MSPO 2015 (cz. 2.)

Eagle V / Hawkei
 5  9. Ciąg dalszy artykułu...

Eagle V

 

Szwajcarski Eagle („SPECIAL OPS” 3/2015) to weteran walki o polski rynek, gdyż po raz pierwszy Eagle IV był prezentowany na MSPO w 2007 roku (wtedy jeszcze przez firmę MOWAG GmbH). Trzeba przyznać, że GDELS wraz ze swoim polskim partnerem, firmą IMS Griffin, konsekwentnie promuje i buduje wizerunek oraz swoją pozycję na naszym rynku, a Eagle V zaliczany jest do faworytów planowanego na przyszły rok rozstrzygnięcia programu WPWS.

Przypomnijmy, że przy masie własnej 6700 kg, ładowność wozu wynosi 3300 kg, a jego DMC to 10 000 kg. Pojazd ma następujące wymiary: długość 5400 mm, szerokość 2200 mm i wysokość (bez uzbrojenia) 2400 mm.

Układ napędowy Eagle’a V składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISB 6.7 E3 245 o mocy 183 kW/250 KM oraz 5-biegowej automatycznej skrzyni Allison 2500 SP. Są to więc rozpowszechnione, również na rynku cywilnym, podzespoły, co powinno mieć wpływ również na obniżenie kosztów eksploatacji.

Firma GDELS – Mowag jest otwarta na rozwiązania umożliwiające kooperację produkcyjną z lokalnymi podwykonawcami. Możliwe jest też przekazanie montażu czy częściowej produkcji pojazdów do kraju odbiorcy, o ile takie działania będą ekonomicznie uzasadnione np. ze względu na liczbę zamówionych wozów. W tym kierunku idą właśnie działania i rozmowy handlowe GDELS z przedstawicielami polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Eagle do niedawna był też jedyną konstrukcją, która mogła „pochwalić się” sukcesem rynkowym, m.in. 176 wozami Egale V dla Deutsches Heer. Od 2014 r. Eagle V w wersji 5-miejscowej, a więc zbliżonej do jednej z konfiguracji WPWS-a, dostarczany jest również armii duńskiej.

Hawkei

Hawkei („SPECIAL OPS” 6/2014) to jeden z trzech zagranicznych potencjalnych kandydatów na WPWS-a oferowany przez polski oddział koncernu Thales. Pojazd ten był już po raz drugi prezentowany w Kielcach i podobnie jak w zeszłym roku tuż przed MSPO był on również demonstrowany na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.

Hawkei został wybrany w grudniu 2011 r. w ramach programu Land 121 faza 4 – Protected and Unprotected Light Vehicles, jako preferowany następca części z obecnie eksploatowanych nieopancerzonych Land Roverów 4x4 i 6x6 (1300 szt.), które również są zastępowane Mercedesami G-klasa (wersje 4x4 i 6x6) zakupionymi w liczbie 2146 szt. w 2007 (faza 3A) i 2011 r. (faza 5A).

W czerwcu 2012 roku australijskie Ministerstwo Obrony podpisało kontrakt z firmą Thales Australia (wcześniej Australian Defence Industries Ltd., producent m.in. pojazdu Bushmaster) na budowę 6 prototypów przeznaczonych do testów, co było m.in. wynikiem testów porównawczych Hawkeia z innymi pojazdami, w tym oferowanymi przez General Dynamics: Eagle V i Ocelot oraz różnymi prototypami amerykańskich JLTV.

Dostarczone w 2013 roku wozy w 3 wersjach: Command (2 szt.), Reconnaisance (2 szt.) oraz Utility (2 szt. plus przyczepa) poddane zostały licznym testom realizowanym przez armię australijską. Poza jazdami w różnych warunkach terenowych sprawdzana była również ich przydatności do realizacji szerokiego zakresu zadań, w tym np. desantowania z barek lub okrętów desantowych.

Na początku października br. rząd Australii podpisał z firmą Thales Australia kontrakt o wartości 1,3 mld AUS na dostawę 1100 pojazdów Hawkei dla Australijskiego Departamentu Obrony.

Pilotażowa produkcja w zakładach w Bendigo ma się rozpocząć w 2016 roku, a pełnoskalowa – w 2018 roku. W ramach programu zostaną również dostarczone przyczepy w liczbie ponad 1000 sztuk.

Umowa ta może również wzmocnić pozycję Thalesa w programie WPWS/Pegaz, który w przyszłym roku powinien zostać sfinalizowany.

Oczywiście zakup nowych pojazdów wiąże się również ze współpracą ich producenta z polskim przemysłem. W przypadku firmy Thales oferta w tym zakresie jest dość szeroka, a wśród potencjalnych partnerów wymieniane są m.in.: Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Poznaniu, czy ZM Tarnów. Możliwy jest również transfer technologii, co przy odpowiedniej skali zamówień, nie tylko zresztą dotyczących naszej armii, może nawet przerodzić się w stworzenie w Polsce europejskiego centrum produkcji Hawkeia. Trzeba podkreślić, że projekt tego pojazdu zakładał możliwość jego szybkiej produkcji w dowolnym miejscu.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi 10 400 kg, masa własna w zależności od wersji to 6800 kg lub 7000 kg, a ładowność – ok. 3000 kg (wartość ta zależy od masy zamontowanego wyposażenia oraz wagi dodatkowego opancerzenia).

Wymiary prezentowanego w Kielcach pojazdu, to: 5780 mm długości, 2395 mm szerokości oraz 2300 mm wysokości, a objętość wnętrza kabiny wynosi 5,3 m3, zewnętrznych schowków: 1,6 m3, a przestrzeni ładunkowej: 1,8 m3. Wóz wyposażony jest w pięć pełnowymiarowych miejsc dla załogi z przeciwwybuchowymi fotelami i wielopunktowymi pasami.

Hawkei napędzany jest silnikiem Steyr M16SCI o mocy 200 kW/272 KM, który połączony jest z 6-biegową automatyczną przekładnią ZF 6HP280 oraz 2-przełożeniową skrzynią rozdzielczą GHM realizującą stały napęd 4x4.

Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne, zastosowano osie AxelTech serii 3000 z przekładniami planetarnymi, na których zamontowano koła z oponami o rozmiarze 365/88 R20 oraz wkładkami typu runflat. Rozstaw osi wynosi 3650 mm, kół 2010 mm, a minimalny prześwit to 450 mm. 

Czytaj też: Hawkei „wjedzie” na wyposażenie sił zbrojnych Australii >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  30
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2015

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Jak nie stracić czucia podczas akcji » Bądź na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami szpiegowskimi »
rękawice taktyczne kamera cylindryczna

 


Buty stworzone do misji specjalnych! Co sprawia, że są wyjątkowe »

 


Jaki sprzęt do wspinaczki stosują profesjonaliści
»
Z tym telefonem będziesz czuł się bezpiecznie »
latarki czołowe łączność dla wojska

 


Czyszczenie tłumika krok po kroku »

profesjonalna nauka


sprawdź »

 


Jaka odzież najlepiej do Ciebie pasuje » Odkryj tajniki współczesnej komunikacji wojskowej »
szkolenia bojowe łączność dla wojska

 


Zostań licencjonowanym Instruktorem strzelań! Weź udział w kursie »
kurs strzelecki

>

 


Zapoznaj się z nowymi rozwiązaniami dla wojsk i służb mundurowych » Buty bojowe, które nie zawiodą Cię w najtrudniejszej sytuacji »

 


Latarki stworzone z myślą o profesjonalistach, dla których światło jest niezbędne »

 


Nowa seria latarek czołowych - co powinienieś o nich wiedzieć » Jak sprawić by natura była wyzwaniem, a nie przeszkodą »
latarka czołowa

 


Czym te 3 pary butów różnią się od siebie »
buty taktyczne buty taktyczne  buty taktyczne

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Selekcja do JW Formoza

W zeszłym tygodniu Jednostka Wojskowa Formoza obchodziła swoje święto. Obecnie ogłosiła nabór do jednostki na stanowiska operatorów zespołów bojowych oraz komórek zabezpieczających.

Aktualny numer

4/2019
SPECIAL OPS 4/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - FUERZAS COMANDO 2019
  • - IBAMA GEF
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl