Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, adiunkt Instytutu Bezpieczeństwa Narodowego Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, członek Stowarzyszenia Ekspertów Bezpieczeństwa RP, w latach 1990–2016 funkcjonariusz Policji, pełnił służbę w jednostkach antyterrorystycznych Policji, m.in. jako dowódca Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji oraz dyrektor Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.

Kolejnym problemem była obowiązująca procedura przed użyciem broni, która w pełnej formule obejmowała bardzo wiele czynności (między innymi: wezwanie do zaprzestania bezprawnych czynności, ostrzeżenie o użyciu broni palnej, oddanie strzału ostrzegawczego) i w zasadzie niemożliwa była do zrealizowania zgodnie z założeniami taktycznymi zespołowych działań bojowych oraz strzelców wyborowych.

Trudno jest spełnić obowiązek ostrzeżenia o użyciu broni w przypadku, kiedy strzelec wyborowy znajduje się kilkaset metrów od celu. Próbowano co prawda dokonywać interpretacji przepisów w sposób umożliwiający wykonanie zadania, lecz były to pomysły raczej dyskusyjne (np. założono, że przepis mówi o obowiązku wydania przez policjanta okrzyku, a nie o tym, że osoba musi ten okrzyk usłyszeć).

Na przełomie 2012 i 2013 roku pojawiła się szansa na uregulowanie zasad użycia broni przez funkcjonariuszy w sposób umożliwiający skuteczne prowadzenie działań przeciwko najbardziej zdeterminowanym przestępcom.

W związku z orzeczeniem niekonstytucyjności zapisów dotyczących użycia broni palnej zawartych w ustawach kompetencyjnych poszczególnych służb, przystąpiono do stworzenia jednolitej ustawy regulującej tę kwestię we wszystkich podmiotach posiadających takie uprawnienie. Niestety mimo wielokrotnego zgłaszania takiej potrzeby nie tylko przez funkcjonariuszy (szczególnie jednostek specjalnych), ale również przedstawicieli nauk o bezpieczeństwie, nie zdecydowano się na usprawnienia w tym obszarze, argumentując, że bardziej restrykcyjne rozwiązania budzą zbyt wiele wątpliwości w sferze etycznej oraz ochrony praw człowieka.

Czytaj też: Licencja na zabijanie? >>>

Uchwalona dnia 24 maja 2013r. ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (DzU z 2013 r. poz. 628) utrzymała jako jedną z podstawowych zasadę minimalizacji szkody. Dla funkcjonariusza działającego na podstawie tej regulacji prawnej, oznacza to tyle, że zawsze po użyciu broni będzie musiał wykazać, że wyrządził swoim działaniem możliwie najmniejszą szkodę osobie, wobec której tej broni używał.

W związku z powyższym nadal dyskusyjne w zakresie formalnoprawnym pozostaje użycie broni w sposób wskazujący na zamiar pozbawienia życia.

Co więcej, w ustawie tej dodatkowo skomplikowano kwestię użycia broni, nie dopuszczając możliwości wydania rozkazu o jej użyciu.

Rozwiązanie takie nakłada na każdego policjanta używającego broni obowiązek osobistego rozważenia, czy zaistniały przesłanki ustawowe do takiego właśnie postępowania i nawet w działaniach zespołowych nie ma możliwości wydania polecenia lub rozkazu, który stanowiłby podstawę do oddania strzału.

W efekcie powstała sytuacja, w której policjant jednostki antyterrorystycznej walcząc z terrorystami, miałby takie same uprawnienia jak wszyscy inni policjanci i musiał stosować się do ogólnych zasad, nieuwzględniających możliwości i zasad prowadzenia działań bojowych w takich warunkach.

Ten stan rzeczy doprowadził do ograniczenia możliwości działania jednostek specjalnych policji i pozostałych służb posiadających takie jednostki, w takim stopniu, że istniała uzasadniona obawa o skuteczność ich działań.

Na szczęście po wielu latach oczekiwania 10 czerwca 2016 roku podmioty odpowiedzialne za podejmowanie działań zmierzających do zwalczania terroryzmu w Polsce, otrzymały nową podstawę prawną do prowadzenia działań w tym zakresie.

Ustawa o działaniach antyterrorystycznych (DzU z 2016 r., poz. 904), określiła jednoznacznie obszary odpowiedzialności, wskazując tych, którzy mają realizować poszczególne rodzaje działań, oraz zmieniła zasady użycia broni palnej określone we wcześniejszych aktach prawnych. Wprowadzono postulowane od wielu lat rozwiązania.

Jednym z nich jest specjalne użycie broni, które połączyło formułę „strzału ratunkowego” oraz „strzału na rozkaz”.

Szczególnie te zagadnienia były szeroko dyskutowane i stanowiły podstawę częstych polemik. W wielu publikacjach i dyskusjach medialnych mówiono o „strzale snajperskim”, „strzale śmiertelnym” czy „strzale ratowniczym”, jednak w zamyśle zawsze dotyczyło to możliwości skutkowego, śmiertelnego użycia broni przez funkcjonariuszy prowadzących działania bojowe przeciwko sprawcom stwarzającym swoim zachowaniem bezpośrednie zagrożenie dla życia osób.

Dzięki wprowadzeniu tego przepisu powstała sytuacja, w której ściśle określonym funkcjonariuszom jednostek specjalnych przysługują szczególne uprawnienia dostosowane do warunków prowadzenia zespołowych działań bojowych.

W chwili obecnej w Polsce obowiązują równocześnie dwa akty prawne regulujące użycie broni palnej z zastrzeżeniem, że ustawa o środkach przymusu bezpośredniego stanowi przepis ogólny, a ustawa o działaniach antyterrorystycznych przepis szczególny, ponieważ dotyczy:

  • postępowania tylko i wyłącznie w jednej szczególnej sytuacji, jaką jest prowadzenie działań antyterrorystycznych,
  • tylko wymienionych podmiotów, a nie wszystkich uprawnionych do użycia broni.

Rozdział 4 ustawy o działaniach antyterrorystycznych nosi tytuł „Działania antyterrorystyczne na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym, w tym działania kontrterrorystyczne”. Wskazuje to, że działania kontrterrorystyczne wchodzą w skład działań antyterrorystycznych jako ich specyficzna forma. Jest to rozwiązanie odmienne od podejścia zakładającego, że antyterroryzm i kontrterroryzm są to dwa niezależne, niezwiązane ze sobą obszary zwalczania terroryzmu. Specjalne użycie broni wykorzystywane w ramach działań kontrterrorystycznych różni się od ogólnych zasad użycia broni wynikających z ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej i w znacznej mierze spełnia zgłaszane w tym zakresie postulaty niezbędnych zmian.

Przede wszystkim zniesiona została zasada minimalizacji szkody, a ustawodawca dał uprawnienie, z którego wynika wprost możliwość użycia broni, którego skutkiem może być śmierć lub bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia osoby, wobec której używana jest broń w sposób specjalny. Wobec powyższego osoba używająca broni w tej formule może oddać strzał z zamiarem pozbawienia życia.

Wprowadzono również instytucję rozkazu, na podstawie którego dochodzi do specjalnego użycia broni. Dzięki temu funkcjonariusz używający broni w sposób specjalny, jako podstawę takiego postępowania może powołać się na otrzymany rozkaz, a nie musi przedstawiać własnej oceny sytuacji operacyjnej, w której działał.

Zniesiono także obowiązek wykonywania czynności przed użyciem broni, dzięki temu uprawniony funkcjonariusz lub żołnierz z założenia nie ostrzega o użyciu broni i nie wzywa do zachowania zgodnego z prawem, nie musi również identyfikować okrzykiem formacji, w której pełni służbę, nie oddaje także strzału ostrzegawczego.

Specjalne użycie broni jako rozwiązanie dające wyjątkowe, szczególne uprawnienia zostało obwarowane precyzyjnie określonymi ograniczeniami, którymi są:

  • czynności muszą być prowadzone w ramach działań kontrterrorystycznych zgodnie z ustawą o działaniach antyterrorystycznych,
  • specjalne użycie broni musi być niezbędne do przeciwdziałania bezpośredniemu, bezprawnemu, gwałtownemu zamachowi na życie lub zdrowie człowieka lub do uwolnienia zakładnika,
  • użycie broni na ogólnych zasadach, czyli w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę jest niewystarczające,
  • muszą zostać uwzględnione wszelkie okoliczności zdarzenia o charakterze terrorystycznym oraz możliwości działań kontrterrorystycznych,
  • specjalne użycie broni palnej dopuszczalne jest jedynie przeciwko osobie dokonującej zamachu albo biorącej lub przetrzymującej zakładnika.

Czytaj też: Paragraf dla strzelca >>>

W ustawie o działaniach antyterrorystycznych wprowadzono po raz pierwszy w ustawodawstwie polskim pojęcie działań kontrterrorystycznych. Są to działania wobec sprawców, osób przygotowujących lub pomagających w dokonaniu przestępstwa o charakterze terrorystycznym, prowadzone w celu wyeliminowania bezpośredniego zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osób lub mienia przy wykorzystaniu specjalistycznych sił i środków oraz specjalistycznej taktyki działania.

Z powyższego wynika, że ten rodzaj działań prowadzić mogą jedynie jednostki specjalne posługujące się specjalistyczną taktyką oraz dysponujące specjalistycznymi siłami i środkami. W polskiej Policji są to pododdziały antyterrorystyczne (17 jednostek: BOA KGP, SPAP-y, SAT-y KWP).

Ustawa o działaniach antyterrorystycznych usankcjonowała stan już istniejący, jednak do tej pory niesformalizowany i nałożyła na Policję zadanie prowadzenia działań kontrterrorystycznych. W chwili obecnej Policja jest jedyną służbą wprost wskazaną jako odpowiedzialna za realizację zadań w tym obszarze. W ten sposób zakończyły się dyskusje o zasadności funkcjonowania w Policji pododdziałów antyterrorystycznych.

Poza funkcjonariuszami Policji do specjalnego użycia broni prawo mają:

  • funkcjonariusze Straży Granicznej,
  • funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • żołnierze Sił Zbrojnych RP,
  • żołnierze Żandarmerii Wojskowej.

Podstawowym wymogiem dopuszczalności specjalnego użycia broni jest stwierdzenie, że doszło do zdarzenia o charakterze terrorystycznym. We wprowadzonym rozwiązaniu określono, że wystarczy podejrzenie, że dokonane zostało przestępstwo o charakterze terrorystycznym lub istnieje zagrożenie zaistnienia takiego przestępstwa, aby zakwalifikować zdarzenie jako terrorystyczne. Nie wiadomo jednak, jak dalece musi być uprawdopodobnione podejrzenie, aby uznać sytuację za zdarzenie o charakterze terrorystycznym, kto powinien dokonać takiej kwalifikacji i jakie informacje są niezbędne do rozpoczęcia działań antyterrorystycznych (w tym kontrterrorystycznych).

W przypadku działań planowych, zebranie informacji w tym zakresie nie powinno stanowić problemu. Inaczej sytuacja przedstawiała się będzie w przypadku zdarzenia nagłego. Niezmiernie trudno będzie określić, czy sprawcy stwarzający swoim działaniem zagrożenie dla życia i zdrowia wielu osób są terrorystami czy pospolitymi przestępcami, przecież różnica polega jedynie na motywie i celu działania.

Dobrym przykładem takiej sytuacji operacyjnej, w której niezmiernie trudno będzie zakwalifikować jednoznacznie rodzaj zdarzenia, jest działanie „aktywnego strzelca”. W chwili zdiagnozowania zjawiska na przełomie XX i XXI wieku sprawcami czynów określanych tym mianem były osoby w większości zaburzone psychicznie, a ich działanie nie było związane z działalnością terrorystyczną. Dzisiaj metodę tę przejęli terroryści i wykorzystują ją do realizacji swoich celów.

Na chwilę obecną nie został wypracowany żaden algorytm ani wskazówki pomagające w takiej ocenie, a metody działania terrorystów na pewno nie ułatwiają sytuacji.

Czytaj też: Ustawy, snajperzy i terroryści >>>

Proces dopuszczalności specjalnego użycia broni jest wieloetapowy i muszą w nim uczestniczyć wskazane w ustawie podmioty, którymi są:

1. Organ wyznaczający kierującego działaniami antyterrorystycznymi na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym:

    • Komendant Główny Policji, a w sytuacjach niecierpiących zwłoki właściwy Komendant Wojewódzki Policji,
    • w przypadku zdarzenia o charakterze terrorystycznym na obszarach lub w obiektach należących do komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych albo administrowanych przez te komórki i jednostki organizacyjne Minister Obrony Narodowej, lub w przypadku niecierpiącym zwłoki Komendant Żandarmerii Wojskowej,

2. Kierujący działaniami antyterrorystycznymi na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którym może być wyznaczony funkcjonariusz Policji, lub odpowiednio żołnierz Żandarmerii Wojskowej,

3. Dowódca grupy kontrterrorystycznej, którym jest funkcjonariusz Policji lub żołnierz Żandarmerii Wojskowej wchodzący w skład tej grupy.

Pierwszym etapem umożliwiającym specjalne użycie broni jest wyznaczenie kierującego działaniami antyterrorystycznymi na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym, a funkcję tę mogą pełnić jedynie policjanci oraz żołnierze Żandarmerii Wojskowej.

Z tego powodu pomimo że do specjalnego użycia broni uprawnionych jest pięć podmiotów (Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Siły Zbrojne RP, Żandarmeria Wojskowa) funkcjonariusze Straży Granicznej i ABW oraz żołnierze Sił Zbrojnych RP nie mogą samodzielnie używać broni w sposób specjalny. W ich przypadku możliwe jest to jedynie w ramach działań dowodzonych przez Policję lub Żandarmerię Wojskową.

Kierujący działaniami wyznacza dowódcę grupy kontrterrorystycznej oraz podejmuje decyzję o dopuszczalności specjalnego użycia broni.

Dowódca grupy kontrterrorystycznej po otrzymaniu informacji, że podjęta została decyzja o dopuszczalności specjalnego użycia broni i przeanalizowaniu sytuacji operacyjnej wydaje rozkaz funkcjonariuszom i żołnierzom wchodzącym w skład grupy. Podkreślić należy, że jedynie funkcjonariusze wchodzący w skład grupy kontrterrorystycznej i jedynie w trakcie jej działania mają to wyjątkowe uprawnienie.

Przepis nie reguluje formy, jaką musi przyjąć rozkaz, określono jedynie, że musi on określać cel i sposób specjalnego użycia broni. Obowiązek wskazania tych dwóch elementów spoczywa na dowódcy grupy kontrterrorystycznej wydającym rozkaz.

Specjalne użycie broni nie jest formułą przynależną jedynie strzelcom wyborowym, ale wszystkim rodzajom sił wchodzącym w skład grupy kontrterrorystycznej (a więc również funkcjonariuszom i żołnierzom zespołów bojowych) i musi być to uwzględnione w treści rozkazu. Z tego powodu rozkaz może przybierać różne formy i inaczej będzie sformułowany dla strzelców wyborowych, inaczej dla operatorów zespołów i grup bojowych.

Uprawnienie wygasa z chwilą cofnięcia decyzji o dopuszczalności specjalnego użycia broni lub zakończenia działań grupy kontrterrorystycznej.

Wprowadzone rozwiązanie daje całkiem nowe możliwości prowadzenia działań i w dużej mierze spełnia oczekiwania środowiska operatorów jednostek specjalnych. Zwiększa bezpieczeństwo prawne funkcjonariuszy biorących udział w działaniach kontrterrorystycznych. Sankcjonuje również potrzebę funkcjonowania jednostek specjalnych przygotowanych do prowadzenia ratunkowych działań bojowych. Nie jest jednak pozbawione zastrzeżeń i rozwiązań budzących wątpliwości.

Po pierwsze, nie wiadomo, jakie przesłanki muszą zaistnieć, aby zdarzenie zostało zakwalifikowane jako terrorystyczne, nie wiadomo także, kto ma podjąć taką decyzję?

Ustawa nie reguluje również tego, co się stanie, jeśli po zakwalifikowaniu zdarzenia jako terrorystycznego i w związku z tym skutkowym, śmiertelnym użyciu broni okaże się, że motyw działania sprawców był czysto kryminalny?

Największe jednak zastrzeżenia budzi umieszczenie specjalnego użycia broni w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz określenie jego dopuszczalności jedynie w ramach działań kontrterrorystycznych. Powoduje to nierównomierność ochrony życia i zdrowia obywateli RP.

Ofiary działań pospolitych przestępców nie będą mogły w związku z tym liczyć na tak skuteczną reakcję organów porządku jak w przypadku ofiar terrorystów, a przecież zagrożenie w obu przypadkach może być takie samo.

Mnogość działań przestępczych powodujących bezpośrednie zagrożenie życia ludzi uzasadnia wprowadzenie formuły specjalnego użycia broni do ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, i nie ograniczanie jej jedynie do działań kontrterrorystycznych. Podsumowując, wprowadzone zasady specjalnego użycia broni są bezspornie krokiem w dobrym kierunku, rozwiązanie to wymaga jednak dalszego usprawnienia.

Czytaj też: Rok 2016 – podsumowanie >>>

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

dr Michał „Łysy” Stępiński Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2

Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2 Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2

W 2015 roku w organizacji Policji zaszły istotne zmiany otwierające drogę do uporządkowania i znaczącego usprawnienia działania jednostek i komórek antyterrorystycznych. Polegały one na powołaniu Centralnego...

W 2015 roku w organizacji Policji zaszły istotne zmiany otwierające drogę do uporządkowania i znaczącego usprawnienia działania jednostek i komórek antyterrorystycznych. Polegały one na powołaniu Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji oraz wprowadzeniu nowych regulacji dotyczących metod i form działania pododdziałów antyterrorystycznych Policji (patrz: „Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji” - „SPECIAL OPS” 3/2016).

Ireneusz Chloupek Primo-Intervenant 3

Primo-Intervenant 3 Primo-Intervenant 3

Rosnąca liczba zamachów przeprowadzanych przez ekstremistów islamskich oraz ich naśladowców stała się w wielu państwach oczywistym impulsem do rozbudowy i modernizacji jednostek kontrterrorystycznych....

Rosnąca liczba zamachów przeprowadzanych przez ekstremistów islamskich oraz ich naśladowców stała się w wielu państwach oczywistym impulsem do rozbudowy i modernizacji jednostek kontrterrorystycznych. Konieczność dysponowania jak najlepiej przygotowanymi, silnymi formacjami o takim charakterze jest w obliczu współczesnych zagrożeń terroryzmem bezdyskusyjna, jednak modus operandi sprawców zamachów z ostatnich lat sprawia, że w wielu przypadkach interwencja takich jednostek może być spóźniona, a istotniejszego...

Ireneusz Chloupek Reforma – od DWS do COS cz.2

Reforma – od DWS do COS cz.2 Reforma – od DWS do COS cz.2

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym...

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym uznaniem sojuszników rodzaju Sił Zbrojnych RP. W ramach reformy systemu kierowania i dowodzenia (SKiD) SZ RP dokonano radykalnych zmian w podporządkowaniu oraz strukturach zarządzania Wojskami Specjalnymi. Zmian, które niczego w nich nie usprawniły, a jedynie zdezorganizowały to, co dobrze funkcjonowało,...

CR Specjaliści z rezerwy

Specjaliści z rezerwy Specjaliści z rezerwy

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie...

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie i umiejętności - niezbędne w określonych sytuacjach, gdy jednostka przechodzi do działań bojowych czy wydziela komponenty do operacji poza granicami kraju, ale z drugiej strony, często tak specjalistyczne, że trudno je wykorzystać, utrzymywać i rozwijać podczas codziennej służby garnizonowej. Rozwiązaniem...

Przemysław Guła Działania drugiego planu

Działania drugiego planu Działania drugiego planu

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się...

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się zdarza, aby taki przekaz zagłębiał się w szczegóły dotyczące ewakuacji osób. Czy wynika to tylko z ochrony procedur taktycznych? Moim zdaniem głównie z faktu uznawania samej ewakuacji za o wiele mniej ważną – a byłoby dobrze stawiać ją pod tym względem zaraz za szturmem.

CR Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Bezzałogowce w działaniach specjalnych Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko...

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko zaczęła być wykorzystywana także przez siły policyjne i wojskowe, m.in. do wykonywania zdjęć powierzchni ziemi z powietrza.

Sebastian Kalitowski Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na...

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na łamach „Washington Post” i „Associated Press”, które na krótko po zabiciu Osamy bin Ladena przekazały kolejne potwierdzające to istotne informacje.

CR Biometryka w działaniach specjalnych

Biometryka w działaniach specjalnych Biometryka w działaniach specjalnych

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym...

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym im przez polityków oraz dostosować się do nowych warunków operacji realizowanych przez Sojusz. Najczęstsze obecnie działania przeciwpartyzanckie (COIN) wymagają m.in. przyjęcia przez armie - w tym ich siły specjalne – technik, taktyki i procedur typowych bardziej dla służb specjalnych i policyjnych.

Patrick von Krienke Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy...

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

CR Post mortem

Post mortem Post mortem

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji...

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji operacji specjalnej realizowanej przez siły specjalne wspólnie ze służbami specjalnymi, przeciwko celom takim jak Osama bin Laden (OBL). A właśnie tym była operacja „Neptune Spear” .

Michał Piekarski Polityczny skalpel

Polityczny skalpel Polityczny skalpel

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną...

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną od dotychczasowych konfliktów. Obecnie, w dziesiątym roku globalnej wojny z terroryzmem, można stwierdzić, że przewidywania te były słuszne. To operatorzy jednostek specjalnych odegrali kluczową rolę w obaleniu reżimu talibów w 2001 roku, torowali drogę regularnym dywizjom w Iraku dwa lata później,...

Michał Piekarski Licencja na zabijanie?

Licencja na zabijanie? Licencja na zabijanie?

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę...

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę codzienną i strony internetowe. Obecność różnego rodzaju poglądów – a czasem mitów – związanych ze zwalczaniem terrorystów i innych...

CR Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk...

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk NATO w Afganistanie, poszczególne kraje wchodzące w skład koalicji realizują swoje zadania militarne z pełną świadomością, że fi asko tej misji może spowodować potężny kryzys w sojuszu.

Ireneusz Chloupek Wspólne zadanie

Wspólne zadanie Wspólne zadanie

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie...

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie kraju, wymagającym za angażowania ponadprzeciętnych sił. Wydział Zabezpieczenia Specjalnego BOR wsparli więc, nie po raz pierwszy zresztą, policyjni antyterroryści z BOA, co kolejny raz pokazało, jak ważne jest zadbanie o regularną współpracę szkoleniową między tymi dwiema formacjami.

Michał Piekarski Terror na ulicach

Terror na ulicach Terror na ulicach

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone...

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone karabinki automatyczne i otwierają ogień do podróżnych. Zginęło 26 osób, ponad siedemdziesiąt zostało rannych. Dwóch sprawców zginęło, trzeci został ujęty.

Ireneusz Chloupek ATLAS - pomoc i współpraca

ATLAS - pomoc i współpraca ATLAS - pomoc i współpraca

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze...

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze wolności, ochrony i sprawiedliwości (...) poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej lub innej, zwłaszcza terroryzmu (…), dzięki ściślejszej współpracy policji, służb celnych oraz innych właściwych władz w Państwach Członkowskich, prowadzonej zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem...

Sebastian Kalitowski Morski terroryzm

Morski terroryzm Morski terroryzm

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy...

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy żeglugi. O tym, jak łatwym celem ataków terrorystycznych mogą być statki, niech świadczy choćby ostatni wzrost aktywności pirackiej w rejonie Rogu Afryki. W samym tylko 2009 roku doszło do 406 ataków o charakterze aktu piractwa morskiego, z czego 202 zakończyły się sukcesem.

Michał Piekarski Zagrożone mistrzostwa

Zagrożone mistrzostwa Zagrożone mistrzostwa

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej...

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej dyscyplinie jak piłka nożna, zawsze są poważnym wyzwaniem dla służb odpowiedzialnych za ich bezpieczny przebieg.

Michał Piekarski Zamach w Fort Hood

Zamach w Fort Hood Zamach w Fort Hood

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team...

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team żandarmerii wojskowej przybyły na miejsce zdarzenia. Według dostępnych informacji, sprawcę obezwładnili pierwsi przybyli funkcjonariusze cywilnej policji, jednak grupy specjalne prawdopodobnie przeczesywały teren bazy i pozostawały w gotowości na wypadek, gdyby sprawca nie działał sam. Warto zwrócić...

Michał Piekarski Bezpieczne mistrzostwa

Bezpieczne mistrzostwa Bezpieczne mistrzostwa

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL...

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL OPS” 3-4/2010) zostały omówione możliwe rodzaje zagrożeń terrorystycznych. Tym razem więcej miejsca poświęcimy możliwościom zapobiegania im oraz reagowania na sytuacje kryzysowe.

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

CR Jesteśmy gotowi?

Jesteśmy gotowi? Jesteśmy gotowi?

Dynamika zmian polityczno-społecznych i gospodarczych na świecie doprowadziła do wykrystalizowania się trzech najbardziej prawdopodobnych czynników zagrożeń o charakterze terrorystycznym, które mogą wystąpić...

Dynamika zmian polityczno-społecznych i gospodarczych na świecie doprowadziła do wykrystalizowania się trzech najbardziej prawdopodobnych czynników zagrożeń o charakterze terrorystycznym, które mogą wystąpić w Europie. Są to zagrożenia terroryzmem religijnym, nacjonalistycznym oraz ekoterroryzmem.

Sebastian Kalitowski Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Dane i statystyki pokazują, że liczba ataków pirackich i morskich napadów zbrojnych na świecie zmniejsza się. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Ocean Beyond Piracy w 2011 r. doszło...

Dane i statystyki pokazują, że liczba ataków pirackich i morskich napadów zbrojnych na świecie zmniejsza się. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Ocean Beyond Piracy w 2011 r. doszło do spadku aktywności piratów oraz liczby aktów przemocy w stosunku do marynarzy na morzu. Odnotowane przez IMB incydenty ataku pirackiego i napadu zbrojnego w 2011 roku pokazują niewielki spadek z liczby 445 ataków w 2010 roku do 439 w 2011 roku. Pomimo globalnego spadku w ubiegłym roku aktywność...

CR Reforma

Reforma Reforma

Polskie siły zbrojne od wielu lat dotykane są różnego rodzaju reformami, reorganizacjami i innymi zmianami „na lepsze”. W lipcu br. minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak przedstawił „projekt założeń...

Polskie siły zbrojne od wielu lat dotykane są różnego rodzaju reformami, reorganizacjami i innymi zmianami „na lepsze”. W lipcu br. minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak przedstawił „projekt założeń ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw”, który jest przygotowaniem do nowej reformy Sił Zbrojnych RP, mającej wpływ m.in. także na przyszłość Wojsk Specjalnych.

Wybrane dla Ciebie

Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę » Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku » Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »  Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »  Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Gdzie doposażysz się taktycznie »

Gdzie doposażysz się taktycznie » Gdzie doposażysz się taktycznie »

Kompletna ochrona balistyczna »

Kompletna ochrona balistyczna » Kompletna ochrona balistyczna »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych » Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą » Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty odporne na wszystko »

Buty odporne na wszystko » Buty odporne na wszystko »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego » Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach? Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą » Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Najnowsze produkty i technologie

Militaria.pl Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem? Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii...

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii oporządzenia.

Transactor Security Sp. z o.o. Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do...

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.

Dariusz Leżała, Transactor Security Sp. z o.o. Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego...

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego rozwoju sprzętu specjalistycznego umożliwiającego ich ujawnienie i identyfikację. Naprzeciw tym wymogom wychodzi firma Transactor Security Sp. z o.o., która w ofercie ma najnowsze rozwiązania sprzętowe firm VIDISCO Ltd. oraz Viken Detection.

Militaria.pl Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach...

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach polowych, w tym także podczas sytuacji kryzysowych czy akcji ratunkowych. Bardzo ważne jest to, aby taktyczne wyposażenie medyczne było łatwe w transporcie i szybkie w użyciu. W tym artykule omawiamy najpotrzebniejsze wyposażenie medyczne, które warto mieć przy sobie.

Ha3o Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania...

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania do warunków zależy jakość obserwacji przekładająca się na bezpieczeństwo indywidualne oraz powodzenie całego wykonanego zadania. I choć wydawać by się mogło, że obecne rozwiązania w zakresie optyki taktycznej oferują bardzo wiele, to okazuje się, że w tej materii można pójść jeszcze o krok dalej,...

Militaria.pl Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak...

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak i początkujący entuzjaści survivalu i bushcraftu docenią znaczenie starannie dobranego zestawu niezbędnych przedmiotów.

Griffin Group Defence Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji,...

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji, pozwalają one na wykrycie nawet mało widocznych celów - w kamuflażu lub w otoczeniu, które utrudnia rozpoznanie.

Patryk Kościński Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego...

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego i ciepłego obuwia na zimę. Polecane są dla żołnierzy, pracowników leśnych, służb mundurowych oraz osób, które lubią aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu w zimie. Wykonane są ze skóry i materiału izolacyjnego Gore-Tex THERMIUM, który zapewnia dobrą izolację termiczną. Dzięki temu w butach można...

Militaria.pl Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym...

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym możliwości dostosowywania kąta padania strumienia światła przy zachowaniu swobody ruchów. Wszystkie te udogodnienia zapewniają latarki czołowe i kątowe.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.