Pobierz SPECIAL OPS nr 3/2016

Wystarczy, że założysz konto w portalu special-ops.pl »

Nowa profesja w obszarze bezpieczeństwa morskiego – MarSec Operator

Łukasz Droń, Sebastian Kalitowski  /  17-01-2012  /  1
Nowa profesja w obszarze bezpieczeństwa morskiego – MarSec Operator
Nowa profesja w obszarze bezpieczeństwa morskiego – MarSec Operator

Choć zapewne większość czytelników spędzała niedawno święta w rodzinnej atmosferze przy suto zastawionym stole, a potem winszowała sobie sukcesów w Nowym Roku to całkiem spora grupa 199 marynarzy stanowiących załogi 13 statków i jednego jachtu spędziła ten okres w niewoli u Somalijskich piratów. Od 2008 roku, kiedy to drastycznie wzrosło piractwo w rejonie Rogu Afryki, a do ataków i uprowadzeń statków zaczęło dochodzić w odległości powyżej 1200 mil morskich od wybrzeża Somalii świat zobaczył, iż na morzu dla statków i załóg nie tylko niebezpieczeństwo stanowią czynniki naturalne czy ludzkie błędy nawigacyjne.

Choć do ataków pirackich dochodziło od początków żeglugi, marynarze oswoili się z niebezpieczeństwem napadów rabunkowych na redach, w wąskich przejściach czy w porcie, ale nigdy dotąd nie stawali się tak często zakładnikami w długich trwających po kilka, a nawet kilkanaście miesięcy negocjacjach dla okupu. Kiedy środki ochrony biernej i aktywnej statku przestały być skuteczne powstała pilna potrzeba zatrudnienia przeszkolonych i uzbrojonych ochroniarzy.

PRZECZYTAJ >>
Okup krwi
Okup krwi. Historie z pierwszej linii frontu w walce z piractwem Somalii
John Boyle
tłumaczenie: Tomasz Szczęsny Potocki
Wydawca: Grupa Medium
rok wydania: 2016, wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-64094-45-3
stron: 305
format: A5
oprawa: miękka
SPRAWDŹ CENĘ >>

Wyjątkowo długo Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i armatorzy wzbraniali się przed udostepnieniem miejsca na pokładach statków dla uzbrojonych kontraktorów zasłaniając się niesłusznie obawą eskalacji przemocy ze strony napastników czy też całkiem słusznie ze względu na skomplikowane przepisy prawne państw bandery czy przepisy odwiedzanych portów.

Relatywnie niskie koszty, użytkowania statków, w stosunku do innych środków lokomocji, sprawiły, iż obecnie, mimo rozwoju technologicznego aż 98% światowej wymiany handlowej odbywa się na morzu, ponadto około połowa światowego transportu ropy naftowej obejmuje żeglugę. Specyficzne warunki transportu morskiego w postaci niestrzeżonych i naturalnie niedostępnych dla ludzi wód wygenerowało nasilające się zjawisko terroryzmu oraz piractwa morskiego.

Społeczność międzynarodowa czy też misja wojskowa UE ATALANTA nie jest w stanie objąć ochroną wszystkich statków w rejonie Rogu Afryki. Jedynie mogą zaoferować  konwoje na krótkich dystansach ograniczając się do Rekomendowanego Międzynarodowego Korytarza Tranzytowego – IRTC. Prędkość i konieczność dostosowania się do grafiku, zniechęca armatorów, mających krótki czas na dostarczenie ładunku do określonego portu.

Zaniedbywanie względów bezpieczeństwa, dodatkowo oszczędzanie kosztów na zatrudnianiu zespołów ochrony, bądź korzystanie z dobra substytucyjnego w postaci nieuzbrojonych konsultantów, kończą się często porwaniami statków, za które płaci się okupy coraz częściej wynoszące ponad 10 mln $. Przestępczość na morzu doszła do takiego stopnia, że walka z piractwem zaczyna stawać się jednym z priorytetów żeglugi międzynarodowej.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Na rzecz walki z zagrożeniami asymetrycznym zaczyna pracować również nauka, a „maritime security” przyjmuje już znamiona dziedziny naukowej. Podobnie jak terroryści, piraci zmieniają taktykę, wykorzystują działania operacyjne i wywiadowcze w celu zdobycia tras rejsów wartościowych statków, potrafią poprzez opłacane źródła uzyskiwać dane wywiadowcze nawet z centrum shippingu w Londynie. Walka z piratami wymaga ciągłego usprawniania i rozwoju operacji antypirackich, co sprzyja rozwojowi zakresy obowiązków nowego zawodu operatorów MarSec.

Charakterystyka zawodu

Pierwszym znaczącym dla podejmujących pracę w tym zawodzie są perspektywy zarobkowe, chociaż i co bardziej wrażliwi mogą liczyć na słynny „romantyzm morza”.

Z pewnością wynagrodzenie, z racji pracy na statku jest wiele wyższe, niż za ochronę imprez masowych, czy sklepów, niemniej zagrożenie, wynikające z przepływania w rejonach, uznawanych za teatr działań wojennych, a w szczególności zagrożeniem użycia przez piratów nie tylko broni automatycznej, ale i granatników z pociskami kumulacyjnymi, co gorsza, gdy płynie się na gazowcu, bądź tankowcu, czyni tę profesję jeszcze bardziej niebezpieczną.

Nie zawsze jednak w pracy ochroniarza na statku wykorzystuje się broń (Uzupełnij brakujący ekwipunek). Skomplikowane regulacje prawa międzynarodowego na wodach terytorialnych państw, czy bander, pod którymi pływają statki, wykorzystanie broni na burcie ma się różnie. Często z racji wrażliwego ładunku (LPG lub ropa naftowa), armator unika zatrudnienia uzbrojonych ochroniarzy, zastępując ich nieuzbrojonymi konsultantami, wykorzystującymi nieletalne środki ochrony, jak LRAD, armatki wodne, czy elementy pasywne, jak siatki, druty kolczaste, bądź wykorzystanie cytadeli – specjalnego pomieszczenia, w którym załoga ma możliwość ukrycia się w przypadku ataku pirackiego. Tacy operatorzy nie mogą brać udziału w bezpośrednich starciach z piratami, chociaż umiejętności walki wręcz będą dodatkowym atutem przy zatrudnieniu.

Kontrakty są bardzo zróżnicowane. Z racji nienormowanego ruchu większości statków, główną miarą czasu pracy są tak naprawdę rejsy, ale zdarzają się również kontrakty miesięczne. Podyktowane to jest polityką kadrową konkretnego PMC i uzyskanymi przez firmę kontraktami.  Rejsy przez HRA trwają zwykle od 10 do 18 dni i są uzależnione od prędkości, jaką rozwija statek.  Najczyściej jednak jest to około 14 dni. Warto wspomnieć także o tym, że podczas podpisywania kontraktów, za dzień żeglugi poza terenem podwyższonego ryzyka wynagrodzenie może być niższe.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  4

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Latarki czołowe - czym mogą Cię zaskoczyć » Staw czoła nowym wyzwaniom »
latarka czołowa

 


Jesień to nie koniec przygody! Rozpocznij wyprawę »

 


Jaki sprzęt do wspinaczki stosują profesjonaliści
»
Z tym telefonem będziesz czuł się bezpiecznie »
latarki czołowe łączność dla wojska

 


Czyszczenie broni krok po kroku »

czyszczenie broni


sprawdź »

 


Jaka odzież najlepiej do Ciebie pasuje » Odkryj tajniki współczesnej komunikacji wojskowej »
szkolenia bojowe łączność dla wojska

 


Zostań licencjonowanym Instruktorem strzelań! Weź udział w kursie »
kurs strzelecki

 


Jak nie stracić czucia podczas akcji » Bądź na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami szpiegowskimi »
rękawice taktyczne kamera cylindryczna

 


Zadbaj o swoją broń na 6 różnych sposobów »

 


Nowy wymiar buta taktycznego - co powinienieś o nich wiedzieć »  Z nią nic nie umknie Twojej uwadze »
latarka czołowa

 


Nowe ubranie, nowa przygoda! Bądź przygotowany »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Zgrupowanie strzelców wyborowych

Od 4 grudnia 2019 roku na obiektach Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu trwa Zgrupowanie Strzelców Wyborowych 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej.

Aktualny numer

5/2019
SPECIAL OPS 5/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - PARAMEDYK 2019
  • - PROJEKT „AFGAN”
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...

Przeczytaj także

KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl