Pobierz SPECIAL OPS nr 3/2016

Wystarczy, że założysz konto w portalu special-ops.pl »

Vector - pojazd holenderskich komandosów

Gerard  van Oosbree  /  SPECIAL OPS 4/2018  /  01-10-2018
Vector to bardzo ciekawa i niekonwencjonalna konstrukcja, skrojona pod potrzeby jednostek specjalnych.
Vector to bardzo ciekawa i niekonwencjonalna konstrukcja, skrojona pod potrzeby jednostek specjalnych. Zdjęcia: Gerard van Oosbree, Carl Schulze, MINISTERIE VAN DEFENSIE

Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu, które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju i pozyskania sprzętu dla holenderskiej armii. Nigdy wcześniej nie udzielono zamówienia firmie, która jeszcze nie istniała, na pojazd, który nie był nawet na desce kreślarskiej. Dlaczego? Rajdowy rodowód właściciela i ludzi wokół niego, ciekawa koncepcja i odwaga. Firma? Defenture BV. Pojazd: VECTOR. Użytkownik? Holenderskie siły specjalne.

Zdjęcia: Gerard van Oosbree, Carl Schulze, MINISTERIE VAN DEFENSIE

Rajdowe geny

Gerard Rond – legenda motocrossu i uczestnik rajdu Paryż–Dakar, opowiadał mi kilka lat temu o jego niezwykłej dyskusji z jednym z holenderskich generałów. Przez przypadek rozmawiali o przyszłym zapotrzebowaniu na specjalny pojazd taktyczny dla holenderskiego KCT (Korps Commandotroepen) i NLMARSOF (Netherlands Maritime Special Operations Forces).

Dzięki swojemu motocrossowemu i rajdowemu doświadczeniu, Gerard Rond szybko zorientował się, że to, czego szuka wojsko, to pojazd, który będzie dobry na drodze, ale musi być świetny w terenie. Zasadniczo odpowiadało to konstrukcji samochodu rajdowego używanego do startów w wyczerpujących terenowych rajdach – maratonach, takich jak Paryż–Dakar czy innych wytrzymałościowych na całym świecie. Tak powiedział generałowi. Mógł zbudować taki pojazd, który przekroczyłby wszystkie oczekiwania przyszłego użytkownika.

Rond zebrał zespół złożony z doświadczonych „rajdowców” (mechaników, inżynierów) i od razu przystąpił do projektowania pojazdu, tak aby był on gotowy (projekt, nie pojazd) po wydaniu oficjalnego wniosku o informacje – RFI (Request for Information) przez holenderski resort obrony. I zdążyli. Nie z gotowym rozwiązaniem, takim jak ich konkurenci, ale z zupełnie nowym projektem, który miał być ukończony, sfinalizowany po rozmowach z użytkownikami końcowymi – operatorami, głównie z holenderskiego pułku KCT. Użyli mocnego argumentu w postaci wypożyczonego wyczynowego samochód przygotowanego do rajdów terenowych, aby dać przedstawicielom wojska wyobrażenie o kierunku, który chcieli obrać.

Pokazano również komputerowe wizualizacje projektowanego pojazdu. Zasadniczo reszta to historia

Defenture BV narodziło się jako nowa firma z siedzibą w mieście Tiel w samym sercu Holandii.

Czytaj też: Drony. Ilustrowany przewodnik po bezzałogowych pojazdach powietrznych i podwodnych - Martin J. Dougherty >>>

Rewolucyjny projekt

Po wygraniu kontraktu konstruktorzy Defenture usiedli z przedstawicielami MON i przyszłymi użytkownikami, uważnie wsłuchując się w ich potrzeby oraz wymagania. Rozwój Vectora był testowym przypadkiem wdrażanego procesu opracowywania i oceniania nowych koncepcji zgodnie z natowską polityką Concept Development & Experimentation (CD&E).

CD&E to w skrócie wykorzystanie struktury i metod eksperymentów naukowych w procesie rozwijania przyszłych zdolności wojskowych. Jest to proces identyfikacji najlepszego rozwiązania nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale także dla wyzwań związanych z doktryną, organizacją, szkoleniem i logistyką, aby finalnie wybrać to zapewniające nowe zdolności i znaczącą przewagę w przyszłych operacjach, zanim wydane zostaną pieniądze.

Konstruktorzy z Defenture zastosowali „wirtualną inżynierię”, aby zaprojektować pojazd zgodny z założonymi parametrami. Nie będąc skrępowanymi żadnymi regulacjami i ograniczeniami technicznymi, co jest „normalne” w świecie rajdowym, zaczęli projektować go od podstaw w wirtualnym środowisku. Wykonali nawet wirtualne testy, aby zbadać wytrzymałość zastosowanych rozwiązań i zmęczenie materiałów. Stworzyli dziesięć różnych konfiguracji technicznych projektu i mogli wyeliminować dziewięć z nich, wykorzystując symulacje komputerowe. Zwykle firmy muszą zbudować dziesięć prototypów w różnych konfiguracjach i przetestować je, co wymaga sporych nakładów pracy, czasu i kosztuje dużo pieniędzy.

Na późniejszym etapie prac projektanci współpracowali z przedstawicielami IKCSO (Interservice Kenniscentrum Speciale Operaties) będącego „centrum wiedzy” holenderskich sił specjalnych, którzy przedstawili długą listę wniosków i uwag będących wynikiem ich wiedzy oraz doświadczenia.

Nowy pojazd musiał charakteryzować się możliwością transportu dwóch ton sprzętu i zapasów. Musiał również być szybki, o wysokiej mobilności w terenie, a także łatwy w obsłudze i serwisowaniu. Lista była długa, a przyszli użytkownicy chcieli wszystkiego.

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
Dostęp do pełnej treści tego artykułu jest BEZPŁATNY, wymaga jednak zalogowania.
Logowanie
zapomniałem hasła
Załóż konto
Jeśli nie masz jeszcze Konta Użytkownika - prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego. Czas potrzebny na założenie Konta Użytkownika to max. 1 minuta.
Dlaczego warto założyć konto użytkownika?
otrzymujesz bezpłatny dostęp do wielu przydatnych informacji;
co tydzień otrzymasz bezpłatny newsletter informujący o nowych artykułach, wydarzeniach związanych z branżą militarną oraz o najnowszym numerze magazynu SPECIAL OPS;
będziesz miał możliwość brania udziału w konkursach z cennymi nagrodami;
utworzysz swój Profil, dzięki któremu będziesz mógł pisać opinie i komentarze;
będziesz otrzymywać powiadomienia o promocjach i rabatach w naszej Księgarni Militarnej oraz zniżkach w sklepach naszych partnerów biznesowych.
Jednocześnie zapewniamy Cię, iż podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możesz zmienić swoje dane lub zażądać usunięcia konta.
Przed założeniem Konta sugerujemy zapoznać się z regulaminem.
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 4/2018

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Latarki czołowe - czym mogą Cię zaskoczyć » -15% na wszystkie produkty! Ustrzel okazję »
latarka czołowa

 


Zadbaj o swoją broń na 6 różnych sposobów »

 


Jaki sprzęt do wspinaczki stosują profesjonaliści
»
Nowe ubranie, nowa przygoda! Bądź przygotowany »
latarki czołowe

 


Czyszczenie broni krok po kroku »

czyszczenie broni


sprawdź »

 


Jaka odzież najlepiej do Ciebie pasuje » Odkryj tajniki współczesnej komunikacji wojskowej »
szkolenia bojowe łączność dla wojska

 


Zostań licencjonowanym Instruktorem strzelań! Weź udział w kursie »
kurs strzelecki

 


Jak nie stracić czucia podczas akcji » Bądź na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami szpiegowskimi »
rękawice taktyczne kamera cylindryczna

 


Nowy wymiar buta taktycznego - co powinienieś o nich wiedzieć »  Z nią nic nie umknie Twojej uwadze »
latarka czołowa

 


Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Wizyta robocza JW AGAT w JRS Kowalewko

W minionym tygodniu przedstawiciele Jednostki Wojskowej AGAT gościli w Jednostce Ratownictwa Specjalnego w Kowalewku w celu nawiązania współpracy przy realizacji planowanych ćwiczeń jednostki.

Aktualny numer

6/2019
SPECIAL OPS 6/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - NGSW - NOWA GENERACJA;
  • - Bieszczadzki WZD,
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...

Przeczytaj także

KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl